ورود دادستانی اهواز به مشکل سپرده گذاران موسسه آرمان/از حقوق مردم درمحیط زیست کوتاه نمی آئیم

عصر جنوب – asrejonoob.irدادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: برای صیانت و حفظ حقوق مردم ، به موضوع سپرده گذاری در موسسه اعتباری توسعه(آرمان سابق) ورود کرده و در نخستین گام سهامداران اصلی این موسسه را با وجودی که شکایتی از آنان نشده بود ممنوع الخروج کردیم.

به گزارش ایرنا عباس حسینی پویا روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی در مجتمع قضایی شهید باهنر اهواز در ادامه با بیان اینکه موسسه اعتباری توسعه (آرمان سابق) یک مشکل ملی است و بانک مرکزی بر اساس قانون و وظیقه ذاتی خود برای حل نگرانی های سپرده گذاران باید به صورت جدی به این موضوع ورود کند افزود: براساس بررسی های به عمل آمده خوزستانی ها بیش از ۲۵هزار میلیارد ریال در این موسسه سپرده گذاری کرده اند و در مقایسه با سایر استان ها ، بیشترین آسیب را دیده اند.
وی گفت: ما موضوع موسسه اعتباری توسعه (آرمان سابق) را در شورای تامین استان نیز مطرح کرده ایم ولی معتقدیم دستگاه قضایی به تنهایی نمی تواند مشکل سپرده گذاران این موسسه را حل کند چون صرف رسیدگی قضایی به این مساله ، احتمال اینکه مردم به حق و حقوق خود نرسند را زیاد خواهد کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان در ادامه با بیان اینکه برای حل این مساله نیاز است کار مدیریتی شود نه صرف کار قضایی ، افزود:با هماهنگی استانداری و موسسه آرمان خواسته شد شعب این موسسه باز بوده و پاسخگوی سوال ها و ابهامات مردم باشند تا آنان کمتر دچار استرس و دل نگرانی شوند.
حسینی پویا تاکید کرد مساله ای به این مهمی و پیچیدگی در یک شب حل نمی شود و نیازمند زمان و مدیریت است ولی در عین حال نگرانی ها و مطالبه مردم را به بانک مرکزی منعکس کرده ایم.
وی گفت: به اعتقاد من مشکل سپرده گذاران موسسه آرمان حل می شود ولی حل آن قدری زمان بر است و باید این مساله مهم در تهران حل و فصل نهایی شود.

* از حقوق مردم در موضوع محیط زیست کوتاه نمی آئیم
دادستان عمومی و انقلاب اهواز در این نشست با بیان اینکه این دادستانی به چالش ها ، آلودگی ها و عوامل موثر در آلودگی محیط زیست ورود کرده است افزود: برای حفظ حقوق مردم در مساله محی زیست ، یک معاونت در دادستانی برای رسیدگی به پرونده های محیط زیست تعیین شده و این کار مهمی برای مقابله با آلودگی های زیست محیطی است.
حسینی پویا به نگرانی خود از تخلیه زباله های مراکز غیربیمارستانی و مطب های خصوصی در حاشیه کارون در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: رسانه ها به این مساله ورود کردند و دادستانی به محض اطلاع از این مساله کارگروهی را برای بررسی این مساله تشکیل داد.
وی گفت : بر این اساس مقرر شد ضمن جمع آوری زباله های عفونی در حاشیه رودخانه کارون ، اینگونه زباله ها در مبدا تفکیک شود ضمن اینکه به شهرداری و سازمان پسماند دستور داده شد سلول های جداگانه ای برای دفع بهداشتی اینگونه زباله های خطرناک تعریف و عملیاتی کنند.
وی مساله تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه رودخانه کارون را از دیگر مسائلی عنوان کرد که دادستانی برای حفظ حقوق مردم و پیشگیری از برخی بیماری هاهمچون سالک و هاری به آن ورود کرده است.
دادستان اهواز تاکید کرد ظرفیت رسانه های گروهی برای حفظ رودخانه کارون ، برخورد با عوامل آلاینده ، فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست زیاد است چرا که ما نمی توانیم برای هر ۵۰متر حاشیه کارون یک مامور بگماریم ضمن آنکه به نظر می رسد برخورد قضایی لازم است ولی کافی نیست.
وی آتش زدن مزارع نیشکر در موقع برداشت و کشیده شدن آلودگی به شهر اهواز ، ورود پساب های خانگی به رودخانه کارون را از دیگر مواردی عنوان کرد که دادستانی برای حفظ حقوق مردم پرونده هایی تشکیل داده و تعهداتی از سازمان های مربوطه برای جلوگیری از انتشار آلودگی گرفته است.
این مقام ارشد قضایی خوزستان با بیان اینکه در مبحث آتش زدن مزارع نیشکر از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تعهد گرفتیم هرسال برداشت سطح سبز نیشکر را افزایش دهد اظهار داشت: در ورود فاضلاب به کارون نیز ، شرکت آب و فاضلاب متعهد شده بر اساس اعتباراتی که در اختیار دارد ورودی های فاضلاب به کارون را هرسال کاهش دهد تا حجم کمتری از پساب وارد رودخانه شود.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر دادستانی اهواز توجه خوبی به صیانت از محیط زیست داشته و این رویه نیز با نظارت کافی و برخورد قضایی ادامه خواهد داشت از رسانه ها خواست موارد زیست محیطی که به سلامت مردم آسیب می رساند به دادستانی منعکس کنند تا برخورد متناسب صورت گیرد.
حسینی پویا افزود: رسانه ها و خبرنگاران بنابر روحیه مطالبه گری و نظارتی که بر مسایل مختلف دارند با دادستانی که پیگیر استیفای حقوق عامه مردم است تشابه کاری دارند از این رو کار خبرنگاری از دیدگاه من یک شغال پرتنش و سخت است و بعضا با بی مهری هایی از سوی برخی افراد رو به رو می شوند.

