شهادت سرباز اهوازی در میان بلوط‌های سوزان «چوار»

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: یک سرباز در حین  مهار آتش در جنگل‌های چوار ایلام به شهادت رسید. میلادساقی، سرباز وظیفه نیروی انتظامی، در همین منطقه مشغول به خدمت بود که بعدازظهر یکشنبه همراه با تعداد دیگری از نیروهای پاسگاه منطقه شره زول به محل آتش‌سوزی اعزام شد اما شدت و گستردگی حریق و نیز دود غلیظ ناشی از این حریق جان این سرباز ٢٣ ساله را گرفت. این برای چندمین‌بار در مدت اخیر است که تعدادی از شهروندان برای خاموش‌کردن آتش جنگل‌های زاگرس جانشان را از دست می‌دهند.
این حریق حوالی ساعت یک بعدازظهر یکشنبه در منطقه شره زول پشت پتروشیمی چوار، روستای آبزار شروع شد. حریقی که به گفته رضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام منشأ آن آتش‌زدن مزارع نزدیک محل حادثه از سوی کشاورزان این منطقه بوده است. او در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید: «چیزی در حدود ١٠ هکتار از جنگل‌های این منطقه که از نوع جنگل‌های درجه سه بلوط هستند، دچار حریق شده بود. پس از تأیید موضوع تیم‌های منابع طبیعی به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌ها مشخص شد که دلیل این حریق آتش‌زدن مزارع منطقه بوده است. متاسفانه کشاورزان به تصور اینکه آتش‌زدن باقیمانده مزارع پس از درو محصول باعث تقویت و باروری بهتر زمین می‌شود، همه ساله در این فصل اقدام به این کار می‌کنند اما این موضوع هیچ مبنای علمی ندارد و با وجود هشدارها و حتی غیرقانونی‌بودن این کار باز هم شاهد بروز این اقدام از سوی کشاورزان هستیم.»
اما عملیات اطفای آتش‌سوزی جنگل چوار در چند مرحله انجام شد؛ وزش شدید باد، شیب تند و سنگلاخ‌بودن مسیر دسترسی کار را برای نیروهایی که به این منطقه برای خاموش‌کردن آتش رفته بودند، سخت کرد. درواقع وزش باد باعث شد تا این حریق در چند نوبت پس از اطفا دوباره شعله‌ور شود. البته به گفته سرهنگ غلامرضا فتحی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ایلام، خشک‌بودن منطقه به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی هم در گسترش این حریق موثر بوده است: «این عملیات بیش از ۵ ساعت طول کشید. بچه‌های منابع طبیعی، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در منطقه حضور داشتند اما وزش شدید باد باعث شد تا این حریق در چند نوبت گسترش پیدا کند. از چند ‌سال گذشته میزان بارش‌ها در منطقه بشدت کاهش پیدا کرده، زمین و گیاهان خشک و با کوچکترین حرارتی شعله‌ور می‌شوند. این آتش‌سوزی هم دود غلیظی داشت.»
با اعلام خبر آتش‌سوزی، در ابتدا تیمی از نیروهای منابع طبیعی به محل حادثه اعزام شدند. پس از حدود یک ساعت آتش تقریبا مهار شده بود که وزش باد شدید دوباره بخش‌هایی از جنگل را شعله‌ور کرد. با اعزام نیروهای بیشتر و درخواست کمک از هلال‌‌احمر عملیات اطفای حریق مجددا آغاز شد اما این بار هم باد شدید باعث شد تا قسمت‌های دیگر این جنگل دچار حریق شود. درنهایت بخشدار منطقه چوار با اعلام درخواست کمک از نیروهای نظامی حاضر در این منطقه خواست تا در این عملیات شرکت کنند. میلاد ساقی هم همراه با تعداد دیگری از نیروهای انتظامی پاسگاه نزدیک محل حادثه به آنجا اعزام شد. دود غلیظی کل منطقه را فراگرفته بود و آتش هم در حال گسترش بود. مردم بومی و همیاران طبیعت، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، ستاد بحران، بخشداری چوار، تعدادی از قضات دادگستری و نیروهای حفاظت منابع طبیعی استان همه در منطقه حضور داشتند.
سرهنگ فتحی درباره جزییات حادثه و شهادت میلاد ساقی هم به «شهروند» گفت: «نیروی انتظامی پس از اعلام بخشدار با یک سمند به محل حادثه آمد. در حین عملیات یکی از سربازان به نام میلاد ساقی ناپدید شد؛ درنهایت با تلاش نیروهای  هلال‌احمر پیکر بی‌جان این سرباز در میان یکی از دره‌های این منطقه پیدا شد. آثار سوختگی زیادی نداشت اما به دلیل غلظت دود دچار خفگی شده بود. پیکر این سرباز حدود ساعت ٨ شب پیدا شد.  دود غلیظ و آتش‌سوزی وسیع مانع از این شد تا این سرباز سریع‌تر پیدا شود.»
میلاد ساقی سرباز وظیفه ٢٣ ساله اهوازی به‌تازگی دوران خدمت سربازی‌اش را در این پاسگاه آغاز کرده بود. پیکر این سرباز صبح دوشنبه پس از انجام تشریفات اداری با آمبولانس به اهواز منتقل شد تا در زادگاهش تشییع و به خاک سپرده شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.