خوزستان ظرفیت‎های بزرگی در بخش ساخت و تولید دارد که باید از آن بهره برد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: آیین افتتاح نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات تخصصی صنعت نفت خوزستان با حضور دکتر بی طرف معاون وریز نفت برگزار شد. 

حبیب الله بیطرف، معاون وزیر نفت در این مراسم اظهار کرد: اولین پیام این نمایشگاه این است که خانواده نفت محدود به دولت نیست بلکه به مجموعه های مرتبط با صنعت نفت و گاز و شرکت ها، مشاوران، دانشگاه ها و متخصصان و همه آنان که در صنعت نفت و گاز نقش آفرینی می کنند از این خانواده هستند.

بیطرف افزود: از سویی دیگر تجهیزات تولید شده امکان ارایه در نمایشگاه و امکان عرضه به بازار داخلی و ارایه برای بازارهای خارجی خواهد داشت و دیدگاه های سازندگان نیز به مدیران استانی و ملی منتقل خواهد شد و این تعاملات می تواند نتیجه بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه، ساخت تجهیزات در خوزستان است؛ بیان کرد: خوزستان ظرفیت های بزرگی در بخش ساخت و تولید دارد و وظیفه همه ما این است که از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت گفت: ما ۱۸ درصد گاز و ۱۰ درصد ذخایر نفت جهان را در کشور خود و پتانسیل تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت و سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی هستیم و در مجموع ما بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان هستیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در افق ۱۴۰۰ به دنبال تولید نفت ۴ و نیم میلیون بشکه نفت در روز، ۹۵۰ بشکه میعانات گازی در روز و تولید ۱۱۰۰میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز هستیم.

بی طرف در مورد برنامه های اساسی وزارت نفت در چهار سال آینده در توسعه و بهره برداری از میادین نفت و گاز کشور گفت: اجرای قرارداد های آی پی سی در بخش نفت و گاز با استفاده از سرمایه شرکت های بین المللی ، اجرای بسته ۵ میلیارد دلاری قراردادهای epcf برای حفظ و افزایش تولید میادین نفت در دست بهره برداری ، بازسازی و نوسازی تاسیسات روسطحی بالادستی صنعت، مطالعه کلیه میدان های نفتی که تاکنون توسط مشاورین مستقل مطالعات انها انجام نشده است و همچنین توسعه ساخت داخل تجهیزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز در برنامه چهارساله وزارت نفت برای توسعه و بهره برداری از میادین نفت و گاز دیده شده است و امیدواریم تا پایان سال مجموعا ده قرارداد در شرکت نفت ایران به امضا برسد.

معاون وزیر نفت در مورد برنامه های وزارت نفت در حمایت از توسعه ساخت داخل گفت: شش برنامه حمایت از ساخت داخل اقلام پرمصرف صنعت نفت، استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعت نفت و پروژه مدل کسب کار، کدینگ کالا و سامانه الکترونیکی تامین کالا در وزارت نفت ep ، توانمند سازی ظرفیت های داخلی در قرارداهای جدید نفتی، ایجاد مراکز ازدیاد برداشت در دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر کشور در قالب ۹ قرارداد پژوهش محور است، پروژه ایجاد انستیتوهای های تخصصی پایین دستی در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها معتبر کشور تعریف کرده ایم.

بیطرف ادامه داد: در امر استقرار نظام صدور گواهینامه محصولات و خدمات نفت از سوی نهاد بین المللی IAF است که این کار در سه مرحله آزمون کیفیت، بازرسی کیفیت و صدور گواهینامه بر روی انها اعمال می شود و این فرایند در قالب انجام نفت به عنوان یک نهاد مستقل از وزارت نفت در حال پیگیری می باشد تا جنبه عدم دخالت منافع در انها رعایت شود.

بیطرف در پایان خاطرنشان کرد: با حرکت در جهت توسعه فناوری در صنعت نفت و گاز می توانیم حس کنیم که وزارت نفت در چارچوب سایت های مقام معظم رهبری و همچنین برنامه ششم توسعه و برنامه وزارت نفت در حال حرکت است. ما در بکارگیری نیروهای جوان و مستعد تاکید می کنیم تا با بهره گیری از این استعدادها ایران عزیز را بیش از پیش بسازیم.

