تاخیر دوباره افتتاح متروی اهواز؛ پیمانکار چینی از اجرا ناتوان است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل قطارشهری اهواز گفت: شرکت چینی پیمانکار متروی اهواز توان اجرای پروژه را ندارد.

عباس هلاکویی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از پیمانکار چینی قطارشهری اهواز اظهار کرد: با گذشت هشت سال از آغاز پروژه مترو، این پیمانکار نتوانسته فاز نخست (شش ایستگاه) را به اتمام برساند که این مساله ناتوان بودن پیمانکار را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه به اندازه پیشرفت پروژه و بر اساس صورت وضعیت به پیمانکار پول پرداخت می شود افزود: به دلیل انجام نشدن تعهدات پیمانکار هنوز تمام اعتبار سال ۹۳۱۳ صرف نشده است.

هلاکویی تصریح کرد: تنها هفت درصد از برنامه پیش بینی شده سه ماهه نخست امسال اجرا شده که به این ترتیب وعده افتتاح مرحله نخست مترو تا پایان امسال محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به طولانی شدن پروژه اضافه کرد: اجرا نشدن به موقع این تعهدات به عنوان تاخیر پیمانکار تلقی شده و رقم تعدیل قرارداد پرداخت نمی شود.

هلاکویی اولویت کار را اتمام شش ایستگاه نخست مترو و انجام ریل گذاری و کارهای الکترونیکی آن دانست و اظهار کرد: در زمان حاضر عملیات حفاری تونل متوقف شده و دستگاه های تونل زنی (TBM) در خیابان نادری و در کنار رودخانه کارون نگه داشته شده است.

شرکت ‘کیسون’ از سال ۱۳۸۵ به عنوان پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز انتخاب شده است.

پروژه متروی اهواز قرار بود ظرف پنج سال به بهره برداری برسد و بارها برای افتتاح آن برنامه زمان بندی اعلام شده است.

آخرین بار احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان آبان ماه ۱۳۹۴ را زمان افتتاح مرحله نخست مترو اعلام کرده بود.

مدیرعامل قطارشهری اهواز همچنین از برداشتن دیواره دوازدهمین ایستگاه مترو در میدان فروردین خبر داد و گفت: این ایستگاه در سال ۱۳۸۶ تحویل پیمانکار شده و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود شهرداری زیباسازی میدان فروردین را انجام دهد و بعد دیواره ها را بردارد اما اکنون زیباسازی میدان به آینده موکول شده است.

هلاکویی اظهار کرد: ۱۰ ایستگاه مترو شامل ایستگاه های فرودگاه، زیتون، چهارشیر، نفت، دروازه، فرهنگی، مصلا، نادری شرقی، نادری غربی و فروردین به اتمام رسیده و ایستگاه های ساعت، حجاب، بقایی و کارگر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ایستگاه دانشگاه نیز در حال کار است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شش ایستگاه نخست به اتمام نرسد ایستگاه جدیدی به پیمانکار تحویل داده نمی شود.

هلاکویی با اشاره به اینکه از اعتبارات امسال مترو هنوز هیچ پولی پرداخت نشده است گفت: مساله فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) و سهم صندوق ذخیره ارزی نیز تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: البته به دلیل کم کاری پیمانکار، بدهکار نیستیم و به اندازه صورت وضعیت ها تامین اعتبار کرده ایم.

مجری قطارشهری اهواز شرکت چینی کیسون و فاینانسور آن شرکت چینی نورینکو است.

به دلیل کمبود اعتبار و محقق نشدن فاینانس ، قطارشهری قرار است در چهار بخش به بهره برداری برسد که گام نخست آن شامل ایستگاه فرودگاه تا مصلا، گام دوم از مصلا تا میدان ساعت، گام سوم از ایستگاه دانشگاه تا شهید بقایی و ایستگاه چهارم از ایستگاه فرودگاه تا زرگان است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.