خسارت سیل زدگان خوزستان هنوز پرداخت نشده است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: با گذشت ۲۳ روز از طغیان رودخانه دز و سیلاب ناشی از آن خسارت دیدگان سیل همچنان چشم انتظار یاری و کمک دستگاههای اجرایی برای جبران خسارت می باشند.

افزایش دبی رودخانه دز در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه از ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه در شرایط عادی به ۴۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه موجب طغیان این رودخانه و آبگرفتگی تعدادی از روستاهای دزفول و شوش و خسارت سنگین به بخش کشاورزی و دام این شهرها شد.
خسارت وارده به بخش های مختلف شهرستان دزفول ناشی از سیل اخیر رقمی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
بخشدار چغامیش دزفول با تشریح آخرین وضعیت روستاهای سیل زده در این بخش گفت:تاکنون هیچ اعتباری برای جبران خسارت به سیل زدگان پرداخت نشده است.
شکرالله قارم روز شنبه به ایرنا افزود:از زمان بروز سیل در دزفول تاکنون هیچ اقدام عملی برای پرداخت خسارت به سیلزدگان انجام نشده است و تنها بیمه و اداره راه و شهرسازی اقدام به برآورد خسارت کردند.
وی افزود:با کمک بخشداری،مرکز خدمات و فرمانداری در حال لایروبی انهار روستاهای بخش چغامیش دزفول هستیم .
بخشدار چغامیش دزفول اظهار کرد:با توجه به اینکه پل رانکی به روستای دهنو و شهید بهشتی بر اثر سیلاب تخریب شده و خطر آفرین می باشد تقاضا می شود با بازدیدی که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل از محل داشتند نسبت به بازسازی این پل هر چه سریعتر اقدام کنند.
قارم گفت:اهالی روستای بنه عاتی از توابع بخش چغامیش دزفول به روستا بازگشته اند ولی به دلیل آسیب دیدگی شبکه آب دچار مشکل زیرساخت می باشند لذا باید برای حل مشکل آنها نسبت به تعویض شبکه انتقال آب این روستا اقدام شود.
وی افزود:تاسیسات شبکه آبرسانی به روستای بنه حاجات،شهید بهشتی،خوزینه باقر و خوزینه بالا و دهنو نیز بر اثر سیلاب دچار مشکل شده که انتظار می رود نسبت به حل این مشکلات اقدام شود.
قارم با تاکید بر اینکه سیل اخیر خسارت زیادی به واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی این بخش وارد کرده است گفت:حدود ۵۰ کیلومتر از شبکه انتقال آب مزارع شامل انهار سنتی و کانالهای اصلی تخریب شده ضمن اینکه بیش از یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی این بخش بر اثر سیل از بین رفته است.
قارم به تخریب بیش از ۱۰۰ کیلومتر زهکش اصلی و فرعی و خسارت به شش حلقه چاه در این بخش بر اثر سیلاب اشاره کرد و گفت:بیش از ۲۰ پل اصلی ورودی به مزارع و بیش از ۷۰ کیلومتر جاده بین مزارع بخش چغامیش دزفول بر اثر سیلاب تخریب شد.
بخشدار چغامیش دزفول اظهار کرد: ۲ هزار هکتار مزرعه گندم ،۲۲ هکتار کلزا ،۶۰ هکتار پیاز ،۷۰ هکتار ذرت بهاره و ۷۰ هکتار مزرعه چغندرقند در بخش چغامیش دزفول دچار آبگرفتگی شد و ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم و ۶۰۰ هکتار کلزا نیز خسارت دید.
وی افزود:سیلاب همچنین موجب تلف شدن ۹۰۰ راس دام سنگین و ۴۰۰ راس دام سبک در بخش چغامیش دزفول شد و ۱۰۰حوضچه پرورش ماهی به مساحت ۱۵۰ هکتار تخریب شد.
وی به تخریب حدود ۹ هزار متر مربع تاسیسات دامی در این بخش بر اثر سیلاب اشاره کرد و گفت:سیل شبکه آب شرب روستاهای بنه عاتی را تخریب کرد و تاسیسات و شبکه آبرسانی به روستاهای شهید بهشتی،بنه حاجات ،دهنو ،خوزینه باقر و خوزینه بالا آسیب دید.
بخش چغامیش دزفول با ۲۷ روستا بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد.
بخشدار مرکزی دزفول نیز گفت:عملیات بازسازی جاده روستای بنه سفلی در بخش مرکزی دزفول با همکاری مسوولان شهرستان آغاز شده است .
نصرالله فخرمجدیان افزود:برآورد خسارت ناشی از سیل به ستاد بحران استانداری خوزستان ارسال شده و امیدواریم با تامین اعتبار هرچه سریعتر نسبت به حل مشکلات مردم سیل زده اقدام شود.
بخش مرکزی دزفول با پنج شهر و ۳۸ روستا ۱۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و بزرگترین بخش شهرستان دزفول از نظر جمعیت است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.