پسماند نیشکر هفت تپه تهدید جدی برای رودخانه دز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت:پسماند صنایع به ویژه صنعت نیشکر هفت تپه به تهدیدی جدی برای رودخانه دز تبدیل شده است.
فرهاد قلی نژاد افزود:طبق تحقیق انجام شده رودخانه دز تا محدوده هفت تپه آلودگی ندارد و استانداردهای شاخص آلودگی نشان می دهد رودخانه دز از نظر وضعیت آلودگی زیست محیطی در وضعیت تقریبا خوبی است اما عوامل تهدید کننده ای در محدوده شهر دزفول وجود دارد که اگر به طور جدی مورد توجه قرار نگیرند برای این رودخانه خطرآفرین خواهند بود.
وی فاضلاب مناطق مسکونی چون زیباشهر،بخشی از شهر دزفول و شهر چم گلک را از عمده منابع آلوده کننده رودخانه دز دانست و گفت:با تلاش صورت گرفته فاضلاب بیمارستانی مدیریت شده و به رودخانه دز ریخته نمی شود و در حال حاضر بیمارستان های دزفول مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب می باشند.
وی گفت:خوشبختانه هیچ گونه فاضلاب صنعتی در محدوده شهر دزفول و بالادست رودخانه دز تا رودخانه سزار و کوههای زاگرس به دریاچه دز وارد نمی شود ولی بخش عمده ای از فاضلاب صنعتی از میانرود ، هفت تپه و صنایع نیشکر ، همچنین زهکش های کشاورزی در مناطق پائین دست وارد رودخانه دز می شوند ضمن اینکه محل اتصال رودخانه دز به کارون نیز با افزایش EC آب همراه است.
وی به ورود فاضلاب زیباشهر و چم گلک به رودخانه دز نیز اشاره کرد و گفت:طرح مطالعاتی ساماندهی فاضلاب زیباشهر آماده شده تا به شبکه فاضلاب شهر دزفول متصل شود.
قلی نژاد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از فاضلاب شهر دزفول وارد تصفیه خانه می شود گفت:با توجه به اینکه تامین آب شرب در پارک لاله دزفول انجام می شود ورود فاضلاب زیباشهر به رودخانه مشکل ساز شده و ساماندهی این وضعیت ضروری است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.