مدیر کل دامپزشکی خوزستان: سه کانون آنفلوآنزای مرغی در خوزستان از بین برده شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه خوزستان، بیست و دومین استان درگیر با بیماری آنفلوآنزای مرغی است گفت: در ۲ هفته گذشته، سه کانون آنفلوآنزای مرغی در ایذه و باغملک در شرق این استان شناسایی و از بین برده شد.

مصطفی کنارکوهی شنبه اظهار کرد: ۲ کانون آنفلوآنزای مرغی در ایذه و یک واحد در باغملک با داشتن تلفات و پس از نمونه برداری از بین برده شد ولی هیچ موردی در شهرستان هفتکل مشاهده نشده است.

وی افزود: با همکاری بین بخشی تمام طیور اطراف این مرغداری ها شامل سه هزار و ۶۰۰ طیور بومی برای جلوگیری از انتشار ویروس معدوم شدند.

کنار کوهی ادامه داد: خسارت این واحدهای مرغداری به مرغداران پرداخت می شود.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: هیچ گزارشی در کشور از سرایت این بیماری از طیور به انسان گزارش نشده ولی بر اساس اطلاعات علمی، احتمال ابتلا به موارد انسانی وجود دارد.

کنار کوهی بیان کرد: استان های نزدیک به خوزستان از جمله چهار محال و بختیاری و به ویژه اصفهان، طیور به خوز استان وارد کردند که اجتناب ناپذیر بود.

وی اظهار کرد: ۶ واحد قرنطینه در مرزهای ورودی خوزستان از جمله از سمت چهار محال وبختیاری، لرستان و بوشهر برای کنترل این بیماری ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا، اداره کل دامپزشکی، نیروی انتظامی و ماموران دامپزشکی ایذه و باغملک فعالیت دارند و جهاد کشاورزی و اداره راه برای عملیات معدوم سازی کمک کردند.

کنار کوهی به صورت اکید توصیه کرد: مردم به هیچ عنوان از طیور زنده و تخم مرغ محلی استفاده نکنند و از مرغ هایی که در گوشه و کنار خیابان ها عرضه می شود نخرند.

وی گفت: مردم تنها مرغ های بسته بندی شده در کشتارگاه ها با تاییدیه دامپزشکی و تخم مرغ های نشان دار بهداشتی را خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص وضعیت بیماری آنفلوآنزای مرغی در خوزستان ، فقط اداره کل دامپزشکی در جمعیت دامی می تواند اطلاع رسانی کند و منابع دیگر مورد تائید نیستند.

وی گفت: عامل اصلی انتقال از طریق پرنده های مهاجر از سیبری بوده که در تالاب های مختلف کشور هستند و ۱۶ کشور اروپایی و همچنین کشورهای آسیایی جنوب شرق و روسیه درگیر این بیماری هستند.

هم اکنون یک هزار و ۱۴مرغداری گوشتی در خوزستان وجود دارد است که ۶۹۰ واحد در امسال فعال بوده اند.

آنفلوآنزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده rthomyxooviridaeمی‌باشد؛ این ویروس خود دارای سه تیپ A,B,C است.

ویروس آنفلوآنزا سندروم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند.

 

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.