نقش کلیدی رودخانه کارون در تعدیل اقلیم کلان‌شهر اهواز

عصر جنوب: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون به نقش کلیدی رودخانه کارون در تعدیل اقلیم کلان شهر اهواز تاکید کرد.

محمد بافقی‌زاده عنوان‌کرد: با توجه به این‌که بیشتر تمدن‌های بشری در کنار رودخانه‌ها شکل گرفته‌اند، لذا نمی‌توان نقش و جایگاه رودخانه‌ها را در شکل‌گیری تمدن‌های بشری نادیده گرفت. شهر اهواز نیز از این قاعده مستثنی نیست و این شهر در ابتدا در شرق و غرب رودخانه کارون بنا شده و گسترش یافته است.

وی افزود: رودخانه‌ها به نوبه خود دارای مزایای فراوانی از جمله تامین آب شرب، کشتیرانی، صید و ماهی‌گیری، جذب توریست و فعالیت‌های ورزشی هستند. از دیگر جنبه‌های مهم یک رودخانه که معمولا نادیده گرفته می‌شود نقش و تاثیر آن در آب و هوای منطقه و شهر است. رودخانه به‌عنوان مهمترین منبع تامین‌کننده رطوبت یک شهر تلقی می‌شود که با انجام عمل تبخیر آب رودخانه و یا به‌طور کلی آب‌های سطحی و تامین رطوبت شهر و به‌دنبال آن ایجاد ابر و بارندگی، می‌توان شاهد تعدیل آب و هوای آن شهر بود زیرا بخار آب موجود در جو با جذب امواج تشعشعی با طول موج بلند، باعث کاهش اختلاف درجه حرارت و متعادل شدن دما می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور اهواز بیان‌کرد: وسعت و جمعیت زیاد کلان‌شهر اهواز از یک سو و واقع شدن در مسیر کمربند خشکی کره زمین و کمبود شدید پوشش گیاهی از سوی دیگر، این کلان‌شهر را در زمره گرم‌ترین مناطق ایران قرار داده است.

بافقی‌زاده اظهارکرد: موقعیت جغرافیایی شهر اهواز، واقع شدن در عرض جغرافیایی پایین، فعالیت‌های صنعتی، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و صنایع وابسته به آن‌ها از جمله پتروشیمی و فولاد، مهاجرت بی‌رویه به این شهر جهت اشتغال و به تبع آن افزایش ساخت و سازهای بی‌رویه شهری برای تامین مسکن و نیز افزایش تردد وسایل نقلیه و ورود گرد و غبارهای مهاجر از کشورهای همسایه، موجب انتشار مقدار زیادی مواد آلاینده مانند دود، مه و هواویزه در هوای شهر اهواز شده و بر آب و هوای شهر تاثیر گذاشته و در نهایت باعث ایجاد جزیره حرارتی شهری شده است.

وی تصریح‌کرد: جزیره حرارتی همانند چتری از هوا است که اغلب بر روی شهر به‌خصوص در مناطقی که ساختمان‌سازی بیشتر انجام گرفته است، گسترده شده و هرچه از مرکز شهر به‌سوی پیرامون برویم، درجه حرارت کاهش می‌یابد که گاهی ممکن است تفاوتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد را نشان دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اهواز خاطرنشان‌کرد: این جزیره کوچک حرارتی باعث کاهش رطوبت نسبی هوای شهر، افزایش دما، افزایش مصرف انرژی جهت خنک کردن ساختمان‌ها و نیز ایجاد آلودگی در جو شده است. با توجه به عبور رودخانه کارون از مرکز شهر اهواز می‌توان به نقش بسیار تعیین‌کننده آن جهت کاهش اثر جزیره حرارتی و تعدیل درجه حرارت شهر اشاره کرد زیرا انجام عمل تبخیر آب رودخانه کارون منجر به تولید و افزایش رطوبت در هوای شهر شده و این رطوبت ایجاد شده باعث جذب گرما و در نتیجه کاهش میزان دمای جزیره حرارتی شهر می‌شود.

“کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” با هدف بررسی کیفیت آب و آلودگی رودخانه کارون، فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی طرح کشاورزی مقام معظم رهبری و توسعه کشت و صنعت نیشکر، مدیریت فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه کشاورزی، صنعت و انرژی پایدار و … (۶ لغایت ۸ اسفندماه ۹۳) در اهواز برگزار می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.