تعدای از آبزیان رودخانه لوره دزفول تلف شدند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: تعدادی از ماهیان و آبزیان واقع در رودخانه لوره حوالی روستای بلادیه از توابع بخش چغامیش دزفول تلف شدند.

مسئول انجمن محیط زیستی پاکسازان آتیه دزفول گفت: لاشه تعداد زیادی از گونه های زیستی آبزی رودخانه لوره در حاشیه این رودخانه و انشعابات فرعی آن واقع در بخش چغامیش مشاهده شد.
رضا شه ولی با بیان اینکه طبق مشاهدات پساب کارخانجات صنعتی وارد رودخانه شده است، افزود: به نظر می رسد رنگ قهوه ای آب ناشی از ورود پساب کارخانجات خمیرمایه باشد زیرا عامل رنگ، رنگدانه قهوه ای به نام ملانوئید است که در صنعت تولید خمیرمایه به کار می رود.
وی اضافه کرد: این ماده در فرآیند تولید خمیر مایه ملاس استفاده می شود که حدود ۴۵ درصد آن شکر، ۲۰ درصد مواد آلی بدون شکر، ۱۵ درصد خاکستر و ۲۰ درصد آب بوده که عامل اصلی پسماند مواد آلی است و در فاضلاب رها می شود.
این فعال محیط زیستی تصریح کرد: لازم است پساب این گونه کارخانجات قبل از رهاسازی و ورود به رودخانه با روش های مختلف موجود تصفیه شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امروز صبح از رودخانه لوره بازدید شد ولی تلفاتی از آبزیان مشاهده نشد البته اهالی منطقه دیروز تلفات آبزیان را مشاهده کرده اند.
مصطفی استاد چینی گر افزود: زهکش ها و گل و لای آنها هنگام افزایش دبی رودخانه شسته و به عاملی برای تلفات آبزیان رودخانه تبدیل می شوند.
وی اظهار داشت: به نظر نمی رسد پساب خمیرمایه منجر به تلفات شود چرا پساب این کارخانه در زهکش سیاه منصور تخلیه می شود با این وجود از آب رودخانه نمونه برداری شده که با اعلام نتیجه آزمایش علت اصلی تلفات مشخص خواهد شد.

مطالب پیشنهادی