چرا شهرداری اهواز در خصوص ثبت ملی چهارشیر استعلام نمی‌کند؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس میراث فرهنگی، ​صنایع دستی و گردشگری اهواز می‌گوید: اثر تاریخی میدان چهارشیر اهواز مبین غنای فرهنگی و تاریخی شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان است و نزد عامه مردم مورد توجه خاص است.
غلام‌رضا جلیلی‌نیا گفت: این میراث تاریخی محل تلاقی و اتصال مهم‌ترین راهنمای ارتباطی استان خوزستان به شمار می‌رود و از چهار جهت شمال، شرق، جنوب و غرب اهواز را تحت سیطره قرار می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: این بنا سال ۱۳۳۸ ساخته شد و دارای مالکیت عمومی و خصوصی است. میدان تاریخی چهارشیر با توجه به وجود شهر تاریخی هرمز اردشیر و عسکر مکرم بعید نیست که در دوران گذشته دروازه ورودی این شهر بوده باشد.
وی افزود: ​میدان چهارشیر ۱۰ دی ۸۱ با شماره ۷۰۴۰ ثبت ملی شد و از همان زمان تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. بنابراین هر گونه تخریب و دخل و تصرف در اثر مذکور برابر با مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات​های بازدارنده جرم محسوب شده و مشمول مجازات​های قانونی خواهد بود.

رییس میراث فرهنگی، ​صنایع دستی و گردشگری اهواز بیان کرد: مطلع شدیم شهرداری اهواز قصد دارد در میدان چهارشیر رو گذر غیر همسطح احداث کند. ما انتظار داریم شهرداری از نظرات کارشناسان سازمان میراث فرهنگی استفاده کند و کلیه مدارک احداث روگذر غیر همسطح را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث اهواز بیاورد تا راهکار اساسی اتخاذ شود و خدشه‌ای به حریم منظری میدان چهارشیر وارد نشود.
جلیلی‌نیا تاکید کرد: هر گونه خدشه‌ به حریم منظری میدان تاریخی چهارشیر وارد شود غیرقابل جبران خواهد بود. این در حالی است که شهرداری اهواز تاکنون نظر یا استعلامی در مورد میدان چهارشیر از ما نخواسته و مدیر کل میراث فرهنگی در نامه‌ای از شهرداری اهواز خواسته هر گونه کار در این میدان با نظر اداره میراث فرهنگی انجام شود چراکه باید نسبت به صیانت از این میدان تاریخی و بی‌بدیل شهر اهواز اهتمام لازم صورت گیرد.

او گفت: کار در میدان چهارشیر اهواز هنوز شروع نشده و در عین حال هیچ چیزی از میراث فرهنگی خواسته نشده اما اگر این کار بدون هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود قطعا اجازه نخواهیم داد که وارد این میدان شوند؛ هرچند طبق قانون هم اجازه ورود ندارند. قطعا شهرداری اهواز باید نسبت به این میدان تاریخی توجه و اهتمام داشته باشد.

رییس میراث فرهنگی، ​صنایع دستی و گردشگری اهواز تصریح کرد: احداث این روگذر به حریم منظری میدان چهارشیر لطمه خواهد زد. از این رو لازم است راهکاری میان کارشناسان هر دو ارگان میراث فرهنگی و شهرداری اهواز اندیشیده شود تا بدون هماهنگی کاری انجام نشود چراکه در غیر این صورت ما و قانون اجازه هیچ دخل و تصرفی در این میدان را نخواهیم داد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.