آبادان شهری مدرن با خیابان‌های دوپوسته یا عاری از آسفالت

عصر جنوب – asrejonoob.ir: تاکنون دو بار عملیات نهضت آسفالت در آبادان شهری با ادعای مدرنیته توسط شهرداری اجرا شده، اما در عمل با خیابان‌هایی یا دارای دو طبقه آسفالت و یا خیابان‌های در حسرت آسفالت به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شهرداری شخصیت حقوقی مستقلی دارد و به  موسسه‌ای عمومی اطلاق می‌شود که غیردولتی و مستقل بوده و به‌موجب قانون در شهرها تشکیل می‌شود و عهده‌دار امور محلی و اداره خدمات به شهروندان و ساکنان هر شهر است.

شهرداری‌ها در سراسر دنیا از وظایفی برخوردارند که از جمله آن می‌توان به امور خدماتی، عمرانی، رفاهی، نظارتی و تأمین منابع اشاره کرد.

اما در حیطه عمران شهرداری هر شهر یک وظیفه تعریف شده همانند احداث خیابان‌ها، معابر، میادین، اعلام نظر نسبت به طرح‌های جامع و هادی شهری، اعلام نظر در خصوص نقشه‌های تفکیکی، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان، الزام به پذیرش نقشه ساختمانی از اعضاء سازمان نظام‌مهندسی دارد که طبق قانون و عرفا باید به آن عمل کند و در قبال آن نیز به شهروندان پاسخگو باشد.

شهرداری آبادان نیز در همین راستا و برای خدمات‌رسانی در حیطه عمران به این شهر، اقداماتی را به انجام رسانده که ضمن ابهام در انجام این طرح‌ها، گزارش کاملی در این خصوص ارائه نشده و باعث شده تا نگارنده این گزارش در مقام مطرح کننده سوال از این شهرداری نسبت به معضلات موجود بر آید.

در مدت دو سال گذشته، شهرداری آبادان در برنامه عملیاتی خود پروژه‌ای با عنوان نهضت آسفالت در این شهر اجرا کرده که به گفته مسئولان این ارگان، در هر پروژه قریب به یک‌صد خیابان مشمول این نهضت بوده و از نعمت آسفالت بهره‌مند شده‌اند، که ما نیز من بابا تخفیف روکش و یا لکه گیری معابر را از جمله این اقدامات محاسبه می‌کنیم.

اما در این مدت آسفالت و یا روکش‌های این پروژه در کمتر خیابانی مشاهده شده و اگر هم عملیاتی در این خصوص صورت پذیرفته در راستای تحقق یک خیابان جدید، میان راه و یا در متراژ پایین‌تر در راه‌های فرعی بوده است، اما در عمل و در جاهایی که نیاز شدید به آسفالت دیده می‌شده، این عمل به اقدام نرسیده است.

خیابان‌هایی که دارای آسفالت سالم بوده، از روکش جدید برخوردار شده‌اند، اما در خیابان‌هایی که نیاز شدیدی به روکش بوده، اقدامی صورت نگرفته است، همچون خیابان شهید منتظری آبادان که اگر تا سال‌های آینده نیز آسفالت نمی‌شد کسی از روکش نکردن آن گلایه نمی‌کرد چرا که در ظاهر آسفالت این خیابان مشکلی برای شهروندان به وجود نمی‌آورد.

این در حالیست که در کوچه پس کوچه‌های امیرآباد که ظاهرا منطقه مرفه‌نشینان است کمترین اثر از آسفالت دیده می‌شود!

رسانه‌ها همواره و از طرق مختلف، معضلات موجود را مکرراً به سمع و نظر شهردار آبادان رسانده، اما به هر دلیلی اقدامی در این خصوص انجام نگرفته، مشخص نیست شهرداری آبادان در عملیاتی کردن روکش یک خیابان ناتوان است یا معاونت‌های این شهرداری از شهردار مرکزی این شهر حرف‌شنوی ندارند.

وقتی یک شهرداری دارای یک کارخانه آسفالت است که می‌تواند تا حدودی نیاز یک شهر را برطرف سازد، روکش کردن و لکه‌گیری معابر و خیابان‌ها، حداقل کاریست که باید از سوی این نهاد خدماتی صورت پذیرد.

حقیقتاً هزینه این عملکرد ضعیف شهرداری آبادان را شهروندان می‌پردازند، چرا که وقتی خیابانی از کیفیت آسفالت برخوردار نباشد، شهروندان باید هزینه بیشتری بپردازند تا به محل سکونت خود برسند، و اگر کوچه‌ای از آسفالت استاندارد بهره نبرد، باز هم شهروندان هستند که باید از انشعاب‌های شخصی خود برای هموار و صاف کردن آن کوچه استفاده کنند.

این در حالی‌ است که طبق قانون، وقتی یک شهرداری پروانه ساخت را به مالکی اعطا می‌کند، به موجب وجوهاتی که از آن مالک دریافت می‌شود شهرداری‌ها موظفند که خدمات عمرانی و رفاهی از جمله پیاده‌رو، آسفالت معبر، روشنایی و …در اختیار مالک و آن شهروند قرار دهد.

در بحث پیاده‌روها نیز توسط شهرداری «دوبل‌کاری» صورت گرفته و این مورد از عجایب پروژه‌های شهرداری‌ها بود که در آبادان اتفاق افتاده است.

در بلوار قدس حدفاصل ایستگاه پنج به ایستگاه هفت، جایی که از منظم‌ترین سیستم پیاده‌رو برخوردار بوده است، مجدداً بر روی آن روکش سرامیک کشیده شده است در حالی که بسیاری از به‌اصطلاح پیاده‌روهای این شهر، فاقد هرگونه روکش و با جدول‌بندی است.

این‌گونه پروژه‌های سوال‌برانگیز از سوی شهرداری یک شهر و بدتر از آن عدم پیگیری شهروندان و عدم اطلاع از حقوق شهروندی خود، باعث شده تا این ارگان اجرایی در  این شهر بر اشکالات موجود سرپوش گذاشته و مجدداً بر عملکرد خود در حیطه عمران اصرار بورزد.

این گزارش قابل پیگیری است و شهرداری آبادان در خصوص شفاف‌سازی عملکرد خود، لیست خیابان‌هایی که مشمول نهضت آسفالت قرار گرفته‌اند را منتشر کرده و اهالی رسانه شهرستان از جمله خبرگزاری فارس استان خوزستان به‌عنوان مطرح کننده سوال نیز، آماده است تا از این اقدامات بازدید میدانی به عمل آورد.

*****************

گزارش از: علی دایلی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • من فکر می کنم بیشتر این مشکلات ریشه در عدم مطالبه مردم داره . همونطور که گفته شده متاسفانه مردم از حقوق شهروندی خودشون بی اطلاعند و به جز غر زدن و گلایه کردن کار دیگری انجام نمیدهند . ای کاش نهادهای فرهنگی با همکاری صدا و سیما جلسات و سمینارهای آموزشی را برای آشنا کردن و بالا بردن اطلاع مردم از حقوق شهروندیشان برگزار می کردند تا مدیران اینگونه در سایه بی اطلاعی و صبوری مردم در حاشیه امنیت نباشند