آب آشامیدنی گل‌آلود!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: شهروندان اهوازی بارها تصاویر آلودگی آب لوله کشی خانه‌های خود را در شبکه‌های مجازی دست به دست کرده‌اند. افزون بر این، به تازگی قطعی سریالی آب هم مزید بر تمام مشکلات قبلی مانند فشار کم، پرداخت هزینه بالا نسبت به کیفیت پایین آب شده است.
اما همه این مشکلات فعلا تحت‌الشعاع مهم ترین مشکل یعنی آلودگی آب قرار دارند و تلاش برای حل این مشکل در حال حاضر در اولویت است.

به رنگ آب پرتقال!
یکی از شهروندان اهوازی ساکن منطقه کیانپارس درباره وضعیت آب خانه اش پس از چند ساعت قطعی به همشهری می‌گوید: پس از وصل آب، لیوان را زیر شیر گرفتم و دیدم رنگ آب پرتقال به خود گرفته است! کاملا گل آلود شده بود. مجبور شدم شیر را مدت زیادی باز نگه دارم تا گل آلودیش برطرف شود.
«امیر حیدری» ادامه می‌دهد: به یاد ندارم قبلا چنین اتفاقی افتاده باشد. اگر شبکه لوله کشی آب این قدر فرسوده شده که چنین اتفاقی می‌افتد، چرا لوله‌ها تعویض یا اصلاح نمی‌شوند؟ وی می‌گوید: قبض آبی که برای ما صادر می‌شود، باید به ازای آب سالم و قابل آشامیدن باشد. ما مجبوریم به دلیل فشار کم آب از پمپ استفاده کنیم و دستگاه تصفیه برای تامین آب آشامیدنی تهیه کنیم که این منصفانه نیست. حداقل باید آب‌بهای کمتری از ما گرفته شود.

برای سلامت فرزندان‌مان نگرانیم
یکی از شهروندان ساکن منطقه انقلاب (کمپلو) هم به همشهری می‌گوید: حدود یک هفته است که بوی بسیار بد و متعفنی از آب لوله کشی خانه مان می‌آید که آب را غیر قابل استفاده کرده است. زمانی که از آن برای شستن دست و صورت استفاده می‌کنیم به جای این‌که دست و رویمان را تمیز کند، بدتر کثیف و بدبو می‌کند.
«فاطمه ناصری» می‌گوید: با افت فشار آب کنار آمده بودیم اما الان کاملا قطع شده و اگر هم باشد، بوی بد می‌دهد که باعث مریضی می‌شود. حتی زمانی که آب را تصفیه می‌کنیم، بوی بدش باقی می‌ماند. او می‌گوید: ما برای سلامت کودکانمان خیلی نگران هستیم.
این شهروند ادامه می‌دهد: ما صورتمان را هم را با آب تصفیه شده می‌شوییم. چون آب لوله کشی به پوست آسیب می‌زند. الان من به شوره سر مبتلا شده ام و این آب دارد کم کم به سلامت پوستم هم آسیب می‌رساند. خب اگر اتفاقی برای سلامت ما پیش بیاید، هزینه درمان را چطور تهیه کنیم؟ چرا برای مشکلات آب کاری نمی‌کنند؟

دلیل گل آلودی آب از زبان مسئول
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اما درباره دلایل گل آلود شدن آب به همشهری می‌گوید: با قطعی آب، مکش منفی پمپ‌های خانگی سبب گل آلودی آن پس از اتصال دوباره می‌شود.
«فرهاد صفدری» می‌افزاید: فرسودگی احتمالی هم سبب می‌شود آب بیشتر گل آلود شود. حتی اگر این مکش منفی در شبکه نباشد، زمانی که آب در شبکه هست فشار مثبت بر شبکه باعث می‌شود اگر در نقاطی فرسودگی لوله وجود داشته باشد گل و لای به دلیل مثبت بودن جریان مکش هنگام جاری و وصل بودن آب امکان وارد شدن به لوله‌های آب خانگی را نداشته باشد اما همین که آب در شبکه کم می‌شود یا قطع می‌شود.

دلیل گل آلودی آب از زبان مسئول
سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اما درباره دلایل گل آلود شدن آب به همشهری می‌گوید: با قطعی آب، مکش منفی پمپ‌های خانگی سبب گل آلودی آن پس از اتصال دوباره می‌شود.
«فرهاد صفدری» می‌افزاید: فرسودگی احتمالی هم سبب می‌شود آب بیشتر گل آلود شود حتی اگر این مکش منفی در شبکه نباشد، زمانی که آب در شبکه هست فشار مثبت بر شبکه باعث می‌شود اگر در نقاطی فرسودگی لوله وجود داشته باشد گل و لای به دلیل مثبت بودن جریان مکش هنگام جاری و وصل بودن آب امکان وارد شدن به لوله‌های آب خانگی را نداشته باشد اما همین که آب در شبکه کم می‌شود یا قطع می‌شود چون فشار مثبت کم می‌شود خود به خود راه را برای ورود گل و لای هموار می‌کند.

