در دو سال گذشته، یک سرمایه گذار هم جذب شهر اهواز نشده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در صد و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۷ دی ماه) برگزار شد، اعضای شورا در نطق های پیش از دستور با اشاره به مشکلات مالی و نقدینگی شهرداری اهواز، به ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداختند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در ابتدای این این جلسه جانعلی خورشیدی، عضو شورای شهر اهواز، در نطق پیش از دستور خود گفت: این روزها به منظور شرکت در سرنوشت شهر و دیارمان افراد زیادی پا به عرصه انتخابات گذاشته اند که مایه افتخار است که این چنین بزرگوارانی احساس وظیفه کرده اند. ولی باید توجه داشت که پیشرفت شهرمان در وحدت، هماهنگی و یکپارچگی گره خورده است و توصیه می کنیم که از وحدت خارج نشوید و به مسایلی که جنبه تفرقه قومی و حزبی دارند، نپردازید.

وی افزود: اصحاب رسانه مسئولیت معرفی افراد و کاندیداها با هر حزب و قومی را دارند تا افراد توانمند پس از طی مراحل قانونی به مردم معرفی شوند. به صدا در آوردن طبل قومیتی، حزبی و چپ و راست برای شهر و استان مفید نخواهد بود. کارآمدی، صداقت، درایت، شجاعت، احساس مسئولیت و آشنایی با دردها، فاکتورهایی هستند که در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد نظر هستند. جامعه امروز ما بیش از همیشه به آرامش، پیشرفت، بصیرت، اعتدال و ژرف نگری نیازمند است.

این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت کارکنان اجرائیات شهرداری اظهار کرد: موضوع روند کار اجرائیات ساماندهی و همچنین حقوق کارکنان اجرائیات پرداخت شد ولی تبدیل وضعیت کارکنان اجرائیات به دلیل ضوابط تا این لحظه میسر نشده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات خیابان نادری و خیابان امام از شهرداری تقدیر و تشکر می کنم و از همه بزرگواران می خواهم که عزم خود را برای حل مشکل دست فروشان خیابان نادری اهواز جزم کنند و قشر محترم دست فروشان به مکان مناسب تری هدایت شوند تا به شغل شریف خودشان با رضایتمندی ادامه دهند.

خورشیدی با اشاره به مشکلات بیماران مبتلا به اوتیسم عنوان کرد: لازم است آموزش و پرورش و شهرداری بیش از گذشته این بیماران را مورد توجه قرار دهند. آموزش و پرروش در فراهم آوردن امکانات رفاهی و شهرداری در ایجاد پارک مخصوص و همچنین نصب بنرهای اطلاع رسان در خصوص این بیماری کوشا باشند.

به گزارش ایسنا؛ مریم ابریشم کار، عضو شورای اسلامی شهر اهواز، نیز در ادامه این جلسه در نطق پیش از دستور خود با اشاره به معضل نبود نقدینگی در شهرداری اهواز، گفت: مساله کمبود درآمد موجب نپرداختن حقوق پرسنل خدماتی می شود. ۴۰ درصد بودجه شهرداری از طریق مشارکت ها تامین می شود ولی بعد از گذشت دو سال از عمر شورای شهر نتوانسته ایم یک سرمایه گذار جذب کنیم و این ایرادی است که ما نتوانیم بودجه خودمان را تامین کنیم.

وی افزود: مساله دیگر بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری است. پرسنل شهرداری از بیمه تکمیلی خود رضایت ندارند، در برخی مناطق شهرداری از شهریورماه تاکنون بیمه تکمیلی آنها پرداخت نشده است، که باید به طور جدی پیگیری شود.

این عضو شهرداری شهر اهواز ادامه داد: درآمد شهرداری از مناطق است. تعریض به طور واقعی انجام نمی شود. تعریض را می گیریم ولی پول وارد شهرداری نمی شود. باید فکر جدی کرد و اگر طرح تعریضی در شهرداری وجود داشته باشد انجام شود و هزینه تعریض هم گرفته شود. اما اگر وجود ندارد اجازه دهیم شهروندان کار ساخت و ساز را انجام دهند.