نظام جمهوری مسیر جدید را اغاز کرده است که به تولید علم منجر شده است

همچنین حسین زاده، معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان گفت: از موئلفه دیگر اقتدار ما جایگاه علمی کشور است که روز به روز در حال گسترش است. این نمایشگاه نیز مبتنی بر چنین حرکتی است. نظام جمهوری مسیر جدید را اغاز کرده است که به تولید علم منجر شده است.

خوزستان ظرفیت‎های بزرگی در بخش ساخت و تولید دارد که باید از آن بهره برد

حسین زاده افزود: اقتدار عملی ما قدرت نرم کشور است. از سوی دیگر مشارکت مردم نشانه اقتدار سیاسی ما است اما دولت نیز باید در قبال این مشارکت مردم پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه مشکلاتی همچون بیکاری، شکاف طبقاتی ، اعتیاد و طلاق در کشور زیاد است و متاسفانه شاخص های اقتدار ما را تحت تاثیر قرار داده و متاسفانه در برخی از این شاخص ها رتبه بالاتری دارد. این مساله نشان می دهد که ما باید بیشتر تلاش کنیم .

معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان گفت: نظام برنامه ریزی ما مبتنی بر بخشی نگری است و نظام برنامه ریزی گذشته تاکنون بر ما حاکم است. تجربه دنیا محوریت را بر انسان و سرمایه اجتماعی می داند و نه منایع و دیگر مسایل. در دوره قبل در یک حرکت غیر عقلانی نظام برنامه ریزی را منحل کرده ایم .

حسین زاده با اشاره به اینکه در برنامه ششم نیز نگاه و رویکرد ما مبتنی بر همان شاخص های قدیمی است و با این رویکرد هرگز مشکلات ما حل نخواهند شد؛ گفت: متاسفانه دانشگاه چمران اهواز در برنامه ها و قراردادهای پژوهشی کشور نقش چشمگیری نداشته است ‌و علی رغم همه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص هم افزایی صورت نمی گیرد و به تبع ان میزان رضایت اجتماعی پایین است.

چالش و مشکل صنعت نفت نوسازی و بازسازی آن است

میرزایی نماینده ایلام و عضو کمیسون انرژی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت خوزستان گفت: خوزستان بیشترین تولید نفت کشور را دارد و این که شرکت مناطق نفتخیر جنوب نمایشگاه را برگزار می کند جای تقدیر دارد چرا که تجهیزات ما فرسوده هستند و نیاز به سرمایه گذاری دارد. تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت اعتقاد دارند برخی شرکت ها تمایل به قطعات از خارج کشور دارند  و به تبع بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات مالی مواجه شده اند .

خوزستان ظرفیت‎های بزرگی در بخش ساخت و تولید دارد که باید از آن بهره برد

میرزایی اظهار کرد: صنعت نفت در ایران بیش از یک قرن قدمت دارد و باید هم اکنون جزو بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات در صنعت نفت باشد. وابستگی آن به صنعت نفت دنیا در حد تبادل ایده ها باشد. هرچند ما مشکلاتی در بخش تولید داخلی داریم و تولید ما مطابق با تولید و فناوری روز پیش نمی رود.

وی گفت: ما به ارتباط تنگاتنگ صاحبان صنایع با کمیسیون انرژی مجلس نیازمندیم و موضوعات و مشکلات را با حساسیت و با هدف خدمت به کشور دنبال می کنیم. متاسفانه تمایل شرکت ها و پیمانکاران به علت قیمت پایین قطعات خارجی تمایل به تامین این قطعات دارند.

وی ادامه داد: چالش و مشکل صنعت نفت نوسازی و بازسازی آن است و پالایشگاه های ما شبیه موزه هستند و خطوط انتقال نفت فرسوده هستند.

میرزایی گفت: متاسفانه ما از خودراضی هستیم و نمی‌خواهیم تجربه دیگران را ببنیم. ترکیه با نوسازی صنعت پوشاک خود امروزه به اندازه درآمد نفتی ما درآمد دارند. در صنعت نفت با توجه به فرسودگی ها انتظار داریم نمایشگاه به فرصتی برای ایجاد همکاری تنگاتنگ ایجاد شود و ایده ها از روی کاغذ به میدان عمل وارد شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.