حاشیه در شورای شهر اهواز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: ایرنا نوشت: در پی انتشار فهرست استخدام های بدون ضابطه در شهرداری اهواز در فضای مجازی تعدادی از اعضای شورای اسلامی این شهر یکدیگر را به تخلف و دست داشتن در این استخدام ها متهم کردند.

این بار بحث استخدام های فامیلی در شهرداری اهواز به صحن علنی شورای شهر کشیده شد.

یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز، اگرچه به دلیل غیبت هشت عضو و نرسیدن به حد نصاب در ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه مختومه اعلام شد، اما با اعتراض چند تن از اعضا، این نشست حدود ۲ ساعت به صورت غیر رسمی ادامه یافت.

 

حاشیه در شورای شهر اهواز


آغاز بحث اعتراض به لیستی از استخدام های غیرقانونی در شهرداری اهواز شد که ظاهرا رئیس شورای اسلامی اهواز از شهردار استعلام کرده و اخیرا در فضای مجازی نیز منتشر شده است.

در آخر اما بعضی اعضای شورا، خود را تبرئه کرده و دیگران را به استخدام های بدون ضابطه متهم کردند.

ناجی سواری عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این نشست با انتقاد شدید از رئیس شورای شهر برای ارائه لیست استخدامی های غیرقانونی در شهرداری گفت: این لیست گزینشی است و اقدام رئیس شورای شهر در زمینه انتشار آن غیرقابل توجیه است.

وی افزود: رئیس شورا در حالی از استخدام های غیرقانونی لیست تهیه کرده که دو نفر از نزدیکانش در شورا مشغول به کار هستند.

سواری تصریح کرد: اگر قرار است لیستی از استخدام های غیرقانونی تهیه شود، باید از ساختمان شورا، مشاوران رئیس شورا و شهردار شروع کنید و نیروهای سازمان های زیرمجموعه شهرداری، مناطق و فضای سبز نیز باید بررسی شوند.

وی همچنین گفت: امضای رئیس شورا چهار ماه است که به دلیل داشتن چک برگشتی فاقد اعتبار است.

عاشور سواری پور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در پاسخ گفت: امضای رئیس شورا هیچ مشکلی ندارد و چک حقوقی اعضا و کارمندان شورا هر ماه (از جمله در چهار ماه گذشته) را به صورت مشترک امضا می کنیم.

*ردپای غیرقانونی ها در شهرداری

حجت الاسلام کاظم سواری عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز نیز با انتقاد شدید از رئیس شورای شهر گفت: رئیس شورا برای تهیه این لیست با هیچکدام از اعضا مشورت نکرده است.

وی با بیان اینکه این لیست همه اعضا را به یک نسبت در مظان اتهام قرار داده است، افزود: در این لیست نام افرادی وجود دارد که ۱۲ سال در شهرداری مشغول به کار بوده اند ولی نامی از برخی نیروهای تحمیلی اعضا به شهرداری دیده نمی شود و اعضای شورا که نیروهای خود را به سیستم تزریق کرده اند باید معلوم شوند.

سواری با بیان اینکه استخدام در شهرداری اهواز باید به صورت قانونی انجام شود، خواستار اخراج تمام کسانی شد که به صورت غیرقانونی برسرکار آمده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از اعضا ۲۰ تا ۳۰ نفر را در شهرداری استخدام کرده اند، تصریح کرد: نام رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز با چهار هزار دانشجو نیز در میان لیست استخدام های غیرقانونی است.

سواری در پاسخ به آذر زمانپور عضو شورای شهر اهواز که وی را به استخدام پنج نفر در دفتر کارش در شورای شهر متهم کرد، گفت: شما نیز هفت یا هشت نفر را در سازمان میادین شهرداری اهواز استخدام کرده اید.

*ابزار تحقیق و تفحص

حجت مظفری، عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز گفت: این لیست تنها با هدف تخریب اعضای شورا تهیه شده است و ما نیز معتقدیم افرادی که به صورت غیرقانونی وارد شهرداری شده اند باید اخراج شوند.

