کلانشهر اهواز و افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: با آغاز سال جدید همه ارگان‌ها و سازمان‌های موجود در خوزستان برای افزایش دریافت هزینه از مردم از همدیگر سبقت گرفتند و طبیعی است که یکی از این افزایش هزینه‌ها شامل سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی اهواز شود.

افزایش کرایه در اهواز به دو صورت خودجوش و قانونی انجام می‌شود که البته اقدامات خودجوش بعد از مدتی تبدیل به عرف می‌شود و کسی در این باره اعتراضی نمی‌کند.

برای بررسی این موضوع که در موضوع افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس حق با چه کسی است، ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز و تهران را با هم مقایسه می‌کنیم که در تهران بعد از افزایش نرخ کرایه‌ها چه اتفاقی می‌افتد و در اهواز چه رخداد تلخی در انتظار افزایش این کرایه‌ها است.

بر اساس آماری که سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران در مرداد سال ۹۴ منتشر کرد، تعداد ۷ هزار دستگاه اتوبوس عادی کار جا به جایی مسافران درون شهری در تهران را عهده دار هستند. بر اساس آمارگیری انجام شده توسط این سازمان روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر ثبت می‌شود.

ساعت کار اتوبوس‌های عادی در تهران از ساعت ۵ و ۳۰ آغاز و تا ۲۲ و ۲۰ ادامه پیدا می‌کند. بر اساس آمارهای اعلام شده مسافران درون شهری در تهران فقط ۲۵ درصد هزینه تمام شده را بابت کرایه به رانندگان اتوبوس پرداخت می‌کنند. بنا بر اظهارات تشکر هاشمی، معاون شهردار تهران هدف این سازمان افزایش تعداد اتوبوس‌ها به ۱۱ هزار دستگاه است که در آینده‌ای نزدیک قابل تحقق است.

البته شهرداری تهران از سال ۸۷ تاکنون یک هزار و ۱۱۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کرده و توجهی به کمک‌های دولت نکرده است گرچه این موضوع را پیگیری می‌کند.

البته شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی به اتوبوس‌های معمولی اکتفا نکرده و سامانه اتوبوس تندرو تهران را در سال ۸۶ احداث کردند. اتوبوس‌های این سامانه در ۱۰ مسسیر و ۱۸۸ ایستگاه به طول ۱۶۵ کیلومتر به شهروندان تهرانی خدمات ارائه می‌دهد.
بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان اتوبوسرانی روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار سفر شهری با اتوبوس‌های تندرو تهران انجام می‌شود. این اتوبوس‌ها به صورت ۲۴ ساعته در تهران فعالیت می‌کنند.
در حوزه تاکسیرانی بیش از ۸۷ هزار تاکسی در شهر تهران ساماندهی شده‌اند که ۶۰ هزار تاکسی زیر نظر شهرداری تهران و ۲۷ هزار تاکسی زیر نظر بخش خصوصی در تهران فعالیت می‌کنند.

متروی تهران نیز هم‌اکنون دارای ۵ خط است که مجموعاً شامل ۹۵ ایستگاه (مستقل و تقاطعی) و ۸۷ ایستگاه (مستقل) است.

شهرداری تهران برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان سیستم RFID برای تاکسی‌ها را فعال کرده تا تاکسی‌های فعال را شناسایی کند و نظارت خود بر عملکرد تاکسی‌ها را افزایش دهد. این سیستم همچنین برای ساماندهی خطوط کار آیی دارد.

همچنین ساعت حرکت اتوبوس‌ها و مترو از مبدأ مشخص شده و برای کاهش تخلفات نیز نرخ کرایه همه مسیرها در ۲ حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در پورتال‌های سازمان متبوع قرار داده شده است.

اما در شهر اهواز به یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز است درحالی‌که اکنون کمتر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال هستند؛ از سویی نیز شهرداری عنوان می‌کند به دلیل مشکلات مالی، توانایی خرید حتی یک دستگاه اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومانی را نیز ندارد و در این شرایط به تعمیر و بازگرداندن اتوبوس‌های فرسوده به ناوگان شهری اقدام کرده است.

بنا بر اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ۱۰ هزار تاکسی در اهواز وجود دارد که فقط ۷ هزار دستگاه از آنها فعال هستند. از این تعداد نیز ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی زرد خورشیدی و بقیه خودروی ساماندهی شده هستند.

به گزارش رهیاب، به نظر می‌رسد تفاوت در اهواز و تهران در این است که افزایش نرخ تاکسی و اتوبوس در اهواز صرف توسعه این ناوگان نمی‌شود و به همین دلیل شهروندان از افزایش کرایه ابراز نارضایتی می‌کنند. البته باید توجه داشت که از بین ۷ کلان‌شهر نخست ایران فقط اهواز مترو ندارد.

البته مقایسه مدیریت حمل و نقل در اهواز و تهران به این دلیل است که فاصله اهواز تا رسیدن به یک مدیریت حمل و نقل جامع چه اندازه فاصله دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.