*برخورد قضایی با عوامل درگیری های طایفه ای در رامهرمز و پتک باغملک
دادستان عمومی و انقلاب اهواز با بیان اینکه برخورد مناسب قضایی با عوامل درگیری های طایفه ای در رامهرمز و پتک باغملک شده است بیان کرد:البته دستگاه قضایی از همه ظرفیت های اجتماعی و محلی برای مهار درگیری ها استفاده کرده است ولی با این حال با عوامل اصلی درگیری ها برخورد شده و احکام زندان و تبعید برایشان صادر شده است.
وی گفت: در این ارتباط نیروی انتظامی حسب دستور مقام قضایی درحال تعقیب و دستگیری برخی عوامل و محرکان این درگیری های ۲ساله اخیر است که تاکنون ۱۷تن در این درگیریها کشته شده و تعدادی نیز مجروح و مصدوم شده اند.
حسینی پویا افزود: به تازگی افراد و گروه هایی حتی خارج از استان به دستگاه قضایی پیشنهاد کرده اند از طریق کدخدامنشی و ریش سفیدی مسایل و اختلافات طایفه ای را حل و فضل کنند ولی متاسفانه اینها به حرف های افراد خیرخواه نیز گوش نکرده اند.
این مقام ارشد قضایی خوزستان با بیان اینکه مساله درگیری های اخیر در این ۲ شهرستان در شورای تامین مطرح شده و راهکارهایی نیز در این شورا ارائه شده است تاکید کرد:ما به این نتیجه رسیده ایم که باید برخورد قاطع و بدون ملاحظه ای با خاطیان و قانون شکنان و کسانی که ایجاد رعب و وحشت کردند صورت گیرد تا ریشه این ناامنی ها خشکیده شود.

* تشکیل پرونده حادثه سقوط کودک سه ساله اهوازی به فاضلاب
دادستان عمومی و انقلاب اهواز در این نشست خبری با ابراز تاسف شدید از حادثه سقوط کودک سه ساله اهوازی در فاضلاب بیان کرد: پرونده ای در دادستانی تشکیل شده و یکی از معاونین دادستانی را مامور کردم که تحقیقات جامع و کاملی در این خصوص صورت گیرد.
وی گفت: در نخستین ساعت پس از وقوع این حادثه تلخ و ناگوار ، تلاش شد جسد این کودک پیدا شود تا قدری از آلام خانواده کمتر شود که در این راستا از محل حادثه بازدید و با خانواده متوفی نیز دیدار داشتم و در این خصوص به شهرداری و آبفای اهواز تذکرات قانونی داده شده است.
حسینی پویا گفت: به خانواده کودک متوفی و افکار عمومی اطمینان خاطر می دهم که با مقصر یا مقصران این حادثه برخورد خواهیم کرد و چنانچه کوتاهی صورت گرفته باشد قابل اغماض نخواهد بود.
وی گفت: شهردار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز به دادستانی فراخوانده شدند چون هرکدام دیگری را مقصر این حادثه جلوه می دهند هر چند برای ما محرز است که خاطی و مقصر کیست.

*با متخلفین انتخابات شورای شهر اهواز برخورد می شود
دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته در انتخابات شورای شهر اهواز گفت: ۱۵۰صندوق به طور کامل بازشماری می شود و چنانچه در بازنگری شمارش آرا تخلفی مشاهده شود متخلفانی که به دستگاه قضایی معرفی شوند با آنان بابر قانون برخورد خواهد شد.
حسینی پویا افزود: اگر چنانچه با تخلفات انتخابانی برخورد قضایی و قانونی نشود در آینده نیز شاهد تخلفات خواهیم بود لذا اصرار داریم که با متخلف بدون اغماض برخورد شود.
وی گفت: در شان مردم نیست که اینطور با آرا مردم بازی و نتایج آن با تاخیر اعلام شود.

