کشف زیر خاکی ۲۵۰۰ ساله در دزفول

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرمانده انتظامی دزفول ، از کشف اشیای عتیقه با قدمت ۲۵۰۰ سال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ احمد چنداز روز پنجشنبه ، گفت: اشیای کشف شده مربوط به دوره هخامنشی و عیلامی بوده که از سه قاچاقچی اشیای عتیقه کشف و ضبط گردید.

وی در تشریح چگونگی کشف این اشیای باستانی ، افزود:در پی کسب خبری در خصوص فعالیت یک باند خرید و فروش اشیای عتیقه در سطح حوزه استحفاظی این شهرستان ، ماموران پلیس آگاهی وارد عمل شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت:کارآگاهان پلیس با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی باند سه نفره قاچاق اشیای عتیقه را شناسایی و با هماهنگی قضایی در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه ، متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

سرهنگ چنداز افزود:ماموران در بازرسی از مخفیگاه قاچاقچیان چهار عدد مجسمه طلا ، ۹ عدد سکه نقره ، یک عدد جام بز نشان ، دو عدد مجسمه سنگی ، یک مجسمه از جنس استخوان و تعداد زیادی مهر سنگی کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان دزفول در خاتمه گفت:متهمان پس از تشکیل پرونده به همراه مستندات قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

ماموران نیروی انتظامی در مهرماه امسال نیز موفق به کشف یکهزار و ۶۱۳ قطعه سکه باستانی مربوط به دوره صفویه از سه نفر قاچاقچی شدند.

شهر دزفول در شمال خوزستان علاوه بر حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم ، دارای آثار ارزشمند تاریخی از جمله پل باستانی و آسیاب های آبی می باشد.

بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.

آسیاب های آبی دزفول با یک هزار و۷۰۰ سال قدمت به عنوان قدیمی ترین سازه آبی جهان می باشد که تا اواخر قرن ۱۹ میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.