اعضای بدن جوان ۱۷ ساله مرگ مغزی شده به سه بیمار نیازمند اهدا شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روز چهارشنبه ، اعضای بدن علی نامداری، جوان ۱۷ساله اهل شهرستان درود که دو روز پیش دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده وی، به بیماران نیازمند اهدا شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر امین بحرینی، مدیر مرکز فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مرگ مغزیِ این جوان ۱۷ساله، که از عشایر شریف حوالی شهرستان درود بود، دو روز پیش برای پزشکان محرز شده و بلافاصله تیم هماهنگی پیوند اعضاء، برای جلب رضایت خانواده وی به انجام عمل اهداء عضو، به مذاکره با آنها پرداختند.

وی گفت: بردباری خانواده متوفی در امر تصمیم گیری، به ما کمک کرد تا با سرعت و دقت بیشتر به کارمان ادامه دهیم و طی این عمل جراحی، کلیه ها، کبد و پانکراس این فرد، به سه بیمار نیازمند عضو پیوند داده شد.

دکتر بحرینی افزود: این بیست و یکمین عمل اهداء عضو از مرگ مغزی در سال ۹۴بود که علیرغم اینکه این تعداد عمل در مقایسه با سال‌های پیش افزایش چشمگیری داشته، اما هنوز در مقایسه با موارد مرگ مغزی بسیار کم است، بطوریکه تقریباً می توان گفت از هر ۶ مورد مرگ مغزی در سال گذشته، تنها یک خانواده به اهداء عضو عزیزشان رضایت می دهند.

این فوق تخصص جراحی پیوند اعضاء گفت: یکی از دغدغه های اصلی در بحث اهداء عضو در استان خوزستان، عدم وجود زیرساخت های فرهنگی مناسب در این زمینه است، چرا که گاه دیده شده هنوز برخی از خانواده های اشخاص دچار مرگ مغزی، بر این باورند که برداشتن عضو از فرد قبل از خاکسپاری گناه است، اما وقتی از نزدیک با وضعیت بیماران نیازمند عضو مواجه می شوند، به انجام این عمل خیرخواهانه راضی می شوند.

وی گفت: یک صدم کل فوتی ها در ایران، دچار مرگ مغزی می‌شوند و بالغ بر ۵۰درصد از مرگ مغزی ها، ناشی از حوادث ترافیکی و بدلیل سهل انگاری در حین رانندگی و عمدتاً در میان قشر جوان روی می‌دهد.

مدیر مرکز فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: متاسفانه پایین بودن فرهنگ اهدای عضو موجب شده تا بیماران فراوانی در صف انتظار برای دریافت عضو و نجات جانشان در تخت‌های بیمارستان به سر ببرند و چه بسیارند افرادی که به همین علت جان خود را از دست می‌دهند.

بحرینی افزود: در حالیکه اهدای عضو هر بیمار مرگ مغزی، موجب زندگی بخشیدن به چندین نفر می شود، اما طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، میزان اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی در سایر کشورهای جهان ۳۴نفر به ازای یک نفر است، در حالیکه این آمار در کشورمان تنها ۱٫۷ نفر به ازای یک میلیون نفر است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.