نخستین جراحی کاشت حلزون شنوایی ایران در خوزستان انجام شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نخستین جراحی کاشت حلزون شنوایی جدید در ایران با حضور نمایندگانی از ایران و اتریش صبح امروز در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی(ره) اهواز انجام شد.

دکتر نادر صاکی، رییس مرکز کاشت حلزون گوش خوزستان امروز، چهارشنبه (۳۱ تیرماه) در نشست پیش از این جراحی که در بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کاشت پروتز گوش میانی برای اولین بار به همت مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان انجام شده است. این روش درمانی، برای کم شنوایان انتقال، حسی و عصبی کاربرد دارد.
وی ادامه داد: در این روش، پروتز کوچکی در گوش میانی بیمار کاشته می​شود که به بیمار کمک می​کند تا صداهایی را که قبل از عمل قادر به شنیدن آنها نبود را به راحتی بشنود. در این روش، پروتز جدید علاوه بر تمامی مزیت​های کمکی موجود، از لحاظ ظاهری نیز به گونه​ای طراحی شده برای بیماران به طور صد در صد ایده​ آل است.
رییس مرکز کاشت حلزون خوزستان گفت: پیش از این تعداد اندکی پروتز کاشت گوش میانی در ایران انجام شده اما جراحی گوش میانی با ورژن جدید این پروتز، برای اولین بار است که در ایران در حال انجام است.
صاکی افزود: مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان با هدف کمک به بیماران کم​شنوا و ناشنوا در سال ۹۲ تاسیس شد و تاکنون با انجام عمل کاشت حلزون بر روی ۱۱۴ کودک ناشنوا و موفقیت صد در صدی توانسته خدمات شایانی به کم​شنوایان و ناشنوایان جنوب غرب کشور ارایه دهد.
این فوق تخصص گوش و حلق و بینی عنوان کرد: در این جراحی تنها هزینه پروتز از بیمار دریافت می​شود و عمل توسط تیم جراحی مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان به صورت رایگان انجام می​شود. در این جراحی نماینده شرکت Medel اتریش در ایران (سازنده این پروتز) جهت نظارت بر عمل جراحی و دکتر مسعود متصدی از دانشگاه تهران حضور دارند.
رییس مرکز کاشت حلزون خوزستان اظهار کرد: مرکز کاشت حلزون علاوه بر استان خوزستان، استان​های مجاور از جمله ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان را پوشش داده و در جهت توسعه توریسم درمانی، خدمات لازم را در اختیار بیماران قرار می​دهد.
امیدواریم پروتز شنوایی در ایران پوشش بیمه​ ای داده شود
به گزارش خبرنگار ایسنا؛ مارکوس بارتا، مدیر منطقه​ای کمپانی Medel اتریش در ایران نیز در این نشست اظهار کرد: تاکنون بیش از یک هزار بیمار در دنیا از این پروتز جدید استفاده کرده​اند.
وی افزود: ۱۶ سال پیش این دستگاه توسط شرکت Medel اتریش به بازار معرفی شد و کسی که این دستگاه را اختراع کرد، خود ناشنوا و اهل اتریش بود.
بارتا ادامه داد: این پروتز با سیستم ارتعاشی عمل می​کند. در جراحی یک وسیله ارتعاشی در استخوانچه ​های گوش قرار داده می​شود و اینگونه میزان شنوایی تقویت خواهد شد. یکی از مزیت​های این دستگاه این است که پس از جراحی بیمار از لحاظ شنوایی هیچ‌گونه آسیبی نمی​بیند.
مدیر منطقه‌ای شرکت Medel اتریش در ایران گفت: این دستگاه توسط این شرکت در ۱۶ سال گذشته از به کارگیری آن در اعمال جراحی شنوایی مورد استفاده قرار گرفته، آپدیت می​شده و اکنون جدیدترین ورژن آن در عمل جراحی امروز به کار گرفته می​شود.
وی اظهار کرد: تاکنون ۴ بیمار در تهران با ورژن​های قدیمی این پروتز مورد عمل جراحی قرار گرفته​اند. نکته​ای که در میان وجود دارد این است که قرار نیست با به کارگیری این پروتز، سمعک​ های مرسوم فراموش شود چرا که سمعک​ های مرسوم بیشترین کاربرد را در شنوایی بیماران دارند اما آن دسته از بیمارانی که سمعک برای آنها کاربردی ندارد مورد این عمل جراحی و استفاده از این پروتز قرار می​گیرند.
بارتا با بیان اینکه این دستگاه در تمام دنیا تحت پوشش بیمه است، گفت: امیدواریم این موضوع در ایران نیز اتفاق بیافتد.
مدیر منطقه ​ای شرکت Medel اتریش در ایران اظهار کرد: یکی دیگر از مزیت​های این پروتز جدید این است که استفاده از دستگاه، قابلیت انجام MRI با تست​های بالا وجود دارد و مشکلی در این شرایط برای بیمار ایجاد نمی​شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.