آمار شیوع بیماری سالک در دزفول نگران کننده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت دزفول آمار مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان را نگران کننده خواند و گفت:برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پوستی باید نکات بهداشتی با دقت رعایت شود.

به گزارش ایرنا ‘بیتا چاییده’ روز دوشنبه در نشست شورای سلامت شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:سالک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که بر اثر نیش پشه خاکی منتقل می شود.

وی بیماری سالک را به دو نوع شهری و روستایی تقسیم کرد و گفت:عامل بیماری سالک در مناطق شهری ، انسان بوده که سگ را نیز مبتلا می کند در حالی که در مناطق روستایی عامل این بیماری رطوبت می باشد که انسان و سگ سانان را نیز مبتلا می کند.

وی افزود:انتقال این بیماری پوستی از طریق انسان به انسان ، حیوان به حیوان ،حیوان به انسان و انسان به حیوان نیز امکان پذیر است.

رییس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به اینکه نوع سالک مرطوب در دزفول فراگیر است گفت: آمار بیماری سالک در شهرهای میانرود،دزآب،انقلاب،روستاهای خیبر و محمدبن جعفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی اظهار کرد:مراکز نظامی شهرستان دزفول نیز ۳۱ درصد از آمار مبتلایان به سالک را به خود اختصاص داده اند که بیشترین آمار مبتلایان به سالک در دزفول در سال جاری می باشد و باید در این خصوص هشدار داد.

چاییده گفت:پشه خاکی به عنوان عامل انتقال این بیماری در جاهای مرطوب و تاریک ،شکاف دیوار ،اماکن متروکه ،اصطبل ، مناطق دفع زباله ، باغچه و مرداب ها زندگی می کند و در ساعات اولیه شب به خونخواری از انسان و حیوان می پردازد.

وی افزود:زخم سالک بدون خارش و درد می باشد و پس از گذشت چند ماه به صورت یک برجستگی بدون درد ظاهر می شود و بتدریج بر روی پوست گسترش می یابد.

رییس مرکز بهداشت دزفول به عوامل بازدارنده از انتقال بیماری سالک اشاره کرد و گفت: بهسازی و ترمیم شکاف ها،جمع آوری نخاله ها و دفع بهداشتی زباله خانگی ، استفاده از پماد و مواد دفع حشرات هنگام استراحت در مناطق آلوده از عوامل پیشگیری از ابتلا به سالک می باشند.

وی گفت:آزمایشگاه مجهز تشخیص و درمان سالک در دزفول آماده ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سالک می باشد.

چاییده نسبت به افزایش آمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشور نیز اشاره کرد و گفت:در سالهای اخیر آمار زنان مبتلا به ایدز در کشور و دزفول افزایش یافته است به گونه ای که در موارد متعددی که در دزفول مشاهده شده چندین زن بعد از ازدواج به ایدز مبتلا شده اند و یا در دوران حاملگی متوجه این بیماری شده اند.

وی همچنین در خصوص افزایش آمار ابتلا به بیمارهای جنسی و مقاربتی در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال هشدار داد و افزود:این افراد بعضا اطلاعی از بیماری خود ندارند لذا ارایه آموزش های لازم در این رابطه ضروری است.

رییس مرکز بهداشت دزفول گفت:در گذشته الگوی انتقال ایدز از طریق تزریقی بود ولی اکنون آمار ابتلا از طریق جنسی نیز افزایش یافته است و از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست با تاکید بر لزوم آموزش های بهداشتی به جوانان و نوجوانان گفت:باید ضریب هوشیاری مردم به ویژه قشر دانش آموز را نسبت به بیماری ایدز بالا برد و در دبیرستان ها بی پرده در این رابطه اطلاع رسانی کرد زیرا ابتلای یک نفر به ایدز هزاران مصیبت و گرفتاری برای جامعه و خانواده به دنبال دارد.

‘ حبیب اله آصفی ‘ افزود:باید اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص بیماری ایدز در جامعه صورت گیرد که مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرد.

در این نشست در خصوص احداث کشتارگاه صنعتی دزفول نیز بحث وتبادل نظر شده و مقرر گردید مجوز صادره در این رابطه برای فردی که توان اجرای این طرح را ندارد لغو و مجوز برای فرد واجد شرایط مالی دیگری صادر شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.