رعایت استانداردهای زیست محیطی در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: اقدامات بیمارستان در زمینه دفع فاضلاب و امحای پسماندهای عفونی، مطابق استانداردهای زیست محیطی است.

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز، دکتر کامبیز معصومی اظهارکرد: مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز به منظور حفظ محیط زیست و پیشگیری از ایجاد آلودگی، اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به این اقدامات، افزود: برای دفع مناسب پساب بیمارستانی، این مرکز مجهز به سیستم دفع بهداشتی فاضلاب و دارای تصفیه خانه از نوع لجن فعال و هوادهی ممتد است. به این صورت که پمپ های هوادهی، فاضلاب را پیش از ورود به رودخانه، به صورت متد هوادهی می کنند و سپس فاضلاب از طریق حوض هوادهی وارد حوضچه ته نشینی می شود. پس از ته نشین شدن نیز مرحله کلرزنی سرریز فاضلاب آغاز می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل های موجود، پساب تصفیه شده بیمارستان پیش از ورود به رودخانه توسط شرکت های معتمد محیط زیست نمونه برداری و در ۱۱ پارامتر مشخص شده از سوی محیط زیست، آزمایش می شود. در بررسی نتایج این آزمایش با استانداردهای تعریف شده، در صورتی که نتایج با استانداردها مطابقت داشته باشند، مجوز ورود فاضلاب تصفیه شده به رودخانه داده خواهد شد.

معصومی وجود این گونه سیستم های دفع بهداشتی فاضلاب بیمارستانی را در همه مراکز درمانی بسیار ضروری دانست و گفت: خوشبختانه امسال همه آیتم های بررسی شده از پساب تصفیه شده بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز مطابقت لازم را با استانداردهای ورود به رودخانه داشته است.

وی همچنین درباره سیستم امحای زباله در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز گفت: اقداماتی که در زمینه امحای زباله های بیمارستانی در این مرکز انجام می شود کاملا برنامه ریزی شده و بر اساس اصول بهداشتی است. بر اساس دستورالعمل های زیست محیطی، زباله های بیمارستانی به چهار نوع زباله های عفونی، غیرعفونی، شیمیایی _ دارویی و زباله های تیز و برنده تفکیک می شوند.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در همه بخش ها زباله های عفونی در کیسه های پلاستیکی زرد، غیرعفونی در کیسه های مشکی، زباله های شیمیایی _ دارویی در کیسه های سفید و زباله های تیز و برنده در سفتی باکس جمع آوری و وارد مرحله نگه داری موقت پسماند بیمارستان می شوند. نگه داری موقت پسماند به گونه ای انجام می شود که برای هر نوع زباله جای مخصوص همان زباله تعیین شده است. زباله های عفونی و زباله های تیز و برنده نیز در این مرحله طبق دستورالعمل باید امحا و بی خطر سازیم.

معصومی افزود: برای این منظور مرکز مجهز به یک دستگاه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی است. از آن جهت که سوزاندن زباله ها به شدت آلوده کننده هواست، سیستم های امحای زباله در این بیمارستان به صورت غیرسوز و تحت فشار بخار و حرارت کار می کنند.

وی بیان کرد: روش کار دستگاه به این صورت است که زباله ها تحت فشار بخار و حرارت بالا استریل شده و سپس خرد می شوند. برای کسب اطمینان از بی خطر بودن زباله ها، دستگاه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی طبق دستورالعمل های زیست محیطی، هر ماه توسط شرکت های معتمد محیط زیست از لحاظ میکروبی، شیمیایی و سایر شاخص های موجود بررسی می شود.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز درباره نحوه ارزیابی عملکرد مراکز درمانی در دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند بیمارستانی اظهارکرد: مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) به طور ماهانه نتایج آزمایش های امحای زباله های بیمارستانی و تصفیه فاضلاب را به صورت اظهارنامه های بی خطرسازی به اداره محیط زیست و مرکز بهداشت گزارش می کند. این نتایج از سوی شرکت های معتمد محیط زیست به بیمارستان ارائه می شوند.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.