شیرابه زباله در آبهای زیر زمینی دزفول و اندیمشک

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: “زباله تهدید نیست، بلکه فرصت است”. این شعاری است که مسئولان سال هاست به آن رسیده اند اما با به دلیل نبود محل دفع مناسب و تولید بیش از حد استاندارد، این فرصت تبدیل به تهدیدی برای محیط زیست و کیفیت آب رودخانه ها شده است.

شهرستان های اندیمشک و دزفول روزانه به ترتیب حدود۱۵۰ و ۲۰۰ تن زباله تولید و در محیطی تخلیه می کنند که هر چند مجوز آن از سوی سازمان محیط زیست تصویب شده اما خطراتی برای محیط زیست و آب های زیر زمینی به وجود آورده است. نزدیک به ۳۰ سال است که شیرابه این زباله ها به آب های زیر زمینی نفوذ می کند.
دفع پسماندها بدون مطالعه
رئیس هیات مدیره انجمن مهندسان آب خوزستان می گوید: محل و شرایط دفع پسماندهای شهری دارای شرایطی است که باید مورد مطالعه شرکت های مهندسی مشاور قرار گیرد.
حمیدرضا خدابخشی با بیان این که محل دفع پسماند باید از لحاظ ژئوتکنیکی و نفوذناپذیری زمین بررسی شود؛ عنوان می کند: این محل ها نباید در مسیر آبراهه ها باشند و شیرابه پسماندها باید به محیطی کاملا کنترل شده وارد شوند.
خدابخشی تصریح می کند: به جرات می توان گفت هیچ یک از محلهای دفع پسماند دارای مطالعات لازم نیست و باید هر چه سریعتر شهرداری ها به خصوص در مناطقی که دارای آبخوان است، نسبت به انجام مطالعات اقدام و محل تخلیه را استاندارد کنند.
این کارشناس اظهار می کند: با توجه به بحران های آبی و خشکسالی، باید از منابع آبی و سرمایه های موجود حفاظت شود ضمن این که پسماندها، خطر آلودگی در خاک را هم به همراه دارند.
مجوز ۲۰ ساله برای تخلیه زباله
رئیس اداره محیط زیست اندیمشک هم بر نفوذ شیرابه ها به آب های زیر زمینی تاکید می کند و می گوید: شهرداری حدود ۲۰ سال برای تخلیه زباله مجوز زیست محیطی دارد.
مهدی سراج الدین میرقائد اظهار می کند: به دلیل طرح آبرسانی غدیر و توپوگرافی منطقه، تصمیم بر این شد که این محل تخلیه زباله جا به جا شود و کارگروهی به همین منظور در استانداری خوزستان تشکیل و بر جابه جایی مکان دفع زباله شهرداری دزفول و اندیمشک و مشخص کردن محل جدید تاکید شد.
وی می افزاید: به دلیل وجود معارضین محلی، نبود زمین مناسب و مشکلات مالی شهرداری به نتیجه نرسیده است.
کارشناسان دروغ می گویند
در حالی که کارشناسان حوزه آب و محیط زیست تصریح می کنند شیرابه های پسماندها در آب های زیر زمینی نفوذ می کند و برای محیط زیست و جامعه خطر آفرین است؛ شهردار دزفول به صراحت می گوید: این کارشناسان دروغ می گویند.
محمدرضا کرمی ادامه می دهد: شهرداری دزفول ۳۰ سال است که در این محل زباله های خود را تخلیه می کند و سایت هایی را برای دفن پسماند در بیرون شهر دارد.
کرمی اظهار می کند: زباله های همه شهرها شیرابه دارند و در آب های زیر زمینی نفوذ می کنند البته برای جلوگیری از این اتفاق سیستم دفع پسماند شهرداری در حال مکانیزه شدن است.
وی درباره تغییر فضای تخلیه زباله می گوید: ۵۰ هکتار زمین را تملک کرده ایم و این محل شناخته شده است و ضرورتی برای جابجایی وجود ندارد.
وی اظهار می کند: آب های زیر زمینی جریان دارند و مکان فعلی نیز فاقد آب است. با این حال متخصصان تعیین محل را برای احداث چاه دعوت کرده ایم اما می گویند آبی وجود ندارد و فایده ای ندارد که چاه در این محل احداث شود.
شهردار دزفول می گوید: هر جایی که آب های زیر زمینی باشند و زباله هم باشد اثر می کند اما در اینجا آب های زیر زمینی اگر هم وجود داشته باشند؛۱۱۰ کیلومتر با شیرابه ها فاصله دارند.
شهردار دزفول در پاسخ به این سوال که دزفول روزانه ۲۰۰ تن زباله تولید می کند آیا با این حجم تولید باز هم شیرابه ها تاثیر ندارند؟ اظهار می کند: کارشناسان محیط زیست و آب استان اطلاعاتشان را باید به شهرداری ارائه دهند نه به رسانه و من همه این اطلاعات را تکذیب می کنم.
کرمی اذعان می کند: تا به حال از هیچ اداره ای به ما اعلام نشده است که شیرابه ها به آب های زیر زمینی نفوذ می کنند.
واکنش متفاوت شهردار اندیمشک
سر دیگر این رشته در شهرداری اندیمشک است که شهردار آن نفوذ شیرابه ها به آب های زیر زمینی را می پذیرد؛ محمدرضا پاپی می گوید: سازمان محیط زیست از شهرداری اندیمشک درخواست کرده است مکان تخلیه را جا به جا کند؛ به همین دلیل برای دفن مکانیزه و بهداشتی پسماند مشاوران را به همکاری دعوت کرده ایم.
وی می افزاید: حدود یک سال و نیم پیش کار مطالعات را شروع کرده ایم که تا به امروز به خاطر وجود معارضین محلی اطراف اندیمشک به نتیجه نرسیده ایم.
در بسیاری کشورهای جهان زباله را با عنوان طلای کثیف نام گذاری کرده‌‌اند و با مدیریت صحیح، زباله شهری را به صورت کامل به چرخه تولید باز می‌گردانند. در خوزستان نیز اگر اصول رعایت شود باید زباله فرصتی برای درآمد زایی باشد اما امروز نظاره گر تبدیل آن به تهدید در شهرهای خوزستان شده ایم.
** ثریازندیار
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.