حال خرابِ کوی مشعلی اهواز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: چندین سال است که اهالی منطقه کوی مشعلی نسبت به شرایط بهداشتی، فاضلاب و زباله رها شده در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند اما هر بار مسؤولان به دلیل عدم تعیین محدوده این منطقه رسیدگی به آن را عقب انداخته‌اند.

حال خرابِ کوی مشعلی  اهواز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سالهاست که محدوده منطقه کوی مشعلی اهواز  محل بحث و مناقشه مسؤولان حوزه شهری است و همین عامل (عدم تعیین محدوده) سبب شده است این منطقه با تمام مشکلاتی اساسی که دارد به حال خود رها شود.

تبدیل پارک محلی به منطقه مسکونی

بر همین اساس، بارها  شاهد تجمع کودکان و بانوان این منطقه  به همراه همسران خود در اعتراض به وضعیت زباله، فاضلاب رها شده بر روی زمین، بیماری‌هایی که برای کودکان آنها ایجاد شده و تصرف زمین پارک محلی توسط فردی با هدف تغییر کاربری و تبدیل آن به مجتمع مسکونی در مقابل استانداری بودیم

یکی از اهالی ساکن منطقه می‌گوید: فردی با همکاری شهرداری تنها پارک محلی و فضای سبز منطقه را پلاک‌بندی کرده ومی‌خواهد خانه مسکونی بسازد؛ اکنون پارک را کاملاً خالی کردند و در حال انجام مقدمات ساخت و ساز هستند.

بنداوی شهروند دیگر منطقه کوی مشعلی است، وی با اشاره به درگیری‌ها و تیراندازی‌های مکرری که در منطقه اتفاق می‌افتدد، بیان می‌کند: چندین بار برای حل مشکل منطقه به استانداری مراجعه کردیم و هر بار با یک وعده‌ای راهی منزل می‌شویم؛ ده سال وضعیت ما در این منطقه این طور است؛ آخر سال که می‌شود سازمان‌های آب و برق یا دنبال تسویه حساب هستند یا می‌گویند بیاید انشعاب بکشید.

سروکله انواع جانواران در منطقه پیدا می‌شود

وی می‌افزاید: زباله‌ها در کنار خیابان‌ها رها شده‌اند؛ داشتن سطل زباله در مناطق حداقل‌ترین حقوق یک شهروند است اما این(سطل زباله)  را هم نداریم.

یکی از بانوان منطقه کوی مشعلی با بیان اینکه تمام فضای منطقه را بوی زباله‌های تلمبار شده در منطقه و شیرابه زباله پُر کرده است، عنوان می‌کند: تابستان و زمستان سرو کله انواع جانوران توی منطقه پیدا می‌شود از موش، مار و عقرب گرفته تا سگ و گربه!؛ بچه‌های ما مریض هستند اغلب بخاطر فضای آلوده مشکل تنفسی دارند؛ چند بار باید اینجا بیایم تا مشکل حل شود؛ مسؤولان به ما بگویند به فکر حل کردن مشکل ما هستند یا خیر؟ ما با ساکنان مناطق دیگر چه تفاوتی داریم؟

میلاد عفراوی کلاس هشتم دبستان است به نظر می‌رسد از بقیه هم سن و سالای خود که در تجمع پدر و مادر خود را همراهی کردند باهوش‌تر به نظر می‌رسد، به من می‌گوید: باورت می‌شود سطل زباله پُر می‌شود و  تا چند روز در خانه می‌ماند اما کسی نیست که زباله‌های منطقه را تخلیه کند.

تعیین تکلیف وضعیت کوی مشعلی انجام شده

شهریور امسال کیامرث حاجی‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در بازدید از منطقه کوی مشعلی گفته بود: پیگیری‌های لازم برای تعیین تکلیف وضعیت کوی مشعلی انجام شده تا به نتیجه نهایی برسد.

وی افزود: تقسیمات کشوری و تعیین محدوده‌ مناطق ایجاد شده تا به مردم خدمات‌ بیشتری ارائه و رضایت بیشتر آنها برقرار شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان عنوان کرد: بنا به دستور استاندار خوزستان و تصمیم‌گیری انجام شده، تا تعیین رسمی محدوده اهواز و کارون از سوی وزارت کشور و تقسیمات کشوری استان، خدمات شهری برعهده اهواز و شهرداری منطقه یک است.

چندین سال است که پرداختن به مسائل و مشکلات منطقه کوی مشعلی اهواز توسط مسؤولان تنها در حد وعده و مانورهای میدانی خلاصه شده و هیچ اراده‌ای برای حل معضلات این منطقه وجود ندارد؛ برخی مسؤولان عدم تعیین محدوده این منطقه را عامل عمده در محرومیت منطقه می‌دانند تا بر اساس آن مشخص شود خدمات دهی به اهالی کوی مشعلی وظیفه کدام منطقه شهرداری و یا کدام دستگاه مسؤول است.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که عدم رسیدگی به مسائل بهداشتی اهالی منطقه که صدرصد  سلامت و جان آن‌ها را به خطر انداخته و بی توجهی دستگاه‌های خدمات رسان به امید تعیین محدوده منطقه کوی مشعلی در کدام ماده و تبصره منشور حقوق شهروندی می‌گنجد.

به گزارش خبرگزاری فارس، منطقه کوی مشعلی اهواز، یکی از مناطق قدیمی اهواز است که در امتداد آخر اسفالت به سمت کوت عبدالله است؛ که چند سالی است قربانی تصمیمات غیر کارشناسی سیاسی از اهواز جدا شد اما باگذشت چند سال از این تصمیم بین مسئولان گذشته و فعلی در رسیدگی به مشکلات منطقه پاس‌کاری می‌شود.

مطالب پیشنهادی