برخورد جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت قدیم دزفول

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سرپرست میراث فرهنگی دزفول از برخورد جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت قدیم این شهرستان خبر داد.

یعقوب زلقی در گفتگو با مهر با بیان اینکه میراث فرهنگی دزفول به صورت جدی در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت قدیم ورود کرده است، اظهار کرد: شرایطی از جمله تعیین کد ارتفاعی، رعایت حریم منظر، توجه به اصالت تاریخی و فرهنگی اثر و استفاده از الگوها و مصالح سنتی از مهمترین ضوابط ما برای ساخت و ساز در بافت تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان میراث فرهنگی دزفول در تمام مراحل به صورت جدی بر روند ساخت و سازهای موجود در بافت تاریخی نظارت می کنند، افزود: قطعا اگر ضوابط رعایت نشود پایان کار به فرد خاطی تعلق نمی گیرد.

سرپرست میراث فرهنگی دزفول تشکیل انجمن های روستایی در راستای حفظ و حراست جدی از منابع تاریخی را یکی از برنامه های در دست اجرای این اداره برشمرد و عنوان کرد: تاکنون در راستای تشکیل این انجمن ها جلسات موثری با دهیاران و شوراهای روستاهای مختلف برگزار شده تا به منظور حفظ و نگهداری دقیق و لحظه ای از آثار تاریخی هر روستا و منطقه، این امر به ساکنان این مناطق محول شود.

زلقی به تشکیل یک کمیته چهار نفره متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی دزفول اشاره کرد و گفت: وظیفه این کمیته بررسی وضعیت بافت قدیم و محوطه های تاریخی شهرستان و لیست کردن تخلفات صورت گرفته از سوی مردم و ارگان ها در این مکان ها است تا بتوانیم این تخلفات را با ارائه مستندات در کمیته شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه کمیته شورای فنی استان مجموعه ای پر بازده تر از کمیته تشکیل شده در میراث فرهنگی شهرستان است، بیان کرد: پس از طرح و بررسی موارد تخلف، حکم نهایی در خصوص چگونگی برخورد با متخلفان از سوی صاحب نظران و کارشناسان این کمیته صادر می شود.

سرپرست میراث فرهنگی دزفول با انتقاد از کمبود نیروهای یگان حفاظت این ارگان تصریح کرد: دزفول از نظر تنوع میراث فرهنگی بسیار گسترده بوده و همین امر وظیفه ما را بسیار دشوار کرده است. یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان تنها ۶ نیرو دارد که دو نفر از این تعداد مخصوص حفاظت از بافت قدیم هستند، این در حالی است که میراث فرهنگی دزفول شاید نیازمند نزدیک به ۱۰۰ نیروی یگان حفاظت باشد.

زلقی در ادامه آثار تاریخی ثبت شده دزفول را بیش از ۱۳۰ اثر برشمرد و عنوان کرد: نود درصد این آثار ثبتی در بافت قدیم قرار دارند و سایر آثار ثبتی  شامل محوطه های تاریخی چغامیش و جندی شاپور است.

وی به تلاش اداره میراث فرهنگی دزفول برای ثبت سایر آثار تاریخی شهرستان اشاره کرد و گفت: شماره ثبتی برخی از آثار به دست ما رسیده و پرونده برخی آثار دیگر نیز برای ارسال به اداره کل میراث فرهنگی استان در حال تکمیل است که سعی می کنیم خیلی زود این مهم را عملی کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی دزفول اضافه کرد: قطعا پس از ثبت این آثار مجموع آثار تاریخی ثبت شده شهرستان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

زلقی در پایان افزایش توجه مردم به آثار تاریخی و افزایش بار حقوقی در برخورد با متخلفان را از مهمترین مزایای ثبت آثار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیز یک تیم کارشناسی مشغول بررسی ۲۰ محوطه تاریخی در شهرستان برای ثبت آثار هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.