علت نادیده گرفتن دانشگاه چمران در مطالعات علاج‌یابی سد گتوند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص علت نادیده‌گرفتن دانشگاه شهید چمران در علاج‌یابی سد گتوند با وجود پتانسیل‌های ویژه این دانشگاه در حوزه آب و استقرار قطب علمی آب کشور در آن، گفت: قطب آب به معنای انحصار نیست، البته قبول دارم که کارها باید از طریق استان انجام شود.

محمدرضا واعظ‌مهدوی درباره علت واگذاری مطالعات علاج‌یابی سد گتوند به دانشگاه تهران و نادیده‌گرفتن دانشگاه شهید چمران، اظهار کرد: قطب آب به معنای انحصار نیست، دانشگاه شهید چمران دارای تجربه و تخصص بالایی در حوزه آب است اما دیگرانی نیز هستند که در این خصوص صاحب‌نظرند.

وی افزود: بنابراین باید برای تحلیل مسایل آب کشور دانشگاه شهیدچمران، اقدامات، برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در برد ملی و منطقه‌ای تنظیم کند تا در سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: در زمینه آب برنامه مهمی داریم که با جلب مشارکت بهره‌برداران بخش کشاورزی میزان بهره‌برداری از چاه‌ها را تحت کنترل و محدودیت قرار دهیم و این امر با مشارکت مردم و کشاورزان انجام شود.

واعظ مهدوی ادامه داد: لازمه این موضوع این است که کشاورزان نسبت به آینده آب حساس شوند و این از طریق آموزش و توانمندسازی کشاورزان صورت می‌گیرد و در چارچوب توانمندسازی مجامع محلی، مشارکت جوامع ملی جلب شود تا خود مصرف آب را مدیریت کنند.

وی اظهار کرد: این رویکرد مهمی است و باید نظام دانشگاهی ما از جمله قطب آب دانشگاه چمران اهواز برای این موضوع که کار اساسی و دراز مدت است، فعال شود.

معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این‌که در تمرکز تصمیم‌گیری در واگذاری پروژه‌های کلان به دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های استان نادیده گرفته می‌شوند، گفت: من نیز قبول دارم که کار باید از طریق استان انجام شود و باید تلاش کنیم که تصمیمات استانی و مطالعات مورد نیاز هر استان در خود استان انجام شود.

واعظ مهدوی ادامه داد: اما این امر دو وجه دارد یکی روی موضوع این است که خود دانشگاه‌های استان به این مسایل عکس‌العمل نشان و آن را در دستور کار پایان‌نامه‌ها و تحقیقات خود قرار دهند؛ بودجه‌هایی جهت تحقیقات به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود هر دانشگاهی باید در مرحله اول مسائل آن استان را مورد بررسی قرار دهد.

وی اظهار کرد: قسمت دیگر موضوع این است که خود دستگاه‌های دولتی از توان مطالعاتی دانشگاه‌ها استفاده کنند. برای این امر لازم است دانشگاه‌ها توان خود را نشان دهند. ممکن است کسی که در تهران است از استعداد و ظرفیت‌های دانشگاه شهید چمران اطلاع نداشته باشد. به همین جهت فعالیت علمی به طور مثال در خصوص ریزگردها وجود و ادامه داشته باشد تا این انعکاس پیدا شود که دانشگاه شهید چمران در خصوص ریزگردها صاحب نظر است و هر دستگاه در این باره اگر نیازی دارد به سمت دانشگاه شهید چمران برود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.