استاندار خوزستان: وضعیت آب شرب شرق اهواز قابل توجیه و انسانی نیست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم منطقه شرق اهواز به علت وضعیت نامناسب آب شرب این منطقه گفت: وضعیت فعلی آب شرب منطقه شرق اهواز قابل توجیه و توضیح نیست؛ این وضعیت، انسانی و در خور شان مردم و حتی مناسب برای یک زندگی بدوی نیست و هیچ توضیحی برای این وضعیت وجود ندارد.

به گزارش (ایسنا)، غلامرضا شریعتی در نشست با اهالی منطقه ۷ اهواز که با هدف بررسی مشکلات این منطقه دوشنبه شب (۲۲ شهریورماه) در مسجد حضرت ابوالفضل کوی رمضان برگزار شد، اظهار کرد: طبق گفته اهالی این منطقه، با وجود پرداخت هزینه های جاری ثبت اسناد منازل مسکونی منطقه توسط مردم، هنوز بسیاری از منازل فاقد سند هستند. در این راستا دفتر اداره عمران و بهسازی بافت‌های فرسوده باید ظرف یک ماه آینده، به این منطقه انتقال یابد.

وی افزود: این امر موجب می‌شود تا دستگاه‌هایی مانند شهردای، اداره کل ثبت اسناد و املاک و اداره کل راه و شهرسازی تکانی به خود بدهند. مدیرکل راه و شهرسازی باید متولی حل مشکل اسناد منازل مسکونی منطقه ۷ اهواز باشد و در این راستا با تشکیل جلساتی با حضور شهردار، فرماندار و مدیرکل ثبت اسناد و املاک، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و اگر مسائلی در این زمینه مستلزم پیگیری بنده است، حتما انجام خواهم داد تا مشکلات مردم حل شود.

استاندار خوزستان با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه منبع آب و کوی رمضان شهر اهواز تصریح کرد: احداث منازل مسکونی توسط مردم و بدون اخذ مجوز، مشکلاتی ایجاد کرده است که به هرحال این مشکلات باید رفع و تعدادی از این منازل نیز منتقل شوند زیرا منازل مذکور در نقاطی استقرار دارند که دارای  مشکلات و خطراتی است. همچنین شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری  اقدام به احداث بیش از یک هزار واحد مسکونی کرده که تعدادی از این واحدهای مسکونی دارای میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

شریعتی ادامه داد:  احداث مابقی واحدها مستلزم تامین اعتباراتی است که در این راستا در حال انجام پیگیری های لازم هستیم. پس از بازدید از مناطق محروم منطقه ۷ و با توجه به نیاز به انتقال و جابجایی تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ واحد مسکونی از منازل این منطقه، برای حل مشکلات این منازل و همچنین احداث دیگر واحدهای مسکونی که هم اکنون توسط اداره عمران و بهسازی در حال پیگیری است، بیش از گذشته مصر شده ایم. ۶ واحد مسکونی در منطقه ۷ شهری اهواز دارای مشکلات بسیار زیادی هستند و در این راستا مقرر شده استانداری و شهردار این منطقه پیگیر فراهم کردن اعتبار لازم جهت خریداری ۶ واحد مسکونی در شهر اهواز جهت جابجایی ساکنان این منازل ظرف ماه‌های آینده باشند.

وی با بیان این‌که سه منطقه آل صافی، کوی مجاهدین و بخشی از زیتون کارگری دارای مشکل فاضلاب هستند، عنوان کرد: مشکل فاضلاب این مناطق را با هر رقم اعتبار مورد نیاز رفع می‌کنیم. برای رفع مشکل فاضلاب منطقه آل صافی از فردا اقدامات لازم حتما خواهد شد. راه اندازی سیستم فاضلاب کوی مجاهدین طبق گفته مسئولان مربوطه نیازمند اعتباراتی است که مقرر شده ما لوله‌های مورد نیاز را تامین کنیم و اجرای پروژه راه اندازی این سیستم فاضلاب به مناقصه گذاشته شده و هرچه سریع‌تر آغاز شود.

استاندار خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم منطقه شرق اهواز به علت وضعیت نامناسب آب شرب این منطقه بیان کرد: اذعان می‌کنم که وضعیت فعلی آب شرب منطقه شرق اهواز قابل توجیه و توضیح نیست؛ این وضعیت، انسانی و در خور شان مردم و حتی مناسب برای یک زندگی بدوی نیست و هیچ توضیحی برای این وضعیت وجود ندارد. پس از سفر رییس‌جمهور به اهواز  آب شرب از پشت سد کرخه به منطقه غرب این شهر رسید اما منطقه شرق اهواز همچنان دارای مشکل آب شرب بوده است.

