پس از ۳۰ سال؛ سه قلاده پلنگ در منطقه بدیل بهبهان مشاهده شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهبهان از مشاهده و تصویربرداری از سه قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع بدیل برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

فرخ شیرعلی اظهار کرد: پلنگ برای نخستین بار در این منطقه شکار ممنوع و در ۲ کیلومتری روستای ‘پشکر’ مشاهده و توسط یکی از محیط یاران این منطقه تصویربرداری شده است.
وی افزود: در نخستین تصاویر در اواخر خرداد یک قلاده پلنگ و دومین بار در اوایل تیر ماه سه قلاده پلنگ مشاهده می شود.
شیرعلی تاکید کرد: این تصاویر به بررسی بیشتری نیاز دارد به همین دلیل آنها را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سازمان محیط زیست قرار دادیم تا با امکانات فنی و تصویربرداری بیشتری این منطقه را بازبینی کنند.
وی اضافه کرد: پلنگ در سال های گذشته در این منطقه توسط مردم محلی دیده شده اما در ۳۰ سال اخیر مشاهده ای گزارش نشده است البته گزارش هایی از حمله به گله های مردم محلی داشتیم.
شیرعلی اظهار کرد: با توجه به اینکه پلنگ در راس هرم زنجیره غذایی پستانداران قرار دارد به حفاظت بیشتری نیاز دارد که اهمیت ارتقای منطقه شکار ممنوع بدیل به حفاظت شده را دو چندان می کند.
وی با اشاره به اینکه منطقه بدیل یکی از مناطق شکارممنوع است گفت: این منطقه جزو مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیست به همین دلیل نیاز است که به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد.
شیرعلی ادامه داد: درخواست ارتقای این منطقه مطرح شده تا بتوان به صورت شبانه روزی آن را پایش و نگهبانی کرد.
بر اساس این گزارش، تصاویر دریافت شده از گونه پلنگ مربوط به منطقه شکار ممنوع بدیل در ارتفاعات مشرف به سد مارون و در اطراف روستای ‘پشکر’ در بخش مرکزی بهبهان است.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز پلنگ در مناطق صخره ای و کوهستانی شمال خوزستان مشاهده شده است. در ایذه و مسجدسلیمان نیز این گونه زندگی می کند.
جمعیت پلنگ در لیست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد زیرا در سال های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه که عمدتا از کل و بز، گراز، خرگوش و سایر پستانداران کوچک تغذیه می کند کاهش یافته است. با این حال مناطق حفاظت شده استان خوزستان، مامن و محلی برای ادامه حیات این گونه با ارزش بوده است.
‘پلنگ’ با نام علمی panther pardus جزو خانواده گربه سانان ایران است. علاوه بر پلنگ گونه های دیگر گربه سانان از جمله گربه جنگل گربه وحشی، کاراکال، سیاگوش و گربه شنی در خوزستان یافت می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.