جنگل های الوار گرمسیری اندیمشک در دام حریق

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون فرماندار اندیمشک از وقوع آتش سوزی گسترده در جنگل های بخش الوار گرمسیری این شهرستان خبر داد و گفت: این آتش سوزی که از صبح شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

امیر حمزه بزرگی روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود:در پی وقوع این آتش سوزی چند گروه اطفای حریق از اداره منابع طبیعی اندیمشک به منطقه اعزام شده اما به دلیل بعد مسافت و سخت گذر بودن و نبود امکانات مخابراتی در منطقه تاکنون گزارشی از این آتش سوزی مخابره نکرده اند.

وی افزود:آتش سوزی در منطقه ریت کوه بخش الوار گرمسیری رخ داده و به دلیل نبود امکانات مجهز اطفای حریق همچنان ادامه داشته و رو به گسترش است.

بزرگی با بیان اینکه طبق اطلاع دریافتی از اهالی بومی منطقه این آتش سوزی بسیار گسترده بوده و برای مهار آن نیاز فوری به بالگرد می باشد افزود:به دلیل سخت گذر بودن منطقه و نبود جاده نیروهای اطفای حریق برای دسترسی به محل آتش سوزی باید حداقل پنج ساعت پیاده روی کنند.

وی امکانات اطفای حریق شهرستان اندیمشک برای مهار این آتش سوزی را ناکافی دانست و از همه دستگاههای امدادی استان خوزستان برای مهار این آتش سوزی درخواست کمک کرد.

معاون فرماندار اندیمشک افزود:نیازهای تجهیزاتی اطفای حریق به مدیر کل بحران استانداری خوزستان اعلام شده است.

بخشدار الوار گرمسیری اندیمشک چندی پیش مهار آتش سوزی ‏در جنگل های این بخش ‏را نیازمند تامین تجهیزات ویژه دانست و گفت:اطفای حریق در جنگل های بخش الوار به روش ‏سنتی انجام می شود.

غلامحسین شرافت زاده افزود:با تشدید آتش سوزی در جنگل های این بخش در دو سال اخیر ‏گونه های نادر درختی از جمله بلوط زاگرس ، پسته وحشی ، انجیر ، کلخونگ ، ‏آلبالوی وحشی ، کیکم و زالزالک در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند.‏

خشکسالی و خشک ‏شدن چشمه ها و کمبود آب در بخش الوار گرمسیری موجب تشدید آتش سوزی در جنگل های منطقه شده است.

در شهرستان اندیمشک ۸۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات این جنگل ها در معرض نابودی ناشی از آتش سوزی قرار دارند.

افزون بر یک هزار هکتار از جنگل های بخش الوار اندیمشک که دارای گونه های گیاهی ‏نادر هستند به دلیل آتش سوزی در سالهای گذشته نابود شده اند.‏

بخش الوار گرمسیری اندیمشک در شمال استان خوزستان دارای ۱۸۷ روستا و حدود ۲۵هزار نفر جمعیت است.‏

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.