معاون شهرداری اهواز: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به اهواز بیایند

عصر جنوب: معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به تصویب دو لایحه بزرگ سرمایه‌گذاری در اهواز گفت: برای مشارکت برد برد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پروژه‌های شهری اهواز اعلام آمادگی می‌کنیم.
محمد صفری با بیان اینکه منابع مالی و نقدی شهرداری‌ها محدود است و بیشتر صرف نگهداری شهر می‌شود، اظهار کرد: درآمدهای شهرداری که از محل عوارض شهروندان و دستگاه‌ها وصول می‌شود، به سختی جوابگوی نیازهای ضروری و هزینه‌های نگهداری شهر می‌شود.

وی افزود: در کلانشهرها اگر به سرمایه‌گذاری خصوصی و مردمی روی نیاوریم سرعت توسعه شهر کند خواهد ماند و در این خصوص دیدگاه مشارکت بخش خصوصی در کلانشهرها به صورت جدی باید دنبال ‌شود.

صفری با بیان اینکه کلانشهر اهواز قدری دیرتر از سایر کلانشهرها بحث سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار دارد، گفت: در دوره چهارم شورای شهر و مدیریت جدید شهرداری یکی از راهبردهای اصلی شهرداری و شورای شهر توجه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مشارکتی است.

*تلاش برای ایجاد شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری مثمرثمر شد

معاون شهردار اهواز بیان کرد: تمام تلاش در یک سال گذشته به کار بسته شد که زیرساخت‌های قانونی را فراهم کنیم؛ چرا که در کتاب قانون شهرداری حتی یک جمله و ماده در مورد سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود و در این قانون که مبنای عمل است، فضا و بستری پیش‌بینی نشده است.

وی تلاش‌ها در یک سال گذشته را مثمر ثمر دانست و تصریح کرد: بسترهای قانونی و شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری را به تصویب شورا رساندیم که در آن آیین‌نامه‌ها و فرایندهای قانونی را تهیه و تدوین کنیم.

صفری با بیان اینکه در این زمینه تیپ قراردادهای مشارکت و بخش خصوصی را با استفاده از تجربیات کلانشهرها تهیه کردیم، ادامه داد: همه این کارها به این دلیل بود که سرمایه‌گذار برای همکاری با شهرداری با دغدغه‌ای از بابت رعایت قانون دچار مشکل نشود.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز خاطر نشان کرد: پس از آن که بسترسازی برای سرمایه‌گذاری انجام شد، گام دوم آماده‌سازی فضای مدیریتی استان خواهد بود که باید برای استقبال از سرمایه‌گذاران خاصیت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

*فضای امن و آرام برای سرمایه‌گذار در اهواز آماده شد

وی با اشاره به اینکه در علم اقتصاد گفته می‌شود که سرمایه ترسو است و جایی می‌رود که امنیت، آرامش و اطمینان باشد که بتواند کار کند، اضافه کرد: به همین منظور دستگاه‌های مختلف استان اعم از مدیریتی، حاکمیتی، نظارتی و امنیتی باید دست در دست هم بدهند و یکصدا با میثاق مشترک سعی کنند که در اهواز تحولی در بخش سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

صفری افزود: در یک سال اخیر این حرکت‌ها جواب داده است و به طور نسبی فضای استان مهیای جذب سرمایه‌گذاری خصوصی شد.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز اظهار کرد: روز گذشته در شورای اسلامی شهر اهواز، ۲ لایحه مهم به تصویب رسید که نخستین پروژه بزرگ مجموعه ساحل کیانپارس شامل یک هتل پنج ستاره، یک مجتمع تجاری اداری و مسکونی و پارکینگ طبقاتی است.

وی یادآور شد: با توجه به مجاورت پروژه با رودخانه کارون پیش‌بینی می‌شود این پروژه ضمن تامین نیازهای شهر، فرصتی برای شکوفایی اراضی ساحل کارون باشد و ظرفیت‌های رودخانه را مورد بهره‌برداری قرار دهد.

