اهواز، دومین شهر حاشیه‌نشین

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر پروژه‌ی تدوین برنامه‌ی پنج‌ساله دوم توسعه‌ شهرداری کلانشهر اهواز از فعالیت ۳۰ گروه تخصصی با حضور ۵۰ نفر از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در تدوین این برنامه خبر داد.

دکتر «یدالله مهرعلی‌زاده» در اولین نشست شورای راهبردی تدوین برنامه پنج‌ساله دوم توسعه شهرداری اهواز که در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، با اشاره به همکاری ۷۰ نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری اهواز و سایر دستگاه‌های اجرایی در تدوین این برنامه، اظهار کرد: مطالعات این طرح از ۱۷ خردادماه امسال آغاز و برای انعقاد این قرارداد از دو سال قبل رایزنی‌های لازم با شهرداری اهواز انجام شد.

وی با تشریح این برنامه به ظرفیت گردشگری رودخانه‌ی کارون اشاره و تصریح کرد: در تدوین این برنامه تلاش شد که همه‌ی ظرفیت‌های این رودخانه لحاظ شود، اهواز یکی از چهار شهر مالیاتی کشور است و با توجه به این مسأله باید بخشی از این مالیات بر اساس اسناد بالادستی در شهر هزینه شود.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که کلان‌شهر اهواز، بیشترین آلودگی هوا را در میان کلانشهرها دارد و دومین شهر حاشیه‌نشین کشور است، افزود: این مسأله نشان می‌دهد که اهواز به لحاظ مسائل امنیتی و رفاهی، شهری با معضلات بسیار است.

مهرعلی‌زاده با اشاره به مشکلات بسیار اهواز در جذب درآمدهای پایدار، خاطرنشان کرد: در بخش درآمدهای پایدار علی‌رغم وجود شیوه‌نامه‌های موجود همچنان مشکلاتی وجود دارد، در تدوین طرح آمایش شهر اهواز مقرر شده بود که اهواز در سال ۸۳ مرکز IT کشور شود اما هم‌اکنون این شهر در شاخص‌های IT و GIS از همه‌ی کلان‌شهرها پائین‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل هشت کمیته‌ی تخصصی با حضور معاونان شهرداری و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران، همه‌ی مشکلات مناطق هشت‌گانه کلان‌شهر اهواز بررسی‌شده است، در این خصوص دو گروه عملیاتی از دانشگاه شهید چمران اهواز به ۱۴۴ محله در شهر مراجعه کرده‌اند تا مشکلات و میزان رضایت‌مندی مردم از فعالیت‌های شهرداری و شورای اسلامی این شهر بررسی شود.

مدیر پروژه‌ی تدوین برنامه پنج‌ساله دوم توسعه شهرداری اهواز ادامه داد: با انجام این پروژه، دانشگاه شهید چمران اهواز می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای همه‌ی تحقیقات علمی و پژوهشی به دستگاه‌های اجرایی استان معرفی شود، تلاش خواهیم کرد این پروژه پیش از تقدیم بودجه سال ۹۵ شهرداری به شورای اسلامی اهواز، به اتمام برسد و این امر منوط به همکاری بیشتر میان دانشگاه و شهرداری است.

در این نشست هم‌چنین ابراهیم نوشادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری اهواز با تقدیر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران برای تدوین برنامه پنج‌ساله دوم توسعه این کلان‌شهر، گفت: یکی از مشکلات شهرداری‌های کلان‌شهرها نبود مدل برنامه‌ریزی در بخش توسعه است.

وی تصریح کرد: از مجموع ۶۲ وظیفه مشخص‌شده برای همه‌ی شهرداری‌ها، شهرداری اهواز تنها به ۱۲ وظیفه عمل می‌کند که این مسأله در بسیاری از کلان‌شهرها و شهرهای کشور نیز وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ی شهرداری اهواز گفت: مهلت قانونی شهرداری اهواز برای تقدیم بودجه به شورای اسلامی این شهر تا ۳۰ دی‌ماه امسال است که امیدواریم برنامه‌ی پنج‌ساله دوم توسعه‌ی شهرداری اهواز پیش از بررسی بودجه سال ۹۵ به شورای شهر کلان‌شهر اهواز ارایه شود.

در این نشست که با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد،«زیبا صالح‌پور»،«اسکندر زنگنه» و «سیدمحمدجواد رضوی» از اعضای شورای شهر اهواز نکاتی در خصوص تدوین برنامه‌ی توسعه‌ی پنج‌ساله دوم شهرداری کلان‌شهر اهواز بیان کردند.

به گزارش ایسنا، شورای راهبردی تدوین برنامه‌ی پنج‌ساله توسعه‌ی شهرداری اهواز با فعالیت هشت کمیته‌ی مشارکت‌های اقتصادی، مالی و منابع درآمدی، شهرسازی و معماری، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، توسعه‌ی فناوری، فنی و عمرانی و اداری، منابع انسانی و برنامه‌ریزی در دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت می‌کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.