علت آلوگی هوای اهواز و “تنگی نفس” شهروندان چیست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلودگی هوای ناشی از اسپور(قارچ) گیاهی یکی از عوامل اصلی احتمالی در آلودگی هوای اهواز است که به دنبال آن ناراحتی تنفسی به همراه دارد.

احمدرضا لاهیجان زاده عنوان کرد: پیگیری ها در زمینه موارد آلاینده احتمالی هوا و ناراحتی تنفسی مردم اهواز کماکان ادامه دارد و به دنبال حذف تمام این موارد هستیم.

وی در خصوص انتقال ظرفیت توسعه ای شرکت فولاد خوزستان به فولاد شادگان برای کاهش میزان آلایندگی هوا ناشی از این طرح اظهار کرد: طرح توسعه فولاد خوزستان سه سال است که از سوی این شرکت پیگیری می شود اما محیط زیست به خاطر مسایل موجود و میزان آلایندگی ناشی از آن این توسعه در اهواز را قبول نکرد و قرار شده این میزان که حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تن است به فولاد شادگان انتقال یابد.

وی ادامه داد: اگر طرح توسعه فولاد خوزستان در اهواز اجرایی می شد امروزشاهد میزان آلاینده ها و آلودگی بیشتری در هوای اهواز بودیم.

لاهیجان زاده افزود: در کارخانه الکل رازی هم که جزو موارد احتمالی مهم است پایلوت هایی به منظور فیلتر و تصفیه پساب مستقر شده که آلاینده ها را حذف می کند.

وی خاطرنشان کر: کارخانه الکل سازی رازی ملزم به رعایت قوانین و مقررات زیست محیط است بنابراین باید تمام موارد آلاینده محیط زیست را در پروسه تولید خود حذف کند که در غیر این صورت راجع به این مساله در استانداری خوزستان تصمیم گیری می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یک ماه پیش در گفت و گو با ایرنا گفته بود: پنج مورد که بیشترین تاثیرگذاری را در این رابطه داشته اند در دست بررسی است.

لاهیجان زاده از جمله این موارد به آلودگی هوا ناشی از فعالیت های نفت، فلر(مشعل) واحد بهره برداری اهواز سه شرکت نفت که از سال گذشته فعال شده بود و تا حدودی آلودگی داشت و کارخانه الکل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اشاره کرد و افزود: تمام این موارد در مرحله بررسی و آزمایش است.

به دنبال اتفاق های پاییز سال گذشته که در جریان آلودگی هوای اهواز افزون بر ۲۰ هزار نفر از مردم به ناراحتی تنفسی مبتلا و راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی شده بودند، نهم آبان امسال هم گرد و غبار شدید در اهواز رخ داد که همراه با بارندگی بود.

این مساله که شرایط را برای به خطر انداختن سلامت افرادی که بیماری تنفسی داشتند سخت کرده بود باعث ابتلای افزون بر یک هزار نفر دیگر از مردم به ناراحتی های تنفسی شد.

‘اسپور’ نام اروپایی برای هاگ گیاهان است.

هاگ(هاگیا اسپور) در زیست شناسی و باکتریولوژی ساختاری تولیدمثلی است که برای پراکنش نسل آن موجود و بقا در شرایط سخت برای مدت های مدید سازگار شده است.

هاگ در چرخه زندگی بسیاری از گیاهان، جلبک ها، قارچ ها و برخی تک یاختگان و باکتری های گرم مثبت وجود دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.