صفری حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با محاسبه ارزش زمین و پروانه ساختمانی ارزش این پروژه بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز تصریح کرد: با تصویب شورا ظرف کوتاه‌ترین فاصله زمانی نسبت به انجام مطالعات و شروع پروژه اقدام خواهد شد؛ چنین پروژه‌ای برای نخستین بار در تاریخ شهر اهواز با این حجم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

وی مشارکت بخش خصوصی در حجم بالا نقطه عطفی در پروژه‌های مشارکتی و بخش خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد: با اجرای آن سایر سرمایه‌گذاران به میدان آیند و در سایر پروژه‌‌های تعریف شده مشارکت کنند.

صفری با بیان اینکه این پروژه با مشارکت گروه ساختمانی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که از بزرگ‌ترین و باتجربه‌ترین گروه‌های ساختمانی در کشور است، اجرا می‌شود، تشریح کرد: برای همکاری بخش خصوصی در پروژه نخست هدف این است که ضریب اطمینان بیشتر باشد و فضا برای مشارکت سرمایه‌گذاران بعدی مهیا شود.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به مطالع و امکان‌سنجی بیش از ۴۰ پروژه بزرگ مشابه این پروژه بیان کرد: این آمادگی وجود دارد که پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی اجرا شوند؛ همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر اهواز در قالب کتاب و پایگاه اینترنتی شهرداری در دسترس علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران قرار دارد.

*همایش فرصت‌های اقتصادی در اهواز برگزار می‌شود

وی در زمینه معرفی فرصت‌های اقتصادی در اهواز خاطر نشان کرد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام می‌شود و همایش بین‌المللی در این زمینه با همکاری شورای اسلامی شهر اهواز در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده برگزار خواهد شد؛ همزمان با این همایش نمایشگاه معرفی فرصت‌های اقتصادی نیز برگزار می‌شود.

صفری اضافه کرد: بر اساس بانک اطلاعاتی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ورود بخش خصوصی شامل سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی مد نظر است که بیشتر مشارکت ایرانیان مقیم خارج هدف ما است.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز گفت: در این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری به صورت طرح و بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده و تقدیم سرمایه‌گذاران می‌شود که انعقاد تفاهم‌نامه در همانجا صورت می‌گیرد.

*تبلیغات و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های ملی و بین‌المللی برای مشارکت اقتصادی در اهواز

وی افزود: از هم‌اکنون تا زمان برگزاری همایش تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در شبکه‌های استانی،‌ ملی و بین‌المللی انجام می‌شود و از مشارکت علاقه‌مندان به کار در شهر اهواز با رعایت قانون استفاده می‌شود.

صفری، پروژه دیگر را مجتمع اطلس مال اهواز معرفی کرد که مجتمعی تجاری تفریحی است و در مساحت ۱۰ هکتار زمین با ۷۰ هزار متر مربع زیربنا در دو طبقه و پارکینگ با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش زمین و هزینه اجرا، به تصویب رسید؛ این پروژه با همکاری شرکت ایرانیان اطلس،‌ یکی از شرکت‌های بزرگ ساختمانی در کشور، در کیانشهر اهواز اجرا می‌شود.

معاون مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز تصریح کرد: همچنین لایحه پروژه بازار مبل اهواز در زمینی به مساحت پنج هکتار با ۱۵۰ هزار متر مربع زیربنا در سه طبقه با هدف ساماندهی نمایشگاه‌های مبل خانگی و اداری در پیچ میدان اهواز، به تصویب شورا رسید.

وی افزود: در این پروژه که با همراهی اتحادیه مبل‌فروشان اهواز صورت گرفت، الزام ما برای اجرای پروژه تعامل با این اتحادیه است.

صفری یادآور شد: در پروژه‌های مذکور، آورده شهرداری زمین و مجوزها و پروانه‌های ساختمانی و آورده مشارکت‌کننده هزینه‌های طراحی، آماده‌سازی و ساخت و تجهیز پروژه‌ها است.

*طلسم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اهواز شکسته می‌شود

معاون شهردار اهواز ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پروژه‌ها طلسم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کلانشهر اهواز شکسته شده و اهواز تبدیل به شهری بکر برای پذیرش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای مشارکت در پروژه‌های شهری اهواز دعوت و برای پروژه‌های برد برد اعلام آمادگی می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.