هشدار درخصوص طغیان رودخانه کارون/ بحران آبی در دزفول و اندیمشک

عصر جنوب: مدیر امور آب شمال غرب خوزستان با اشاره به وضعیت مطلوب مخزن سد کرخه از نظر حجم آب ذخیره شده گفت:با توجه به بارندگی مناسب در مناطق بالادست سد کرخه احتمال سیلاب و طغیان این رودخانه وجود دارد.

به گزارش ایرنا سیدمحمد سجادیان شنبه در دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:به دلیل عرض کم رودخانه کرخه در صورت افزایش دبی آب با طغیان رودخانه و سیلاب در حوزه کرخه مواجه خواهیم شد که این موضوع باید بررسی کارشناسی و مدیریت شود تا مشکلی در آینده پیش نیاید.
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان گفت:منابع آبی اندیمشک و دزفول دچار افت شدید نشده اند و در حال حاضر در شرایط بحرانی نیستند ولی چنانچه اقدامی برای مدیریت منابع آب و آبخوان ها صورت نگیرد ظرف پنج سال آینده در این مناطق با بحران کمبود آب مواجه خواهیم شد.
وی به وضعیت خوب آبخوان های دزفول نسبت به سایر شهرستان ها اشاره کرد و گفت: ساخت و ساز دستگاه های حفاری غیرمجاز تراکتور و برقی به تعداد کم در شهرستان دزفول مشاهده شده که با همکاری خوب قوه قضائیه جلوی کار آنها گرفته شده است .
سجادیان افزود:سال ۸۶ به دلیل سرمای شدید و استفاده بیش از حد از ظرفیت نیروگاه ها ،کشور با خشکسالی شدیدی روبرو شد که این امر موجب کاهش ذخایر آبی شد و آورد آب ۶۰ درصد کاهش یافت ولی اکنون به وضعیت نرمال رسیده اند.
وی به وضعیت منابع آبی بحرانی در حوزه مارون نیز اشاره کرد و گفت:تعداد هفت هزارو ۱۵۳ کارگاه پرورش ماهی مجاز و ۵۰۲ کارگاه پرورش ماهی غیرمجاز در خوزستان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۴۸ واحد در محدوده دز واقع شده اند و به علت بهره برداری بیش از حد مجاز منابع آبهای سطحی بر وضعیت کیفی و کمی مشترکان و بهره برداران مجاز تاثیر گذاشته اند.
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان برداشت بی رویه مصالح رودخانه ای منطقه کهنک دزفول را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت:از سال ۸۶ برداشت مصالح رودخانه ای در کرخه ممنوع اعلام شد که با گذشت حدود ۱۰ سال وضعیت به حالت نرمال رسیده است .
سجادیان همچنین از صدور حکم دادستانی برای تخریب سکوهای منطقه بکر چال کندی دزفول در بالادست رودخانه دز خبر داد و گفت:به دلیل اینکه راه دسترسی به این منطقه قایق است تخریب این سکوها زمان بر است ولی تلاش می شود تا پایان سال حدود ۹۰ درصد از سکوهایی که به صورت غیرمجاز در منطقه چال کندی دزفول احداث شده اند تخریب شوند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش جمعیت با روند کاهش و بحرانی منابع آب روبرو خواهیم شد گفت:در حال حاضر سرانه حجم آب تجدیدپذیر یک هزارو ۷۰۰ متر مکعب می باشد این درحالی است که در سال ۱۴۰۰ این سرانه به یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش خواهد یافت.
سجادیان با تاکید بر اینکه بیش از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آبی کشورمان از دست رفته و مخازن آبی کشور در حال کاهش است گفت:در هشت سال گذشته ۳۷ میلیارد متر مکعب از ذخایر آبی کشور ایران کاهش یافته است.
مدیر امور آب شمال غرب خوزستان اظهار کرد:۶۰۹ محدوده مطالعاتی در کشور وجود دارد از این تعداد ۳۱۲ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و استان فارس با ۵۶ محدوده ممنوعه دارای بیشترین محدوده ممنوعه و خوزستان ، گیلان ، لرستان ، کهگیلویه و بویراحمدفاقد دشت ممنوعه هستند ولی با گذشت زمان و افزایش جمعیت این دشت ها در حال کاهش می باشند.
وی با اشاره به اینکه بخش های وسیعی از ایران به شدت به آب زیرزمینی وابسته است گفت:در ایران مرکزی اکثر آب مصرفی آب های زیرزمینی است که این امر در آینده بحران ایجاد می کند با این وجود در حال حاضر استان های خوزستان،آذربایجان و کرانه ساحلی شمالی آب های سطحی دارند و مصرف آب های زیرزمینی در این مناطق پائین است .
وی به تاثیر برداشت بی رویه از منابع آب در کشور اشاره کرد و گفت:فروریزش زمین در اثر استفاده از منابع آب در بخش هایی از استان همدان و ترک و ایجاد شکاف زمین در دشت ورامین تنها نمونه ای از تاثیر برداشت بی رویه از منابع آبی است که به هیچ عنوان قابل اصلاح نیست.
فرماندار دزفول نیز با تاکید بر تخریب هرچه سریعتر سکوهای غیرمجاز در منطقه چال کندی رودخانه دز گفت:در محدوده تیپ زرهی به دلیل این ساخت و سازهای غیرمجاز در آینده با ریزش ارتفاع روبرو خواهیم شد که ممکن است تلفات جانی نیز داشته باشد .
حبیب اله آصفی افزود:جلوی توسعه کت ها و دست کند هایی که در ساحل رودخانه دز ساخته شده اند گرفته می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.