آب اهواز گوارا نیست
وی آب اهواز را از نظر ایمنی میکروبی و باکتریولوژیک در حد مطلوب و قابل قبولی می‌داند و توضیح می‌دهد: اما از جنبه گوارایی مانند؛ مزه نامطلوب، شوری، بوی نامطبوع که داراست سبب می‌شود مردم نتوانند آن را به عنوان آب آشامیدنی مصرف کنند.
صفدری بیان می‌کند: در اهواز مناطقی که انشعابات غیرمجاز دارند طبیعتا آب آنها استانداردهایی که در انشعابات مجاز هست را دارا نیست که همین سبب شیوع بیماری‌های مرتبط با آلودگی آب شود. هر چند ممکن است در یک بازه زمانی، استانداردهای سلامت آب موجود در شبکه و انشعابات مجاز هم تحت تاثیر قرار بگیرد اما بازرسان بهداشت محیط تلاش خود را برای نظارت در این زمینه می‌کنند.
وی احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب را در بین شهروندانی که دستگاه تصفیه آب خانگی ندارند و آب را از خودروهای حمل آب تصفیه تهیه می‌کنند را بیشتر می‌داند و اظهار می‌کند: چون این آب مدتی در بشکه‌های خانگی می‌ماند یا در تانکرها حمل می‌شود احتمال آلودگی آن افزایش می‌یابد. اما شوری آب نمی‌تواند سبب بیماری پوستی شود.

فرسودگی شبکه توزیع آب اهواز
صفدری تاکید می‌کند: شبکه توزیع آب باید به شکلی اصلاح شود که شهروندان بتوانند با اطمینان آب آشامیدنی خود را از این راه تامین کنند تا شیوه تامین آب از سایر منابع برای همیشه خاتمه یابد.
وی اظهار می‌کند: لوله کشی آب اهواز به دلیل چند دهه قدمت، فرسودگی دارد و نیازمند اصلاح یا تعویض بخش‌های قابل توجهی از شبکه است. علاوه بر اهواز، در سایر شهرستان‌های خوزستان نیز آلودگی آب وجود دارد.

اصلاح و تعویض مداوم
از سوی دیگر، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز درباره گل آلود شدن آب اهواز پس از هر بار قطع شدن به همشهری می‌گوید: فقط در صورتی آب گل آلود می‌شود که لوله ای دچار شکستگی شده باشد.
«سعید دشتی زاده» می‌افزاید: هر گاه از طریق سامانه ۱۲۲ به ما اطلاع رسانی شود سریعا نیرو به مکانی که آب آن دچار مشکل شده اعزام می‌کنیم.
وی لوله کشی آب اهواز را فاقد فرسودگی می‌داند و بیان می‌کند: شبکه توزیع آب مدام اصلاح و تعویض می‌شود.

طرح آبرسانی غدیر
این در حالی است که نمایندگان سابق خوزستان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان کنونی و برخی مقامات استانی بر آلودگی و نامطلوب بودن آب اهواز تاکید کرده اند و خواهان اصلاح وضعیت و تخصیص بودجه برای آن شدند.
در خبری نیز آمده که آب شهری اهواز قرار است به زودی با افتتاح طرح آبرسانی غدیر بهبود یابد. در همین ارتباط استاندار خوزستان از نیاز به تخصیص ۲/۳ میلیارد دلار برای رفع مشکل آب و فاضلاب خوزستان خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح غدیر در شرق اهواز و دشت آزادگان برای حل این مشکل به زودی افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.
«غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: طرح غدیر بزرگ ترین طرح آبرسانی جهان است که ۱۶۰۰ روستا و ۲۵ شهر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

لزوم کاهش شوری آب
وی توضیح می‌دهد: هدف نهایی ما افتتاح طرح غدیر در این سطح نیست بلکه چون آب را از پشت سد کرخه می‌آورند و EC آن یک هزار و ۴۰۰ است و وقتی به مردم می‌رسد به دو هزار و ۱۰۰ می‌رسد بنابراین می‌خواهیم آب را از سد دز بیاوریم که E.C آن یک هزار و ۴۰۰ است و تا دست مردم برسد به یک هزار و ۱۰۰ می‌رسد و قابل آشامیدنی می‌شود.

پیچ و خم وعده ها
بهبود آب آشامیدنی اهواز هنوز در پیچ و خم وعده‌ها معطل مانده است. طرح غدیر تنها یک گام برای اصلاح وضعیت آب خوزستان به شمار می‌آید که مختص اهواز است اما مشکلات سایر شهرستان‌ها همچنان بدون حتی امیدی برای گره‌گشایی باقی مانده است.

سمیه تیاری
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.