خسارت سنگین طغیان زهاب به زمین های کشاورزی خوزستان/ مراجعه کشاورزان به دادگاه

عصر جنوب – asrejonoob.ir: با گذشت دو هفته از طغیان زهاب های شور، بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه دچار خسارت شده و این زهاب ها برخی خانه های روستایی را تهدید می کند.

طغیان دو کانال اصلی زهکشی سازمان آب و برق خوزستان که از بیش از دو هفته پیش آغاز شده اکنون برخی زمین های کشاورزی و روستاهای دو شهرستان دشت آزادگان و هویزه را دربرگرفته است. زهکش های شبکه کرخه جنوبی موسوم به کانال های EMD و CMD زهاب های زمین های کشاورزی حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه را به هورالعظیم منتقل می کند که شوری آن در حدود هفت هزار میکروموس دارد.
به گفته مسئولان محلی این زهاب های شور به بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در غرب خوزستان که در انتهای حوضه رودخانه کرخه قرار دارند نفوذ کرده است.
سرپرست فرمانداری هویزه می گوید: بیش از پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان تحت تاثیر طغیان زهاب های کشاورزی کانال های اصلی زهکشی قرار دارد و این مساحت در حال افزایش است.
سعید کعبی می افزاید: راه های دسترسی حداقل چهار روستای بخش مرکزی این شهرستان از مسیر جاده ‘مالحه’ در اثر طغیان زهاب ها قطع شده و زهاب تا نزدیکی خانه های روستائیان آمده است.
وی دلیل طغیان زهاب ها را لایروبی نکردن زهکش های اصلی این منطقه می داند و اظهار می کند: این زهکش ها (موسوم به EMD و CMD) باید هر سه تا پنج سال لایروبی شوند این در حالیست که از زمان احداث لایروبی نشده اند.
کعبی با اشاره به شوری زیاد این زهاب ها می افزاید: این زهاب ها تاثیر بسیار منفی در زمین های کشاورزی خواهند داشت و حتی در صورت فروکش کردن، رسوب نمک باعث بایر شدن زمین های کشاورزی می شود.
وی همچنین می گوید: اقدامات موسسه جهاد نصر در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز از عوامل طغیان زهاب است زیرا اجرای این طرح در هویزه بدون مطالعات کافی اجرا شده است.
کعبی می افزاید: طغیان زهاب در این منطقه پیش بینی شده بود و در ۱۶ خرداد امسال نیز جلسه شورای بحران شهرستان در همین راستا تشکیل و با سازمان آب و برق مکاتبه داشتیم اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد.

۸۲۱۷۱۳۹۲-۷۰۹۰۶۰۷۹

* مراجعه کشاورزان به دادگاه
اگر چه نادر عمیدی زاده فرماندار دشت آزادگان مدعی است زهاب ها در زمین های کشاورزی این شهرستان تا حدودی فروکش کرده اما رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان این مساله را رد کرده و تاکید می کند: طغیان زهاب های شور ادامه دارد و بیش از پنج هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.
حسین مرمضی می گوید: اکنون زمین های بیشتری از دشت آزادگان و به تازگی زمین های حوزه شهرستان هویزه هم تحت این زهاب ها رفته و قسمت زیادی در معرض تهدید قرار دارند.
به گفته وی، زهاب های کشاورزی در روستاهای دو طرف کانال های اصلی به طول ۲۰ کیلومتر (تمام مسیر روستاهای حمودی) طغیان کرده است.
وی مدعی شد: سازمان آب و برق خوزستان از سه هفته پیش تاکنون درباره طغیان زهاب ها هیچ اقدام مثبتی انجام نداده و تنها کار مثبت این سازمان شکستن چند پل سنتی بوده است.
مرمضی دلیل طغیان این زهاب ها را لایروبی نشدن کانال های زهکشی می داند و می افزاید: با وجودی که این کانال ها زهاب زمین های کشاورزی سه شهرستان را انتقال می دهد اما ۱۵ سال است که لایروبی نشده و بیشتر نقاط کانال پوشیده از رسوب و نی است.
وی تاکید می کند: کشاورزان با تامین دلیل توسط کارشناسان رسمی دادگستری از طریق محاکم قضایی ضد سازمان آب و برق اقامه دعوا خواهند کرد.

۸۲۱۷۱۳۹۲-۷۰۹۰۶۰۸۲
* در انتظار علاج بخشی
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان پیش از این گفته بود: لایروبی زهکش های این مسیر در جلسه دو ماه پیش تصویب شده و سازمان آب و برق خوزستان به وظایف خود عمل نکرده است.
هاشم بالدی اظهار می کند: امسال به دلیل بهبود منابع آبی، کشت تابستانه ممنوع نبوده و سازمان آب و برق باید پیش بینی لازم را برای جلوگیری از طغیان زهاب ها انجام می داد تا منجر به شرایط بحرانی نشود.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز معتقد است: مشکل طغیان زهاب ها به لایروبی نشدن زهکش ها ارتباطی ندارد و به دلیل کشت بی رویه شلتوک است.
مصطفی شبه اظهار می کند: این زهکش ها در گذشته به عنوان نهرهای سیلاب بر منطقه ساخته شده بودند که متناسب با توسعه زمین های کشاورزی نیستند و ظرفیت عبور زهاب را ندارند بنابر این نیاز به ساماندهی کلی دارند که مطالعات آن در حال انجام است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خواستار علاج بخشی هر چه سریع تر زهکش های این منطقه شد و گفت: در غیر این صورت زهاب شور تا شعاع وسیعی به زمین های کشاورزی نفوذ می کند.
کیخسرو چنگلوایی افزود: دو کانال اصلی زهکشی سازمان آب و برق خوزستان موسوم به EMD و CMD که برای جمع آوری زهاب و آب های بارندگی و سیل در نظر گرفته شده اند، خروجی ندارند که همین مساله باعث طغیان زهاب ها شده است.
وی با بیان اینکه زهکش های فرعی و زیرزمینی این زمین ها نیاز به اصلاحات دارد، اظهار کرد: موسسه جهاد نصر در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان شبکه های فرعی زهکشی و زهکش های زیرزمینی احداث کرده که باعث تشدید مشکل طغیان زهاب ها در این شهرستان شده است.

۸۲۱۷۱۳۹۲-۷۰۹۰۶۰۸۱
چنگلوایی درباره ادعای سازمان آب و برق مبنی بر اینکه این مشکل به دلیل برنجکاری اتفاق افتاده است، تاکید کرد: طغیان زهاب ها هیچ ارتباطی به کشت تابستانه و کشت شلتوک ندارد و از اردیبهشت امسال این مشکل وجود داشت که در سفر میدانی معاون وزیر نیرو نیز مطرح شده بود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.