تصویب راه اندازی موزه تخصصی راه آهن در اندیمشک

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی از راه اندازی موزه تخصصی راه آهن در این شهرستان خبر داد و گفت:ابعاد فرهنگی و گردشگری راه آهن در اندیمشک مغفول مانده که در راستای رفع این موضوع موزه تخصصی راه آهن راه اندازی می شود.

فریدون حسنوند روز چهارشنبه در نشست با رییس هیات مدیره راه آهن کشور افزود:راه آهن زاگرس دارای قدمتی دهها ساله و با جاذبه های مختلف فرهنگی و گردشگری است.
وی اظهار کرد:این منطقه علاوه بر برخورداری از میراث فیزیکی ، نشان دهنده میراث فرهنگی و تلاش های مردم در این عرصه است.
حسنوند گفت:تونل ها و مشخصات مسیرهای راه آهن در مسیر راه آهن زاگرس و ویژگی های این منطقه ، می تواند آن را به یک منطقه خاص گردشگری تبدیل کند.
وی افزود:راه آهن از دیرباز نقش مهمی در ابعاد مختلف داشته و در دوران دفاع مقدس نیز نقشی ارزشمند در حماسه آفرینی و دفاع از ارزش های کشور داشته است.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی افزود:بسیاری از ابعاد فرهنگی راه آهن در منطقه با راه اندازی موزه راه آهن برای نسل آینده ماندگار می شوند.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان هم گفت:خوزستان به لحاظ میراث فرهنگی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.
خسرو نشان افزود:آنچه به دست آمده و آنچه در دل زمین در منطقه خوزستان است گنجینه های فرهنگی و تاریخی عظیمی هستند که به لحاظ تنوع ، گستردگی و ارزش تاریخی و فرهنگی کم نظیر هستند.
وی بیان کرد:۱۵ هزار هکتار محوطه تاریخی و ۹۴۵ بنا و محوطه ثبت شده ملی در منطقه وجود دارد که نشان دهنده گستردگی میراث فرهنگی ما می باشند.
وی افزود:سه اثر ثبت جهانی از طرف یونسکو داریم که بعضی از آنها بالغ بر ۶۰۰ هکتار هستند ضمن اینکه چند کاوش ارزشمند در خوزستان در مناطقی مانند شوی،هفت تپه ، شوش،شهر تاریخی جندی شاپور و برخی دیگر از مناطق در حال انجام است که بسیاری از تاریخ پنهان ما را نمایان خواهند ساخت.
نشان گفت:در خوزستان ۶ رودخانه پرجاذبه دائمی داریم که در این راستا اهتمام به بخش گردشگری آبی نیز مد نظر و هدف گذاری شده است.
فرماندار شهرستان اندیمشک هم گفت:قابلیت های گردشگری بسیار خوبی در سطح خوزستان وجود دارد که برخی از این قابلیت ها مربوط به راه آهن می باشد.
پیمان جهانگیری افزود:راه اندازی قطار گردشگری در منطقه در آشنایی عموم با این قابلیت ها موثر است.
وی بیان کرد:راه اندازی موزه تخصصی راه آهن نیز یک کار فرهنگی شایسته در حوزه راه آهن است که از آن حمایت می شود.
در نشست مسئولان اندیمشک با عضو هیات مدیره راه آهن کشور و مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص مکان راه اندازی موزه تخصصی راه آهن بحث و تصمیم گیری شد.
این موزه طی یک سال آینده با مشارکت راه آهن و میراث فرهنگی خوزستان و مسئولان اندیمشک راه اندازی می گردد.
استان خوزستان علاوه بر جاذبه های گردشگری ، زیارتی ، باستانی و نیز مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس ، دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که مورد استقبال مسافران نوروزی قرار می گیرند.
اداره کل راه آهن ناحیه زاگرس در استان خوزستان دارای ۱۲ ایستگاه با حوزه استحفاظی ۲۲۲ کیلومتر نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.
راه آهن جنوب – تهران نقش مهمی در انتقال بار و مسافر از استان های خوزستان و لرستان به تهران دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.