*دانشجویان خواهر دانشگاه شهید چمران حق داشتند مطالبه کنند
دادستان عمومی و انقلاب اهواز با اشاره به حادثه اخیر در یکی از خوابگاههای خواهران دانشگاه شهید چمران و اعتراض آنان نسبت به تجهیزات سرمایشی خوابگاه گفت: دانشجویان حق داشتند مطالبه و اعتراض کنند.
حسینی پویا به موضوع جلوگیری از خروج دانشجویان از خوابگاه نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه این اقدام با سوء نیت باشد به عنوان حبس تلقی شده و با متخلفان برخورد می شود.
وی گفت: هم اکنون در حال بررسی کامل جوانب این حادثه هستیم البته هنوز جرمی ثابت نشده است.

*برای کاهش بزه و جرائم خشن ، باید ریشه ها را دریابیم
دادستان عمومی و انقلاب اهواز که دبیر کمیته حمایت از سرمایه گذاری استان نیز است با بیان اینکه برای کاهش بزه و پیشگیری از وقوع جرائم خشن باید به ریشه ها توجه کرد گفت: ریشه بسیاری از جرائم مثل سرقت و اعتیاد مسائل اقتصادی است و تا زمانی که مشکلات معیشتی حل نشود نباید امیدوار بود که جرائم کاهش داشته باشد.
حسینی پویا افزود:برخورد قضایی صرف ، تنها مشکلات استان را حل نمی کند البته درصدی از جرائم کاهش می باید ولی تاثیر دیگر مولفه ها نیز بالا است.
وی اهم جرائم در استان را سرقت ، توهین ، ضرب و جرح توام با درگیری و صدمات غیرعمدی عنوان کرد.

* ادعای داعش در آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی خوزستان دروغ است
دادستان عمومی و انقلاب اهواز ادعای گروهک تروریستی داعش مبنی بر دخالتش در حوادث آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی های خوزستان را رد کرد.
وی گفت: این ادعا پس از یک سال از وقوع حوادث آتش سوزی نمی تواند درست باشد ؛ این ادعا زمانی مطرح شده که داعش با ایجاد روزنه ای در تهران عملیات تروریستی انجام داد و حالا مدعی است که آتش سوزی های یک سال گذشته نیز کار این گروه بوده که اساسا دروغ است.
حسینی پویا افزود: با اشراف اطلاعاتی که داریم هیچ تحرکی از دید ما پنهان نیست.
وی دلایل آتش سوزی در چند واحد پتروشیمی ماهشهر را دلایل فنی عنوان کرد.

* همه عوامل حمله به کلانتری ۲۲ کوی مجاهد اهواز دستگیر شدند
دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: با اشراف اطلاعاتی ، همه عوامل حمله تروریستی به کلانتری کوی مجاهد اهواز در کوتاه ترین زمان ممکن دستگیر شدند.
وی گفت: چهار نفر به طور مستقیم در این عملیات تروریستی مشارکت داشتند که از این تعداد ۲ نفر دستگیر ، یک نفر مجروح و به بیمارستان انتقال یافت و یک نفر دیگر حین عملیات تعقیب و گریز به هلاکت رسید.

* علت مرگ ۶ بیمار دیالیزی بیمارستان سینای اهواز آلودگی آب بوده است
دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: بر اساس تحقیقات دقیق به عمل آمده علت مرگ ۶ بیمار دیالیزی بیمارستان سینای اهواز که پارسال رخ داد آلودگی آب ناشی از شکستن لوله فاضلاب و مخلوط شدن آن با شبکه آب بوده است.
وی گفت: آلودگی آب سبب ورود میکرب های آلوده به بدن و خون بیماران شد و مرگ آنان را به دنبال داشت.
حسینی پویا افزود:در این ارتباط پرونده ای به صورت ویژه تشکیل شد و ابعاد این حادثه مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت و در نهایت کیفرخواست علیه رئیس بیمارستان سینا و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز صادر شد.

* دلیلی بر عمدی بودن آتش سوزی پاساژ رضوان اهواز وجود ندارد
دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: تاکنون دلیلی بر عمدی بودن آتش سوزی ماه گذشته در پاساژ رضوان اهواز به دست نیامده است.
وی گفت: علت این آتش سوزی مشکلات فنی بوده است و گزارش رسمی دال بر عمدی بودن این حادثه به دادستانی اهواز ارسال نشده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.