با تصویب مجلس؛ سه درصد مبلغ قراردادهای نفتی به مناطق نفت‌خیز اختصاص می‌یابد

عصر جنوب – asrejonoob.ir:  نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف کردند ۳ درصد مبلغ قراردادهای خود را به مناطق نفت‌خیز و گازخیز اختصاص دهد.

در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور با بند (۳) الحاقی تبصره یک این لایحه با ۱۲۶ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (۳) الحاقی تبصره یک لایحه بودجه سال آینده آمده است: وزارت نفت مکلف است سه درصد از مبلغ قراردادها و پیمان های خود را در مناطق نفت‌خیز و گازخیز و پیرامون حوزه‌های نفتی و گازی به خزانه واریز کند.

بخش هزینه ای موجود در این بند پس از پایان رسیدگی مجلس به امور هزینه ای لایحه بودجه سال ۹۶ ، در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سهم استان خوزستان از نفت در برنامه ششم باید مشخص شود و ۲ درصد به استان خوزستان و ۲ درصد به مناطق محروم اختصاص یابد.

بر اساس این گزارش، امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان شهریور امسال در جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور وزیر نفت گفته است: ۸۵ درصد تولید نفت کشور از مناطق نفت خیز جنوب است و ۶۵ درصد تولید نفت کشور در خوزستان انجام می شود؛ ۲۳ درصد ظرفیت پالایشگاه کشور در استان است و سهم استان از تولید واقعی پتروشیمی ۳۹ درصد است.

۱۹ شهرستان استان از مناطق نفت خیز هستند که ۱۱ شهرستان سهمی کمتر از یک درصد از اعتبارات نفت را دریافت می کنند و پنج شهر در استان که فعالیت های نفتی آن ها متوقف شده است دچار رکود شده اند.

پیش از این علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز گفته بود: سهم خوزستان از نفت در برنامه ششم باید مشخص شود و ۲ درصد به استان خوزستان و ۲ درصد به مناطق محروم اختصاص یابد.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.