وی افزود: من را متهم کرده اند که ۱۷۰ نفر در شهرداری استخدام کرده ام، در حالی که این مساله صحت ندارد و باید بررسی شود که چه کسی بیشتر در شهرداری استخدام کرده است.

مظفری اضافه کرد: این اقدام رئیس شورا باعث شده همه اعضا زیر سوال بروند.

حسین حیدری دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز همچنین با بیان اینکه رئیس شورا باید قبل از اعلام لیست با دیگر اعضا مشورت می کرد گفت: این لیست پالایش نشده است و بیش از دو سوم لیست شامل افرادی است که هیچکدام از اعضا از آنها اطلاعی نداشتند.

وی افزود: اعضا باید به صورت منطقی مشکلات خود را حل کنند و این روش طرح مسائل توسط اعضا پسندیده نیست.

حیدری اضافه کرد: این تنش ها به جز تخریب وجهه شورای چهارم هیچ نتیجه ای ندارد و برخی با تخریب شورا می خواهند به مطلوب خود برسند.

وی تاکید کرد: ابزار نظارت اعضای شورا مشخص است و نیاز به داد و فریاد ندارد و می توان با طرح درخواست تحقیق و تفحص به آن دست یافت.

*اعتراض های تبلیغاتی

غلامرضا سبزعلی عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: طرح مساله استخدام های غیرقانونی تبلیغاتی و در راستای تایید صلاحیت های دوره آینده شورای شهر است.

وی با انتقاد از رئیس شورا برای اعلام لیست بدون اطلاع سایر اعضا افزود: نامه ها و مصوبات باید از طریق سخنگوی شورا اعلام شود.

سبزعلی با بیان اینکه لیست استخدام ها توسط مشاوران رئیس شورا تهیه شده اظهار کرد: اطلاعات برخی از مشاوران دقیق نیست و برخی از آنها برای منافع شخصی از مدیران شهری این لیست ها را تهیه می کنند، بنابراین نباید با استناد به این لیست ها آبروی اعضای شورا را ببرید و به آنها توهین شود.

وی اتهام تخلف اعضای شورای شهر را رد کرد و گفت: دستگاه های نظارتی سالانه چند نوبت در شهرداری و شورای شهر مستقر می شوند و کسی نمی تواند تخلفی مرتکب شود.

سبزعلی با بیان اینکه تعداد زیادی از کارکنان شهرداری از استانداری مامور به خدمت شده اند، تصریح کرد: شهرداری یک نهاد غیردولتی است اگر چه تا کنون بر اساس ضوابط عمل شده است.

*آمارهای متناقض

زیبا صالح پور عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با بیان اینکه با استخدام غیرقانونی مخالفم گفت: از کسی که لیست استخدام های غیرقانونی را تهیه کرده اعلام شکایت می کنم.

وی افزود: آمار متناقضی از این لیست به دست آمده که برخی ۸۳۰ نفر و برخی ۳۱۶ نفر را اعلام کرده است.

اسکندر زنگنه دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز خواستار تصمیم عقلانی اعضا درباره این موضوع شد و گفت: همه اعضای شورا اذعان دارند که استخدام غیرقانونی ۳۰۰ نفر صحت دارد اما اخراج این تعداد از پرسنل، منجر به برهم خوردن زندگی ۳۰۰ خانوار می شود.

وی افزود: ۳۵ نفر در مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز استخدام شده اند که رئیس این مرکز باید درباره نحوه جذب آنها توضیح بدهد.

اسماعیل احمدی فر رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز نیز گفت: نحوه استخدام در مراکز علمی کاربردی تابع قانون خاصی نیست و در اختیار رئیس مرکز است.

هوشنگ شیرمردی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه این نشست با انتقاد از استخدام های فامیلی در شهرداری اهواز گفت: برخی از اعضا به قدری در استخدام مدیران و سایر نیروهای شهرداری افراط کرده اند که صدای همه را درآورده اند.

