گردشگران در مسیر آبشار دزفول گرفتار شدند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: جمعی از گردشگران و کوهنوردان که به منطقه آبشار شوی در دزفول سفر کرده اند به دلیل مسدود شدن مسیر ناشی از بارندگی در منطقه گرفتار شدند.

آبشار شوی در ۱۰۰ کیلومتری شهر دزفول در بخش کوهستانی شهیون و در دل رشته کوه زاگرس واقع است.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول گفت: حدود ۶۰ کوهنورد و گردشگر که به منطقه آبشار شوی سفر کرده اند از روز پنجشنبه برای بازگشت به دزفول با مشکل مواجه شده اند.

غلامحسین حسن پور افزود:این گردشگران و کوهنوردان که از شهرهای مختلف استان خوزستان می باشند در مسیر برگشت از آبشار شوی در منطقه سرتنگ در بخش شهیون با مشکل مواجه شده و خودروهای آنها قادر به عبور از جاده که بر اثر بارندگی آسیب دیده نمی باشند.

وی گفت:طبق اطلاع واصله حال این گردشگران و کوهنوردان خوب بوده اما حدود ۲۴ ساعت است که برای بازگشت از آبشار شوی در جاده سرتنگ با مشکل مواجه شده و خواستار کمک دستگاههای امدادی می باشند.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان دزفول با تاکید بر ضرورت تشکیل گروه امداد کوهستان در این شهرستان با توجه به مناطق گردشگری در مناطق دور افتاده و صعب العبور در دل رشته کوه زاگرس اظهار کرد:تشکیل گروه امداد کوهستان برای امداد رسانی به حادثه دیدگان در مناطق کوهستانی سردشت وشهیون دزفول ضروری است.

بخشدار شهیون دزفول نیز به ایرنا گفت:بارندگی شب گذشته در بخش شهیون موجب لغزندگی جاده در مسیر سرتنگ به آبشار شوی شده به طوریکه به دلیل گل و لای امکان تردد خودرو در پنج کیلومتر از جاده روستای سرتنگ به دلیل لغزندگی وجود ندارد.

شکراله قارم فاصله آبشار شوی تا شهر دزفول را ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت:بیش از ۶۵ کیلومتر از این جاده کوهستانی آسفالت بوده و ۳۰ کیلومتر دیگر نیز جاده عشایری بوده که ۲۵ کیلومتر آن شن ریزی شده اما پنج کیلومتر باقی مانده از محل پیر چول تا سرتنگ تاکنون شن ریزی نشده و تردد در این مسیر پنج کیلومتری در مواقع بارندگی به دلیل لغزندگی ناشی از گل و لای مشکل است.

وی افزود:در تماس با گردشگران مشکل خاصی برای آنان پیش نیامده و در سلامت بسر می برند اما به دلیل خرابی بخشی از جاده آبشار شوی از دیروز تاکنون با مشکل مواجه شده اند

که برای کمک رسانی به آنان از جمعیت هلال احمر در خواست کمک شده است.

بخشدار شهیون افزود:با توقف بارندگی و خشک شدن مسیر امکان عبور خودروهای حامل گردشگران در جاده خاکی آبشار شوی تا ساعاتی دیگر فراهم خواهد شد.

قارم افزود:پنج کیلومتر باقی مانده از جاده آبشار شوی که خاکی می باشد بزودی توسط اداره امور عشایر دزفول شن ریزی می شود از طرفی از آنجا که آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان به ثبت ملی رسیده احداث جاده مناسب برای این آبشار به عنوان یک منطقه گردشگری باید در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا حادثه ای برای گردشگران در مسیر آبشار شوی رخ ندهد و گردشگران به سهولت به این منطقه گردشگری سفر کنند.

عظیم رضایی مرساق سرپرست جمعیت هلال احمر دزفول نیز به ایرنا گفت:از آنجا که حادثه ای برای گردشگران و کوهنوردان رخ نداده اعزام امداگر به منطقه ضروری نیست ضمن اینکه ساماندهی جاده آبشار شوی از وظایف هلال احمر نمی باشد.

وی در عین حال گفت:به منظور امداد رسانی به حادثه دیدگان در مناطق کوهستانی شهرستان دزفول در بخش های شهیون و سردشت یک پایگاه امداد کوهستان در بخش شهیون دزفول در دست احداث می باشد که انتظار می رود با تامین اعتبار لازم در سالجاری این پایگاه راه اندازی شود.

آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور ، آذرماه پارسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آبشار شوی به ارتفاع حدود ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در دل رشته کوه زاگرس ، از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری شمال استان خوزستان می باشد که از ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است.

این آبشار یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در دهستانی به نام شوی از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول و در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شهر دزفول قرار دارد.

منطقه شمال خوزستان از روز پنجشنبه شاهد بارندگی پراکنده می باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.