استانداری تکلیف معین التجار اهواز را مشخص کند!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: طبق قراردادی که اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان با مالکان سرای معین‌التجار خوزستان منعقد کرده درحالی مالک و متولی میراث‌فرهنگی متعهد به مرمت نیمی از بنا شده‌اند که گفته می‌شود مالکان سرای معین التجار با زیر پا گذاشتن تعهدات خود مقدمات تخریب این اثر تاریخی را فراهم کرده‌اند. دوستداران میراث‌فرهنگی استان خوزستان معتقدند، استانداری باید تکلیف بنای معین‌التجار اهواز را مشخص کند.
 سرای معین‌التجار اهواز مربوط به دوره قاجار است. این بنا درحالی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید که به‌دلیل کوتاهی مالکین و همکاری نکردن آن‌ها با اداره میراث‌فرهنگی خوزستان این بنای ارزشمند بلا استفاده رها شده است.
به‌گزارش CHN، سرای معین‌التجار دارای یک راسته بازار بوده که این مجموعه در قدیم تا پشت بیمارستان جندی‌شاپور وسعت داشت و یک مکان تجاری به حساب می‌آمد تا این که در سال۱۳۱۳ با ساختن پل، بازار نصف شد و رونق اصلی بازار و داد و ستد نیز در قسمت سرا همچنان ادامه داشته است. پیشتر از سرای معین‌التجار به صورت غرفه و یا به عنوان انبار از آن استفاده می‌شد.
 «مجتبی گهستونی» سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «بخش‌های عمده سرای معین التجار درحالی سال ۷۴ بر اثر آتش سوزی دچار آسیب دیدگی شدید شد که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مرمت بنا را در اواسط دهه ۸۰  و مشروط به همکاری مالک و تقبل بخشی از هزینه‌های مرمت با اعتبار یک میلیارد تومان آغاز کرد.»
اما گهستونی معتقد است، با اینکه یک دهه از آغاز مرمت گذشته است، مالکین سرای معین‌التجار حاضر به همکاری با میراث فرهنگی خوزستان نیستند و این بنا بلا استفاده باقی مانده است. چنانچه وضعیت فعلی سرای معین التجار هزینه‌های تکمیلی و حفاظت بیشتری را می‌طلبد.
این فعال میراث‌فرهنگی خوزستان در ادامه می‌افزاید: «مالکان سرای معین التجار با این ادعا که بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ثبت و تا حدودی مرمت شده بنابراین مرمت پایانی هم به‌عهده این اداره کل است. موضوعی که سبب اعتراض بسیاری از فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی استان خوزستان شده چرا که به اعتقاد این افراد، سرای معین ‌التجار یک اثر ملی است و مالکان از ثبت و مرمت بنا سوء استفاده کرده‌اند به‌طوری‌که نه حاضرند اقدامی با هدف کاربری متناسب انجام دهند و نه اینکه با هزینه کرد سهم‌شان در جهت احیای این بنا قدمی بر‌می‌دارند.»
گهستونی ادامه می‌دهد، با توجه به اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان به وظیفه خود برای مرمت بخش‌های زیادی از بنا اقدام کرده اما وضعیت فعلی سرای معین التجار به جز بلا استفاده ماندن و تخریب سرنوشت دیگری نخواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می شود، موضوع در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استانداری مطرح و تصمیم گیری نهایی درباره آن صورت بگیرد.
سرای معین‌التجار در خیابان ۲۴ متری اهواز در خیابان کاوه شرقی واقع است که که توسط حاج محمدتقی معین‌التجار بوشهری و با همکاری محمدحسن خان سعدالدوله ساخته شده است و از دیر باز مرکز تجاری اقتصادی بازار قدیم اهواز بوده که بنا به دلایلی امروزه از رونق افتاده و دستخوش تغییر و تحولات عمده‌ای شده و باعث از بین رفتن این اثر تاریخی شده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.