پل های عابر پیاده اهواز؛ ایمنی یا خطر؟!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نویدقائدی در دیار کارون نوشت: قصد این نوشتار زیر سوال بردن یا مخدوش نمودن چهره نهاد یا ارگانی نیست، فقط تجربیات در خصوص طراحی و نحوه اجرای پل های عابر پیاده می باشد که در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد گرفت البته در بخش هایی به عنوان مصادیق به پاره ای از ایرادها اشاره خواهد شد.


سوال اول این است که پل عابر پیاده ابزاری جهت رفع مشکل است یا خود می تواند مشکل ساز باشد، شاید این پرسش پیش آید که پل مگر می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید؟ که باید جواب داد آری، پل هایی با جانمایی غلط، طراحی بد و نامناسب و در نهایت ساخت و اجرای غیر اصولی و عدم ایمن بودن می توانند پل را مشکل دار یا حتی ترسناک نمایند.


در شهر اهواز طی سنوات گذشته مطالعاتی به عنوان اولویت بندی اجرای پل های عابر پیاده انجام گردید که به تفکیک مناطق اولویت اجرای پل‌ها و حدود تقریبی احداث را مشخص نموده است. البته این نکته جای سوال دارد که دستورکار شهرداری اهواز در اجرای پل‌ها همین مطالعات است یا نحوه تصمیم گیری در خصوص جانمایی پل‌ها به طریقه دیگری انجام می گیرد؟ انشاا.. مسوولین شهرداری در این خصوص توضیح خواهند داد.


موضوع دیگر بعد از نیاز سنجی، احداث پل است که در واقع به جای پل عابر پیاده باید گفت معبر امن عابر پیاده جهت عبور از عرض خیابان که این معبر می تواند به طرق مختلف مانند سرعتکاه ،زیرگذر، پل عابر و.. باشد، پل عابر پیاده یکی از گزینه های پیش روی است. اینطور به نظر می‌رسد که در کلانشهر اهواز تنها گزینه موجود؛ احداث پل می باشد که آن هم با یک فرمت لوله ای انجام می گیرد. گویا در طی این سال‌ها هیچ تلاش و خلاقیتی برای تغییر نحوه طراحی و المان آن انجام نپذیرفته است تا از این سازه فلزی بتوان در کارهای دیگری همچون زیبایی محیط شهری یا گذرگاه عبوری عابر پیاده چند منظوره با قابلیت عبور دوچرخه و کالسکه و اسکیت یا ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی بهره برد.


البته شک ندارم شهرداری فقط به دنبال اجرای سازه ای ولو ضمخت است که با کمترین هزینه اجرا گردد و نتیجه همین پل های لوله ای است که برای چنین سازه ای اصلاً به طراحی معماری نیاز نیست زیرا تیپ کار یکسان و مشخص است اما در خصوص طراحی فنی و سازه ای که باید با توجه به عرض معبر و ارتفاع پل صورت گیرد سوال این است، که در شهرداری اهواز بعد از طراحی، چه کسی محاسبات طراحان سازه را بررسی و راستی آزمایی می نماید؟ آیا استاندارهای ملزوم شده و نحوه اتصالات و جوش‌ها و … مورد بازبینی قرار می گیرند؟


حال فرض نمایید که طراحی و محاسبات هیچ گونه ایراد و اشکالی ندارند موضوع بعد ساخت و نصب سازه می باشد که باید توسط پیمانکار انجام گیرد. سوال این جاست که نحوه نظارت و بازرسی فنی ساخت و اجرای سازه چگونه خواهد بود؟ آیا در خرید ملزومات پل مانند انواع لوله و اتصالات و مواد مصرفی و …، تست های استاندارد(تست های NDT) انجام می گیرد؟ و چک لیست های فنی را پاس نموده اند؟ جوش و تست های جوش و تست های غیر مخرب چطور؟ که البته سوابق آنها موجود است و در بانک اطلاعاتی یا شناسنامه پل‌ها ثبت و ضبط می گردد.


با این حال باید کلیه مراحل طراحی و ساخت و نصب به نحو مطلوب انجام گرفته باشد، اما سازه پل نیاز به  بررسی های دوره ای دارد و باید طی بازدید های فنی مشخص، انواع اتصالات مورد بازرسی و بازبینی دقیق قرار گیرند و در سوابق نگهداری، ثبت گردند تا چنانچه به هر دلیل ایرادی در کار حادث شد، مشخص و رفع گردد.


بطور مثال در ساعاتی از شب که خیابان‌ها خالی از جمعیت است، یکی از ماشین های سنگین در سطح شهر به سازه پل برخورد نماید که موجب آسیب های جدی به سازه و اتصالات جوشی گردد و از محل متواری و کسی هم متوجه نگردد آیا این امکان وجود نخواهد داشت که در آینده با عبور بارهای عبوری از روی پل یا حتی کوچکترین برخورد خودرویی دیگر با آن سازه پل سقوط یا تخریب گردد و موجبات صدمات جرحی یا فوتی شهروندان را مهیا نماید؟


با این حال بعید به نظر می‌رسد شهرداری اهواز یا شهرهای استان چنین موضوعاتی را در احداث پل رعایت کرده باشند و پیش بینی می‌شود نتیجه همین خواهد بود که گاها اتفاقات تلخی حادث می شوند. در حادثه اخیر برخورد کامیون با پل جاده ساحلی بدون بررسی دقیق و همه جانبه نمی توان راننده کمپرسی را به تنهایی مقصر دانست زیرا باید بطور دقیق سرعت حرکت و میزان بار وارد شده به عرشه بررسی و مشخص گردد سازه در هنگام برخورد از استحکام کافی و لازم برخوردار بوده است یا خیر؟


در خصوص زیبایی اجرای پل‌ها باید گفت در دوره قبل شهرداری، مقرر بود در جاده ساحلی به جای دو پلی که سقوط نمودند سازه های زیبای دیگری که دارای المان های خاص شهری و پل هایی چند منظوره می‌باشند اجرا گردند و حتی جهت نبش ۹ سازه پل به طور کامل طراحی و آماده اجرا بود؛ اما متاسفانه بدلیل کارشکنی افرادی در شهرداری اهواز این پروژه اجرایی نشد.


انشاا.. روزی برسد که در شهر اهواز شاهد احداث انواع گذرگاههای عابر پیاده مناسب و زیبا و البته استاندارد باشیم که دارای کارکردهای متفاوت و چند منظوره باشند و قطعاً چنین معابری علاوه بر روان سازی ترافیک و ایمنی شهروندان در مقولاتی مانند زیبایی و درآمدزایی شهرداری می توانند دخیل باشند.          

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.