شهرداری اهواز به مراجع قضایی معرفی می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: شهرداری اهواز به دلیل ناتوانی در مهار آتش سوزی مدفن زباله های اهواز تا دو روز آینده به مراجع قضایی معرفی می شود.

علی بنی عگبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: محل دفن جدید پسماند اهواز از یک هفته پیش دچار آتش سوزی شده، اما به دلیل کوتاهی شهرداری در خاموش کردن آتش، حریق هنوز هم ادامه دارد.

وی دفن غیراصولی پسماند را عامل این آتش سوزی دانست و افزود: پس از بهره برداری از محل جدید پسماندهای اهواز، شهرداری این شهر مدعی شده که دفن زباله ها را به روش خاص موسوم به ‘فوکوئوکا’ و در سلول های مخصوص انجام می دهد که بر این اساس باید زباله ها در لایه های مختلف تخلیه و فشرده سازی شود.

وی اضافه کرد: برای خروج گازهای ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی پسماند از سلول های دفن، لوله هایی تعبیه شده، اما از مدتی پیش به دلیل دفن غیراصولی، گازهای تولیدی زباله ها محبوس شده و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی یا جرقه و یا گرمای هوا دچار آتش سوزی شده است.

وی با بیان اینکه به شهرداری اهواز در این باره اخطار داده شده، تاکید کرد: در صورتی که آتش در محل دفن زباله ها تا دو روز آینده مهار نشود، شهرداری اهواز را به مراجع قضایی معرفی می کنیم.

به گفته وی، پارسال نیز در این محل آتش سوزی اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: در اثر فعل و انفعالات شیمیایی گاز متان بوجود می آید ، همچنین سوختن زباله ها نیز به صورت ناقص است که تولید گاز سمی می کند و ساکنان اطراف محل دفن زباله ها از دود و گازهای تولید شده متاثر می شوند و اظهار نارضایتی می کنند.

مدفن جدید زباله های اهواز از سال ۹۱ در منطقه ‘سفیره’ راه اندازی شده است. پیش از این زباله ها در منطقه ‘برومی’ این شهردفن می شد.

با توجه به بالابودن سطح آب های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، یا روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند به عنوان الگو قرار گرفته است. این روش برای جلوگیری از آسیب بیشتر به محیط زیست انتخاب شده است. در این روش زباله های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول های شیب دار به ابعاد ۳۵۰ متر در ۱۵۰ متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می شوند.تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفنی پس از دو سال از اهداف این روش بوده که تاکنون محقق نشده است.

کارخانه کمپوست نیز در این سایت پیش بینی شده بود تا زباله های تر را به کود آلی تبدیل کند اما این کارخانه نیز راه اندازی نشد و هم اکنون زباله های تر و خشک در سلول ها دفن می شوند که باعث کاهش عمر هر سلول می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.