کاهش آب در مخازن تالاب هورالعظیم با شکسته شدن داک

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست هویزه گفت: در جلسه‌ای که برای پیگیری و بررسی شکستگی داک تالاب هورالعظیم در استانداری برگزار شده دلیل شکستگی داک را افزایش آب در مخزن‌ شماره ۲ اعلام شد.

موسی مدحجی ،رئیس اداره حفاظت از محیط زیست هویزه بیان داشت: درصدهای قبلی آبگیری تالاب همچنان حفظ شده اما درصد جدیدی از میزان آبگیری تالاب انجام نشده و به دلیل شکسته شدن داک و میزان آبی که به سمت عراق رفته مخزن‌ها دچار کاهش آب شدند.

وی اظهار داشت: حدود دو هفته گذشته با شکسته شدن داک تالاب هورالعظیم یک تنش و بحران آبی در مخزن شماره ۱ تالاب رخ داد اما شرایط در حال حاضر مساعد است و مقرر شد برای تامین و افزایش دبی آب از سد کرخه استفاده شود.

موسی مدحجی افزود: در جلسه‌ای که برای پیگیری و بررسی شکستگی داک تالاب هورالعظیم در استانداری برگزار شده بود دلیل شکستگی داک را افزایش آب در مخزن‌ شماره ۲ اعلام کردند و رفع این مشکل مستلزم جانمایی آب‌گذر بین مخازن شماره ۲ و ۳ است.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست هویزه گفت: در حال حاضر بخش‌هایی از مخزن شماره ۳ که نقص‌هایی برای مکان لوله‌گذاری و عملیات عمرانی داشت از دو هفته گذشته بازگشایی شد و مخزن شماره ۳ تا امروز ۶۷ درصد آبگیری شد.

وی با اشاره به حقابه تالاب هورالعظیم بیان داشت: سازمان آب و برق خوزستان برای رهاسازی آب به تالاب، میزانی را مشخص کرده است و بیشتر از میزان تعیین شده نمی‌تواند آب در تالاب رها کند زیرا رودخانه‌هایی که از سد به تالاب سرازیر می‌شوند گنجایش لازم برای تامین آب بیش از میزان تعیین شده را ندارند.

مدحجی با بیان اینکه رودخانه‌ها در طول مسیر و دهانه ورودی آب به تالاب‌ها باید لابروبی شوند، گفت: مصوبه استانداری مبنی بر حقابه ۵ متر بر ثانیه برای حفظ آب در مخازن شماره ۱ و ۲ بود اما آبگیری تالاب نیازمند آب بیشتری است.

وی افزود: آب موجود در تالاب هورالعظیم اگر حرکت نکند آب ورودی به تالاب نمی‌تواند جایگزین شود بنابراین در تالاب هورالعظیم باید بین مخازن ۲ و ۳ آب‌گذرهای بیشتری نصب شود که بر اساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده مقرر شد که سازمان آب و برق بین مخازن ۲ و ۳ علاوه بر دریچه‌هایی که وجود دارد دریچه‌های بیشتری را نصب کند.

رئیس محیط زیست هویزه با بیان اینکه افزایش مخازن آب‌گذر سبب بازچرخش و خوپالایی آب در تالاب هورالعظیم می‌شود، گفت: وضعیت تالاب هورالعظیم نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است و بخشی که نفت در آن عملیات حفاری انجام داده بود آبگیری شد.

وی با اشاره به میزان آبگیری کل تالاب هورالعظیم عنوان‌کرد: درصدهای قبلی آبگیری تالاب همچنان حفظ شده است اما درصد جدیدی از میزان آبگیری تالاب انجام نشده و به دلیل شکسته شدن داک و میزان آبی که به سمت عراق رفته مخزن‌ها دچار کاهش آب شدند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.