شریعتی گفت: با اقداماتی اساسی طرح آبرسانی غدیر که آب پشت سد کرخه را به منطقه شرق اهواز می‌رساند، اجرا شده که در هفته‌های آینده با حضور معاون اول رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. افتتاح طرح آبرسانی غدیر موجب اصلاح کیفیت آب شرب منطقه شرق اهواز خواهد شد اما برای پوشش کامل آب شرب مورد نیاز کفایت نمی‌کند و همچنان این منطقه با کمبود آب مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به حفر چند حلقه چاه آب در شهرستان شوشتر اظهار کرد: پیگیر اختصاص دو حلقه از این چاه‌های آب برای منطقه شرق اهواز و شهرستان کارون هستیم که به گفته کارشناسان این امر و همچنین بهره برداری از طرح آبرسانی غدیر موحب حل مشکل فشار و حجم آب شرب منطقه شرق اهواز و شهرستان کارون خواهد شد. میان آبفا اهواز و آبفا خوزستان در این زمینه مشکل وجود دارد زیرا آبفا خوزستان قصد دارد حتی الامکان این دو حلقه چاه را در اختیار اهواز قرار ندهد و این دو حلقه چاه را به نیروگاه رامین بفروشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: تاکید کرده ام که آبفا خوزستان حق انجام این امر را ندارد و باید ابتدا آب شرب مورد نیاز مردم را تامین کند. به آبفا خوزستان گفته‌ام که اولویت، تامین آب شرب مردم است. شهردار اهواز و شهردار منطقه ۷ اهواز باید موضوع اختصاص این دو حلقه چاه به منطقه شرق اهواز و شهرستان کارون را حتما از طریق بنده پیگیری و صورتجلسه کنند.

شریعتی با  اشاره به این‌که ۷۰ درصد آبیاری فضای سبز در منطقه ۷ شهرداری اهواز با آب شرب صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شهردار این منطقه خواستار حل این مشکل و همچنین دفع آب‌های سطحی در معابر پس از بارندگی‌ها و ایجاد یک تفرجگاه کوهستانی در تپه‌ها و کوه های منطقه ۷ اهواز شده است. تمام این اقدامات مجموعا به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که رقم خاصی نیست. با توجه به اینکه اعتبارات استانی بر اساس پروژه‌های استانی تعریف می‌شود، این اعتبار باید از طریق دیگر سازمان‌ها تامین شود.

وی افزود: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قول مساعدی برای تامین اعتبار مورد نیاز جهت انجام این سه پروژه دادند تا پس از تشکیل جلساتی با شهردار و فرماندار و تصویب موارد لازم و با بهره‌گیری از امکانات موجود، عملیات اجرایی پروژه‌های مذکور آغاز شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: طبق توافق با مدیرعامل سازمان نوسازی مدارس کشور، مقرر شده ۲۸ مدرسه با اعتبار مجموعا ۲۴ میلیارد تومان که ۱۲ میلیارد تومان آن از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس و مابقی از اعتبارات استانداری است، در مناطق حاشیه شهر اهواز تاسیس شود. فراخوان مناقصه این پروژه منتشر شده است و طبق نظر مدیرکل آموزش و پرورش در خصوص مکان ساخت این مدارس حتما این پروژه انجام خواهد شد.

شریعتی بیان کرد: بر اساس توافق با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز مقرر شده است که تعدادی مراکز جامع بهداشتی و پایگاه های بهداشتی در مناطق حاشیه ای شهرهای خوزستان و به ویژه اهواز احداث شود. این پروژه به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و برای امسال فعلا مقرر شده که ۲۰ میلیارد تومان از وزارت بهداشت، ۲۰ میلیارد تومان از استانداری و ۱۰ میلیارد تومان از این دانشگاه برای احداث این مراکز و پایگاههای بهداشتی تخصیص داده شود و وزیر بهداشت نیز بر اجرای این پروژه تاکید دارند.

وی با تاکید بر لزوم تعادل میان اعتبارات صرف شده در بخش‌های اشتغالزایی، اجرای زیرساخت‌ها و امور توسعه‌ای و همچنین اقدامات زیست محیطی گفت: باید علاوه بر اقدامات، برنامه‌ها و پروژهای استانی، اقداماتی ویژه به صورت جداگانه در راستای رفع محرومیت در مناطق حاشیه‌ای و مناطق محروم انجام شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: متاسفانه نگاه مردم مناطق محروم به مسئولان این است که مسئولان در بازیدهای خود از این مناطق تنها وعده هایی می‌دهند و می‌روند. نمی گویم این نگاه غلط است زیرا مردم تا حدودی حق دارند. این نگاه مردم باید اصلاح شود و مسئولان وعده های قابل اجرا به مردم بدهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در این بازدید، مشکلات منطقه چهارصد دستگاه، منبع آب، کوی آل صافی، کوی مجاهدین و کوی رمضان بررسی شد و استاندارر خوزستان ضمن بازدید از برخی منازل منطقه منبع آب که در دامنه تپه ها ساخته شده اند،  از نزدیک در جریان مشکلات مردم این مناطق قرار گرفت.

نبود سیستم فاضلاب و مشکلات بهداشتی ناشی از این امر به ویژه در فصول سرد، در دسترس بودن آب شرب تنها به مدت یک ساعت در شبانه روز، عدم همکاری شهرداری منطقه ۷ با مردم، نبود مدرسه پسرانه متوسطه دوم در کوی رمضان، عدم کار فرهنگی در منطقه، نبود بانک و عابر بانک در کوی رمضان، نبود باشگاه مخصوص بانوان و استخر و همچنین مشکلات ناشی از نبود اسناد منازل مسکونی، از مهمترین مشکلات و دغدغه های مطرح شده از سوی مردم منطقه ۷ اهواز در دیدار با استاندار خوزستان بود.

در این بازدید، همایون یوسفی نماینده اهواز، شهردار اهواز، شهردار منطقه ۷، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان و مسئولان سازمان آب و برق، استاندار خوزستان را همراهی کردند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.