نخستین عمل پیوند کبد در خوزستان با موفقیت انجام شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عمل جراحی پیوند کبد برای اولین بار در استان خوزستان توسط تیم جراحی پیوند کبد دانشگاه علوم​پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.

 

دکتر امین بحرینی، مدیر دفتر فراهم​آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز اظهار کرد: روز گذشته خانواده یک خانم ۲۶ ساله دانشجو که به علت تصادف، دچار مرگ مغزی شده بود در اقدامی پسندیده، رضایت خود را برای اهدای اعضای بدن فرزند خود اعلام کردند.

 

وی ادامه داد: در این عمل، دو پیوند کلیه توسط همکاران اورولوژیست انجام شد و بنده نیز برای اولین بار پیوند کبد را در استان خوزستان به همراه همکاران خود، انجام دادم. هم​اکنون وضعیت بیمار خوب است و کبد پیوند شده به خوبی کار می‌کند.

 

این فوق تخصص جراحی پیوند کبد، کلیه و پانکراس، درباره ضرورت انجام این گونه جراحی​ها در استان خوزستان، گفت: بیماران زیادی داریم که ناچارند برای انجام عمل پیوند، به شیراز یا تهران مراجعه کنند و بعضا ماه‌ها در لیست انتظار قرار می​گیرند تا شرایط پیوند فراهم شود که به این دلیل ناچار می‌شوند مدتی را حتی در این شهرها ساکن و متحمل هزینه​های بسیاری شوند.

 

بحرینی افزود: با تلاش​هایی که از سوی ریاست قبلی دانشگاه علوم​پزشکی انجام شد، تصمیم گرفته شد این شرایط در استان خوزستان فراهم شود. البته پیوند کبد، عمل ساده​ای نیست و نیاز به تجهیزات و نیروی متخصص ویژه دارد.

 

وی اظهارکرد: انجام عمل جراحی پیوند کبد تک نفره نیست بلکه یک کار جمعی است به طوری که در این عمل پیوند تیمی حدود ۵۰ نفره از ۷ صبح تا ۶ بعدازظهر فعالیت کردند تا این کار انجام شد. بنابراین با توجه به نیازی که در استان احساس می​شد، در دوره​های تخصصی برای پیوند کبد در شیراز حضور یافتیم و تجهیزات مورد نیاز نیز برای انجام این جراحی در استان، فراهم شد و با شرایط ایده​آل این پیوند را برای اولین بار در خوزستان انجام دادیم.

 

مدیر دفتر فراهم​آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز با بیان این‌که در حال حاضر ۶۰ بیمار نیازمند پیوند کبد اورژانسی در لیست انتظار خوزستان قرار دارند، گفت: بعضا تعدادی از این بیماران در لیست انتظار پیوند شیراز قرار دارند که باید چند ماه در انتظار بمانند. این در حالی است که مشکل اصلی ما در استان خوزسان اهدای عضو است و متأسفانه آمار اهدای عضو در این استان پایین است که علت​های مختلفی دارد.

 

بحرینی افزود: ضروری است رسانه​ها، مطبوعات و رادیو و تلویزیون در جهت فرهنگسازی اهدای عضو اقدامی جدی کنند و به جامعه توضیح داده شود که فردی که دچار مرگ مغزی می​شود، غیرقابل برگشت است و چند ساعت فرصت وجود دارد که از اعضای یک بیمار مرگ مغزی شده در جهت نجات جان چند بیمار اقدام کرد.

 

وی گفت: پس از این مدت طلایی، برای اهدای عضو بی​شک اعضا قابل پیوند نخواهند بود، بنابراین نقش رسانه​ها در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.