یک سوم جمعیت فعال اهواز بیکارند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مرکز آمار ایران نهادی است که در بازه های زمانی مشخص اقدام به آمارگیری در حوزه های گوناگون و ارائه مستندات آن می نماید و این مستندات را می توان در سایت اینترنتی این این مرکز بدون پرداخت هرگونه وجهی مشاهده نمودهدف از این ارائه رایگان آمار این است که مسئولین استانها و شهرها و دیگر محققین و پژوهشگران بتوانند با مراجعه به چنین آماری در برنامه ریزی ها و تحلیل های خود از آنها بهره برداری نمایند.
ارائه این حجم کثیر آمار دارای محاسن و کاربردهای گوناگونی است که چنانچه بطور صحیح و اصولی از آنها بهره برداری گردد می تواند مبنای مهمی در برنامه ریزی ها و تحلیل ها و تصمیم ها باشد. از دیگر مزیت های این آمار امکان مقایسه منطقه ای و استانی و زمانی است بطوری که هر نهاد و ارگانی می تواند جایگاه و وضعیت خود را در میان شاخصه های کشوری و منطقه ای رویت نماید.
بررسی حاضر تمرکز بر آخرین آمارهای بیکاری شهر اهواز دارد زیرا اهمیت این موضوع بدان دلیل است که عامل بیکاری بر بسیاری از شاخصه های زندگی شهری مانند رفاه و امنیت شهروندان تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد.
آمارهای زیادی در خصوص سرشماری سال ۱۳۹۰ که داده های بسیار ارزشمندی را در حوزه های گوناگون جمع آوری نموده در سایت مرکز آمار ایران ارائه گردیده است که آمارهای مربوط به اشتغال و بیکاری یکی از آنها  می باشد. در آمارگیری سال ۹۰ آخرین جمعیت شهر اهواز برابر با ۱٫۱۴۵٫۰۲۱ نفر قید گردیده که ۲۴۱٫۶۷۶ نفر آنان دارای سن بین ۱ تا ۲۰ سال و ۵۷۳٫۸۷۹ نفر دارای سن بین ۲۰ تا ۵۰ سال و ۱۸۷٫۵۹۹ نفر دارای سنین بالای ۵۰ سال می باشند.در این سرشماری کل جمعیت شهر به دو بخش فعال و غیر فعال از لحاظ امکان اشتغال تقسیم شده است. در تعریف این تقسیم بندی می توان گفت جمعیت فعال که لازم است برای گذران زندگی و تامین معاش خود و خانواده مشغول بکار باشند معادل ۳۹۶٫۲۹۹ نفر می باشند و جمعیت غیر فعال که در حال حاضر برای تامین معاش و کسب درآمد به اشتغال نیاز ندارند و به طرق دیگر ارتزاق می نمایند برابر با ۷۳۷٫۸۳۴ نفر قید گردیده است.
از میان ۳۹۶٫۲۹۹ نفر جمعیت فعال شهر اهواز ۲۸۸٫۹۱۴ نفر شاغل و ۱۰۴٫۳۸۵ بیکار می باشند. در تحلیل این آمار می توان گفت نزدیک به یک سوم جمعیت فعال شهر اهواز بیکار بوده اند. همچنین از میان ۷۳۷٫۸۳۴ جمعیت غیر فعال ۲۳۹٫۷۰۸ نفر محصل رده های گوناگون و ۳۵۶٫۵۲۷ خانه دار و ۷۰٫۰۹۶ نفر دارای درآمد بدون کار و ۷۱٫۵۰۳ نفر در سایر رده ها قرار دارند.
از میان ۱۰۴٫۳۸۵ نفر جمعیت فعال بیکار شهر اهواز ۱۵٫۵۹۱ دارای تحصیلات ابتدایی و ۲۳٫۴۶۲ نفر دارای تحصیلات راهنمایی و ۳۶٫۹۳۵ دارای تحصیلات متوسطه و ۶۲۰ دارای تحصیلات پیش دانشگاهی و ۱۷٫۱۴۸ نفر دارای تحصیلات عالیه می باشند.
بدلیل اهمیت بیکاران دارای تحصیلات عالیه تفکیک آنها اینچنین بوده است که۵٫۷۶۰ نفر فوق دیپلم و ۱۰٫۳۶۰ نفر لیسانس و ۹۸۶ نفر فوق لیسانس و ۳۷ نفر دارای دکترای تخصصی می باشند. البته همانطور که می دانید این آمار مربوط به ۳ سال پیش بوده و هم اکنون بخش های زیادی از آن دچار تغییرات شده است بطور مثال جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالیه مانند لیسانس و فوق لیسانس افزایش چشمگیری داشته است. قطعا ترکیب سنی و آمارهای ارائه شده همه ساله دچار تغییر خواهند بود ولی با گذشت سه سال از آمارگیری هنوز می توان بعنوان پایه و اساس برنامه ریزی و تحلیل ها آز آنها استفاده نمود.
همه برنامه ریزان و کسانی که دستی بر امور اجتماعی و برخورد با توده های مردم و شهروندان دارند می دانند برای کنترل صحیح و اصولی جامعه و سوق دادن آن به تعالی و پیشرفت باید برای سنین مختلف برنامه های متنوعی را تدارک دید و به اصطلاح مهندسی فرهنگی نمود. رسیدن به چنین اهدافی نیاز به اتاقهای فکر دارد زیرا این معادلات پیچیده توابعی هستند با هزاران مولفه که مجهولات زیادی در آنها وجود دارد و باید با تدبیر و هوشیاری و داشتن اطلاعات صحیح بدانها وارد شد و جواب های صحیح و منطقی برای آنان یافت.
در مدیریت یک شهر باید ارگانها و نهادهای گوناگونی در این برنامه سهیم باشند در غیر اینصورت جزیره ای عمل نمودن قطعاً نتیجه ای مطلوب نخواهد داشت.

نوید قائدی / روزنامه کارون

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.