کشتارگاه اهواز مورد تأیید نیست

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اهواز در خصوص مهمترین علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله گفت: پیمانکار شهرداری در کشتارگاه اهواز با پشتوانه شهرداری و ادارات مختلف از آغاز هفته اقدام به ضبط پوست کلیه دام‌های ذبح‌شده، کرده است.

سید اصغر حسینی بهارانچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله که در کشور ۴ درصد اعلام شد اما در حقیقت قیمت گوشت گوساله و گوشت گوسفندی بسیار بیشتر از ۴ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص علل افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله تصریح کرد: صادرات دام استان به کشورهایی نظیر کویت و عمان، ضبط پوست دام توسط بهره‌بردار کشتارگاه اهواز، افزایش قیمت دام زنده و افزایش عوارض کشتار در کشتارگاه از دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله است.

حسینی بهارانچی با انتقاد از عملکرد پیمانکار کشتارگاه اهواز که از سوی شهرداری تعیین شده است، عنوان کرد: در گذشته پوست دام توسط دباغ‌ها به صورت نقدی پیش خرید می‌شد که در نتیجه پول نقد برای هزینه‌کرد در بخش‌های مختلف در اختیار قصاب‌ها قرار می‌گرفت اما اکنون پیمانکار شهرداری به پشتوانه ادارات مختلف از جمله شهرداری اهواز از آغاز هفته جاری اقدام به ضبط پوست دام در کشتارگاه کرده و دستور اداره‌کل دامپزشکی مبنی بر عدم خروج پوست دام از کشتارگاه‌ها به علت مسائل بهداشتی را بهانه این اقدام خود قرار داده است.

وی این اقدام پیمانکار شهرداری اهواز در کشتارگاه دام را چپاولگری دانست و ادامه داد: طبق قوانین محیط ‌زیست پوست دام‌ها نباید در جوار کشتارگاه‌ها نگهداری شود اما اکنون بهره‌بردار یا همان پیمانکار شهرداری در کشتارگاه از آغاز هفته کلیه پوست دام‌ها را جهت بارگیری به تهران در محلی در ۵۰ متری مکان کشتار دام در کشتارگاه اهواز ضبط می‌کند.

حسینی بهارانچی گفت: این در حالی است که دامپزشکی در صحبت‌هایی که با ما داشته، دستور عدم خروج پوست دام‌های ذبح شده از کشتارگاه را تکذیب کرده و طبق مکاتبات رسمی، خروج پوست دام‌ها از کشتارگاه و نگهداری آن‌ها در دباغ‌خانه‌ها را فعلا بدون اشکال دانسته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اهواز با بیان این‌که کشتارگاه دام اهواز مورد تأیید اداره کل دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست نیست، خاطرنشان کرد: بهره‌بردار کشتارگاه با حمایت و پشتیبانی اداراتی اقدام به ضبط کلیه پوست دام‌های ذبح شده در اهواز می‌کند و نام بردن از تک‌تک این ادارات فاجعه است زیرا کشتارگاه متعلق به پیمانکار شهرداری نیست بلکه تحت نظارت این ادارات است.

حسینی بهارانچی با اشاره به استقرار دباغ‌خانه‌ها در ۵ کیلومتری کشتارگاه اهواز عنوان کرد: ما نیز به اهمیت رعایت مسائل و الزامات بهداشتی در دباغ‌خانه‌ها اعتقاد داریم اما باید توجه داشت که لحاظ موارد بهداشتی مستلزم صرف زمان است و نباید به علت این‌که دباغ‌ها و قصاب‌ها فاقد پشتیبان هستند، یک شبه با اقداماتی آن‌ها را تحت فشار قرار داد زیرا پس از نفت، ‌صادرات هیچ محصولی مانند پوست دام ارزآور نیست اما متأسفانه مسئولین آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به این امر بی‌توجه هستند.

وی اظهار کرد: دو ماه گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۲۷ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله ۲۵ هزار تومان بود که درخواست افزایش قیمت‌ها را داده بودیم اما اکنون قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گوساله به بیش از ۳۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافته است.

حسینی بهارانچی ادامه داد: این مساله باعث کاهش استقبال و تقاضای مردم از خرید گوشت قرمز شده است اما باز هم این افزایش قیمت‌ها برای قصاب سودی ندارد و اکنون ۴ واحد قصابی اعلام کردند که به علت عدم سودآوری اقدام به تعطیلی واحدهای خود می‌کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.