آتش مدفن زباله اهواز پس از ۱۲روز خاموش شد/ روستائیان بخش غیزانیه قربانیان بی تدبیری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز از مهار شدن آتش سوزی در مدفن زباله این شهر پس از ۱۲ روز خبر داد.

علی بنی عگبه دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برای جلوگیری از آتش سوزی مجدد در مدفن زباله اهواز که در منطقه ‘صفیره’ قرار دارد، شهرداری اهواز روی سلول محل دفن را به وسیله خاک پوشانده است تا از تماس آن با هوای بیرون و ایجاد انفجار جلوگیری کند.
وی با اشاره به ادعای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز مبنی بر تعمدی بودن آتش سوزی در این سایت، افزود: بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت پسماند استانداری قرار است به تعداد کافی نگهبان در این محل گمارده شود تا از ورود افراد متفرقه و ایجاد آتش سوزی جلوگیری شود.
بنی عگبه با تاکید بر تسریع در ساخت سلول جدید دفن زباله در سایت صفیره اضافه کرد: تجمع گاز در محل دفن زباله باعث ایجاد انفجار می شود، این در حالیست که لوله گذاری های سلول قدیمی برای خروج گاز، به دلیل انفجارهای متعدد و خاکریزی از بین رفته و نیاز به احیای مجدد دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
وی گفت: آتش سوزی در سایت صفیره در هفته گذشته به دلیل وزش باد تا شعاع ۲۵ کیلومتری این سایت و برخی مناطق اهواز را دچار آلودگی کرده بود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز همچنین با بیان اینکه دفن غیراصولی زباله باعث آتش سوزی و انفجار در مدفن پسماند شده است افزود:دفن به روش فوکوئوکا (نیمه هوازی) که از دو سه سال پیش در سایت صفیره انجام می شود، باید به عنوان یک سیاست کلی در سازمان مدیریت پسماند رعایت شود، این در حالیست که متاسفانه شاهد هستیم با تغییر مکرر مدیریت در این سازمان در سال های اخیر، هر کدام از مدیران نظر و سلیقه خود را اعمال کرده است.
بر اساس این گزارش، سایت ‘صفیره’ اهواز از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند اهواز در منطقه ‘برومی’ راه اندازی شده است که روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به آن منتقل می شود. در این سایت روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا مورد استفاده قرار می گیرد اما به دلیل دفن غیراصولی به ویژه در فصل گرما این سایت دچار آتش سوزی می شود که گاهی چندین روز به درازا می کشد. تیر پارسال فقط در یک نوبت آتش سوزی در این سایت ۱۰ روز به طول انجامید.
آتش سوزی در مدفن زباله اهواز در منطقه ‘صفیره’ از چهارشنبه دوم تیر آغاز شد که شدت آن در روزهای بعد تا مناطقی از اهواز نیز رسید و برخی پروازهای فرودگاه اهواز را مختل کرد.
هفت هزار نفر از روستائیان بخش غیزانیه در اطراف سایت صفیره نیز در زمان سوختن زمین زباله با مشکلات تنفسی روبه رو می شوند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.