تهیه دستورالعمل مقابله با بلایا ویژه خوزستان / فاجعه آمیز بودن زمین در مسجدسلیمان

عصر جنوب: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تهیه دستورالعمل مقابله با بلایای طبیعی با توجه به بلایای شایع در خوزستان در آینده ای نزدیک خبر داد.
هاشم بالدی شامگاه سه شنبه در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: به دستور وزیر کشور مقرر شد که هر استان نسخه مربوط به مقابله با بلایای طبیعی شایع در منطقه خود را آماده کندکه در این خصوص در آینده ای نزدیک این اقدام برای استان خوزستان صورت می پذیرد.

بالدی، هدف اصلی از تشکیل این جلسه را برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم هفته پیش رو که «هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» است، عنوان کرد و گفت: این هفته با شعار عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به ۱۱ مورد تلفات جانی که استان در دو ماه گذشته از طریق بلایای طبیعی شاهدبودیم، گفت: صاعقه ایذه و طوفان آغاجاری و اندیمشک به طور غافلگیر کننده ای جان ۱۱ تن از هم استانی های ما را گرفت که برای مجموعه مدیریت بحران استان بسیار عجیب بود و همین امروز لزوم آمادگی بیشتر ما را می طلبد.

فاجعه آمیز بودن زمین در مسجدسلیمان

مدیرکل بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: هم اکنون موارد خطرناکی از جمله سست بودن لایه های زمین در مسجدسلیمان وجود دارد که هر چه سریعتر باید با جابجایی شهروندان از ایجاد تلفات احتمالی در این نقطه از استان جلوگیری کرد. فراموش نکنیم هم اکنون لایه های زمین در برخی نقاط مسجدسلیمان همانند چهار جزیره است که از طریق چهار پل به هم وصل شده و همدیگر را نگه می دارند و با کمترین لرزشی فاجعه جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بالدی به لزوم تغییر و اصلاح دستورالعمل مقابله با آلودگی ها و بلایا تاکید کرد و افزود: دستورالعمل فعلی مقابله با بلایای طبیعی دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود. مورد کوچکی از این مشکلات عدم تعطیلی ادارات و مدارس در بعضی شرایط پیش آمده همچون آلودگی بیستم رمضان امسال است که با اعتراضات شدید مردمی همراه بود است.

وی استحکام منازل و بیمارستان ها را از مهمترین عوامل جلوگیری از وارد آمدن تلفات دانست و ادامه داد: مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله توسط  مجموعه راه وشهرسازی با جدیت بیشتری ادامه یابد. هم اکنون ۶۶درصد بیمارستان های کشورنا ایمن است که خوزستان نیز جزو این آماراست.

بالدی در پایان مصوبات این جلسه را به این صورت ادامه داد که طبق آن ادارات و سازمان های دولتی موظف هستند ۲۰ بنر مرتبط با هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی در اهواز و پنج بنر در شهرستان ها با هماهنگی شهرداری نصب کنند. کارگروه های ۱۴ گانه مدیریت بحران ادارات مانورهای مبارزه با بلایا برگزار کنند و شهرداری های استان در زمینه اطلاع رسانی به شهروندان اقدام کند و مهم تر از همه آموزش به دانش آموزان در مدارس که توسط آموزش و پرورش صورت گیرد با جدیت بیشتری ادامه یابد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.