کمبود ویتامین دی در آفتابی ترین استان کشور

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت دزفول از کمبود ۱۰۰ درصدی ویتامین دی در دختران نوجوان این شهرستان خبر داد و گفت:این کمبود در حالی است که خوزستان آفتابی ترین استان کشور است.

بیتا چاییده  افزود: طبق پژوهش صورت گرفته این کمبود ناشی از نوع پوشش ، استفاده از کرم های ضد آفتاب و وجود ریزگردها در هوای استان خوزستان می باشد که مانع رسیدن نور مناسب به بدن و تامین ویتامین دی در فرد می شود.

وی اظهار داشت: کمبود این ویتامین سبب عدم جذب کلسیم در فرد شده و پوکی و نرمی استخوان را به دنبال دارد ضمن اینکه ثابت شده افرادی که دچار کمبود ویتامین دی می باشند شانس ابتلا به سرطان به ویژه سرطان خون ، رحم و پستان در آنها بیشتر خواهد بود.

رییس مرکز بهداشت دزفول اجرای طرح توزیع قرص ویتامین دی بین دختران دانش آموز در راستای جبران این کمبود را مهم دانست و افزود:بر اساس این طرح ۹ عدد قرص مگادوز ویتامین دی بین گروه هدف که دختران نوجوان می باشد توزیع می شود.

دکتر چاییده با بیان اینکه دختران نوجوان گروه هدف ماهانه یک عدد قرص در دهم هر ماه از مدارس دریافت خواهند کرد افزود:فاصله زمانی یک ماه جهت مصرف این قرص باید رعایت شود چرا که این ویتامین محلول در چربی بوده و در بافت چربی و سیستم لنفاوی بدن ذخیره شده و در مدت یک ماه بتدریج آزاد می گردد.

وی نسبت به مصرف قرص ویتامین دی در فاصله زمانی کمتر از یک ماه هشدار داد و گفت:مصرف در فواصل زمانی کوتاه سبب بروز مسمومیت در فرد می شود.

رییس مرکز بهداشت دزفول همچنین گفت:طرح توزیع قرص ویتامین دی بین دانش آموزان با عنوان طلای مکمل امسال برای اولین بار در مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم آغاز شده و تعداد ۱۴ هزار و ۶۸۸ دانش آموز تحت پوشش قرار گرفتند.

وی گفت:با اجرای این طرح تعداد ۱۳۲ هزار و ۱۹۲ عدد قرص بین دانش آموزان توزیع می شود.

ویتامین دی برای جذب کلسیم در بدن ، رشد و استحکام دندان و استخوان نقش مهمی دارد به طوریکه کمبود این ویتامین در فرد خطر ابتلا به بیماری دیابت ، بیماری ام اس و بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.