وی با اشاره به اعتراض اعضای شورای شهر نسبت به این لیست گفت: تا کنون ۵۳ نامه به شهردار اهواز درباره مشکلات مراجعان نوشته ام که به دلیل ابهام در قراردادها پاسخ آنها را دریافت نکردم و تنها ۲ نامه پاسخ داده شده که یکی از آنها پاسخ به درخواست استعلام استخدام های غیرقانونی در شهرداری است.

شیرمردی افزود: طی نامه ای اسم ۳۱۶ نفر از کسانی که به صورت غیرقانونی استخدام شده اند را به شهرداری اهواز اعلام کرده و درباره آنها توضیح خواستم که شهرداری در نامه ای به تاریخ اول آذر امسال، نام ۳۳۴ نفر از کارکنانی که تبدیل وضعیت شده اند را اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه لیست به صورت محرمانه به دفتر شهردار ارسال شده اضافه کرد: قصد انتشار این لیست را نداشتم و مشخص نیست چه کسی آن را در فضای مجازی منتشر کرده است که این مساله باعث اعتراض برخی شده و حتی بعضی از افراد نیز به اداره اطلاعات فراخوانده شده اند.

شیرمردی اظهار کرد: اعضا از بخش زیادی از لیست بی اطلاع بوده اند به همین دلیل درخواست می کنیم که این لیست تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: اعضا برای اثبات مخالفت خود با استخدام های غیرقانونی، باید اجازه دهند که این لیست و موارد غیرقانونی دیگر در این زمینه بررسی شود، زیرا هم اکنون نیز این استخدام ها در شهرداری اهواز ادامه دارد.

شیرمردی درپاسخ به استخدام اعضای خانواده اش توضیح داد: هر کدام از اعضای شورا می تواند یک منشی برای امور خود جذب کند؛ بر همین اساس برادرم به عنوان منشی دفترم در شورا مشغول به کار است و خواهرم نیز کارمند شهرداری نیست و از جای دیگری حقوق دریافت می کند.

رئیس شورای شهر اهواز همچنین گفت: مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز اگر چه نیاز به نیرو دارد اما استخدام در آن باید بعد از بررسی و تصویب چارت این دانشگاه باشد.

وی تصریح کرد: موارد بی پاسخ درباره اقدامات شهرداری بسیار زیاد است از جمله در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز و هم اکنون ۲۱ پرونده آماده شده که در صورت موافقت اعضا، همه این موارد را پیگیری می کنیم.

رئیس شورای شهر اهواز در مصاحبه ای که ۱۶ دی در سایت شورای شهر منتشر شده نسبت به استخدام های غیرقانونی در شهرداری و بی پاسخ ماندن نامه ها در این رابطه، اعتراض کرده بود.

این البته نخستین بار نیست که بحث استخدام های غیرقانونی در شهرداری اهواز مطرح می شود. پیش از این نیز بارها نحوه استخدام به ویژه عزل و نصب مدیران شهری از سوی برخی اعضا و یا شهروندان اهواز مورد اعتراض قرار گرفته بود. برخی از اعضای شورای شهر اهواز نیز در گذشته استخدام اعضای خانواده یکی از حقوق خود دانسته بودند.

*دستورکار بی سرانجام

یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل غیبت مریم ابریشم کار، ابتسام الباجی، هدایت ممبینی، احمد باورساد، علی ناصری، رامی علاسوند، جمشید سلحشور و غلامرضا سبزعلی بعد از گذشت حدود ۴۰ دقیقه، بدون نتیجه مختومه اعلام شد. برخی از غایبان در بعد از اعلام پایان نشست حضور یافتند و در نهایت جلسه غیررسمی با حضور ۱۸ نفر برگزارشد.

در این نشست قرار بود سید مهدی آلبوشوکه، سید محمدجواد رضوی و حجت مظفری نطق پیش از دستورکار داشته باشند. همچنین مشکلات کوی پردیس و سخیریه توسط نمایندگان این مناطق طرح شود.

لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۵ شهرداری اهواز، لایحه مناقصه اردوگاه آسیب دیدگان اجتماعی، لایحه مناقصه احداث فاز دوم مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز و طرح حضور منشی در دفاتر اعضای شورا نیز به عنوان دستورکار این جلسه اعلام شده بود.

 

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.