قطار شهری اهواز از زیر رودخانه کارون می گذرد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر‌عامل سازمان قطار شهری اهواز از حفر ۲۱۰ متر از تونل قطار شهری در عرض ۳۰۰ متری رودخانه کارون خبر داد.

عباس هلاکویی با اشاره به وضعیت حفر تونل قطار شهری اهواز در زیر رودخانه کارون اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی اتصال تونل‌ها، عبور از زیر رودخانه کارون از ساحل شرقی به سوی ساحل غربی بوده است و حساس‌ترین بخش حفاری، از فرودگاه تا خیابان نادری آغاز شده و سپس به سوی رودخانه کارون رفته است. عبور از رودخانه یکی از سخت‌ترین اقدامات حفاری است.

وی افزود: اکنون ۲۱۰ متر از عرض ۳۰۰ متری رودخانه کارون حفاری شده است و حدود ۹۰ متر باقی‌مانده تا حفاری از آب خارج شود و به خشکی برسد؛ همچنین عمق حفاری در زیر رودخانه کارون ۳۵ متر است در‌حالی‌که در مسیر حفر تونل از فرودگاه تا خیابان نادری، عمق حفاری ۱۷ متر بوده است.

مدیر‌عامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: دلیل حفر تونل در زیر رودخانه کارون با عمق ۳۵ متر به این خاطر است که برای نخستین‌بار در زیر رودخانه اقدام به حفر تونل می‌شود و ممکن است اتفاقاتی خارج از پیش‌بینی رخ دهد که تاحدودی ناشناخته است؛ همچنین فشار آب، کنترل دستگاه حفاری را تاحدودی سخت می‌کند.

وی گفت: بر این اساس در یک اقدام هماهنگ با پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز مقرر شد که از سه کارشناس خارجی جهت انجام کارهای حساس پروژه قطار شهری اهواز دعوت شود تا با همکاری آن‌ها و پایش کار به‌صورت ماهانه بتوان حفاری زیر رودخانه کارون را با موفقیت انجام داد.

هلاکویی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ متر از ساحل رودخانه عبور شده و در صورت حفر ۱۲۰ متر دیگر در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ روز آینده، می‌توان از آب عبور کرد و به خشکی رسید که حساسیت کار در خشکی کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به ریسک‌ها و خطرات موجود حفاری تونل در زیر رودخانه کارون، اظهار کرد: تنوع جنس خاک، وجود لایه‌های ریزشی، لایه‌های ماسه‌ای آبدار، محدودیت‌های اجرایی، شیب‌ها و نیز فشار آب ازجمله ریسک‌های حین حفاری در زیر رودخانه کارون است که با فعالیت ۱۲۰ نیروی فنی با موفقیت کنترل شده و تاکنون سه‌چهارم تونل در زیر کارون حفاری شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: پس از اتمام حفر این تونل، دستگاه حفار شماره ۲ جهت حفر تونل دوم با فاصله ۱۲ متری از تونل اول، به سمت جنوب کار خود را آغاز خواهد کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.