کشف حدود ۲هزار سکه الیمایی در چگارمان اندیکا + تصاویر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر پایگاه پژوهشی آیاپیر از کشف یک هزار و ۸۰۰ سکه الیمایی در منطقه چگارمان شهرستان اندیکا در استان خوزستان خبر داد.

ایوب سلطانی اظهار کرد: در طی عملیات گازکشی برای روستای چگارمان اندیکا در روز جمعه، بیل مکانیکی موجب برخورد به سازه ای باستانی شد که بلا فاصله تحقیق و کاوش در آن انجام و طی دو روز گذشته یک هزار و ۸۰۰ سکه کشف شد.
سلطانی گفت: در حال حاضر تمامی سکه ها تحویل نیروی انتظامی شد تا پس از طی مراحل قانونی کار شناسایی و تحقیق باستانی بیشتری بر روی آن ها انجام شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا یادآور شد: پس از کشف این سکه ها عملیات حفاری در منطقه متوقف شد و تعدادی از سکه ها که توسط افراد محلی کشف شده بود به صورت داوطلبانه تحویل نیروی انتظامی شدند.
وی گفت: این سکه ها از جنس مس و سرب هستند و ارزش مادی چندانی ندارند که با شفاف سازی این مساله برای مردم بیشتر مردم اقدام به تحویل سکه ها کردند.

۸۲۱۰۹۷۳۵-۷۰۷۹۱۰۱۲
همچنین دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: در پی عملیات حفاری برای گاز کشی در روستای چگارمان اندیکا و کشف سکه های منقوش، پیش از رسیدن مسئولان میراث فرهنگی و عوامل انتظامی و امنیتی، بخشی از سکه های الیمایی توسط برخی بومیان به سرقت رفت.
مجتبی گهستونی افزود: با پاکسازی محل و انجام سرند بخشی از خاک که باید حفاری را پر می کرد عملیات شناسایی افرادی که صدها سکه دیگر را ربوده بودند آغاز شد و در نهایت با کشف تعدادی دیگر سکه، برخی افراد به صورت داوطلبانه اقدام به تحویل سکه های مورد نظر کردند.
وی ادامه داد: نتیجه بررسی‌های اولیه نشان از سازه‌هایی اندک در این محوطه دارد اما در مرحله اول ۱۳۰۰ سکه الیمایی از محل کشف شده بدست آمده است.
گهستونی گفت: محوطه های باستانی گسترده ای در اندیکا وجود دارد که یک نمایندگی میراث فرهنگی با کمترین امکانات و نیرو نمی تواند در حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی فعالیت چندانی داشته باشد.
دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات باستان شناسی و پژوهشی منطقه باستانی چگارمان اندیکا می تواند در پایگاه آیاپیر انجام شود و راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه پایگاه آیاپیر ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در اندیکا صدها محوطه و اثر تاریخی مهم از دوره های مختلف تاریخی وجود دارد اما توسعه شهری در بافت کاملا روستایی اندیکا باعث شده تا پروژه های مختلفی در منطقه اجرا شود.

۸۲۱۰۹۷۳۵-۷۰۷۹۱۰۱۰
گهستونی تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب، تعرض و از بین رفتن آثار و محوطه های تاریخی و همچنین جلوگیری از پایمال شدن بودجه های دولتی ضرورت انجام استعلام پیش از اجرای هرگونه پروژه ای وجود دارد.
این دوستدار میراث فرهنگی گفت: انتظار می رود که استانداری خوزستان و فرمانداران و دستگاه های اجرایی نسبت به انجام استعلام های لازم دریغ نکنند.
شهرستان اندیکا در شمال شرق استان خوزستان و حدود ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
الیمایی یکی از حکومت های محلی بود که در روزگار اشکانی در نواحی خوزستان کنونی بوده است.
الیماییان که خاستگاه اصلی آنها کوه های شمال شرقی خوزستان و منطقه بختیاری نشین بوده، از میانه‌ های سده دوم پیش از میلاد به عنوان یک قدرت سیاسی مطرح شدند و با افزایش یافتن قدرتشان، قلمرو خود را به سمت دشت خوزستان گسترش داده و توانستند تا اوایل سده سوم میلادی به حیات خود ادامه دهند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.