به گزارش ایسنا؛ همچنین حسین حیدری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در شهرداری اهواز در بحث مشارکت تجربه تلخی وجود دارد. در گذشته به دلیل نادیده گرفتن مسایل حقوقی در قرارداد با ستاد اجرای فرمان امام(ره) سرمایه گذار به تعهداتش عمل نکرد و مشکلات حقوقی ایجاد شد که اکنون در حال پیگیری حقوقی است. طرف ما یک نهاد انقلابی و وابسته به حاکمیت است ولی باید حقوق شهرداری نیز حفظ شود. هم امور حقوقی شهرداری و هم امور قرادادهای حقوق شهرداری حفظ شود.

وی گفت: طی جلسه ای که با ستاد اجرای فرمان امام(ره) خواهیم داشت قرارداد احداث هتل و مجتمع های تجاری در کیانپارس را نهایی کنیم. ارزش این سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومان است که یک سوم آن سهم شهرداری و دو سوم آن سهم ستاد اجرای فرمان امام(ره) خواهد بود.

به گزارش ایسنا؛ زیبا صالح پور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور خود گفت: ایجاد معاونت مشارکت ها در شهرداری و تشکیل کمیسیون مشارکت ها نشان داد اراده ای در بحث مشارکت های شهرداری وجود دارد ولی وجود مشکلات موجب شده معاونت مشارکت ها و کمیسیون مشارکت ها به آنچه می خواهند نرسند که در این زمینه باید ایرادات موجود در شیوه نامه مشارکت ها برطرف شوند. مشکل اول در جذب سرمایه گذار پس از اعلام آمادگی او برای سرمایه گذاری است و مشکل دیگر مطالعه شهرداری در طرح ها و پروژه ها برای ارایه به سرمایه گذار است.

به گزارش ایسنا؛ سیدخلف موسوی، شهردار اهواز، نیز که در این جلسه حضور یافته بود، به ارایه گزارش و نحوه کسب درآمد شهرداری و تحقق بودجه مصوب شورای شهر پرداخت و گفت: کل بودجه مصوب شهرداری ۶۹۷ میلیارد تومان است که ۵۲۳ میلیارد تومان در این ۹ ماه کسب کردیم و آن چه در این مدت وصول کردیم ۳۵۵ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که حدود ۳۴۸ میلیارد تومان بود نزدیک به ۲ درصد افزایش پیدا کرده است و بدین ترتیب حدود ۶۸ درصد بودجه ۹ ماهه اول سال را توانسته ایم جذب کنیم.

وی افزود: در این شرایط اقتصادی شاهد کاهش درآمدها و کاهش فعالیت های اقتصادی در بخشهای مختلف مانند شرکت صنایع فولاد خوزستان هستیم. از طریق ارزش افزوده این صنایع در آمدهای خوبی نصیب شهرداری می شد ولی به دلیل عدم فروش محصول دچار مشکل شده اند.

شهردار اهواز اظهار کرد: مناطق شهرداری اهواز در مجموع، ۷۳ درصد از بودجه خود را جذب کرده اند که ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

موسوی بیان کرد: این روند را روند مطلوبی می بینم و امیدواریم با تلاش همکاران و حمایت های اعضای شورا بتوانیم این بودجه را محقق کنیم.

به گزارش ایسنا؛ سپس شورای شهر وارد دستور جلسه شد و نخست، لایحه احداث تالارهای عروسی واقع در جنب پارک آبی اهواز به رای گذشته شد که رای به برگشت آن به کمیسیون تلفیق داده شد.

پس از آن نیز لایحه طرح و ساخت تقاطع های غیرهمسطح بلوار گلستان و میدان جمهوری اسلامی با توضیحات محمد صفری، معاون شهردار اهواز مطرح شد که با رای اکثریت اعضای شورای شهر اهواز تصویب شد.

همچنین لایحه پرداخت غرامت اعیان در منطقه منبع آب اهواز به رای گذاشته شد که به تصویب نرسید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.