تشکیل دو پرونده خرید و فروش رای در آبادان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب آبادان گفت: دو پرونده خرید و فروش رای در روز انتخابات در آبادان از سوی دادگستری تشکیل شده و با دقت به آن رسیدگی می شود.

خبرگزاری مهر: احمد شیرعلیزاده پیش از ظهر امروز یکشنبه در جمع رسانه ها با اشاره به اینکه متاسفانه کار خرید و فروش رای در همه جا انجام می شود، افزود: آبادان هم از این قاعده استثنا نبوده است و گزارشات زیادی نیز از سوی مردم، دستگاه ها انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی به ما می رسید.

وی اظهار کرد: از همان ساعات اولیه روز انتخابات معاون بنده به همراه نیروهای انتظامی در سطح شهر بود و تمامی مواردی که گزارش می شد را به وی و نیروی انتظامی برای پیگیری ارسال می کرد. موارد یک به یک سرکشی می شدند و حتی در صورت لزوم اذن ورود داده می شد ولی دلیلی پیدا نمی شد.

شیرعلیزاده تصریح کرد: در زمان حاضر دو پرونده با موضوعیت خرید و فروش رای تشکیل داده شده که در دست بررسی است.

وی یادآور شد: وقوع جرم انتخاباتی جرم آنی است که در یک لحظه و یا یک ساعتی اتفاق می افتد و تمام می شود اما رسیدگی قضایی یک پروسه زمان بر است چون باید دلایل لازم و محکمه پسند تحصیل شود.

دادستان دادگاه های عمومی و انقلاب گفت: هر چند که سرعت در کار آن هم موضوعی همچون انتخابات مهم است اما در رسیدگی قضایی هیچگاه دقت را فدای سرعت نمی کنیم زیرا عدالت و حق ایجاب می کند که با دقت لازم به تحصیل ادله لازم مبادرت کنیم به همین دلیل این دومورد در حال پیگیری و بررسی است.

شیرعلیزاده با قدردانی از مردم آبادان که با حضور پرشکوه و معنا دار خودشان در پای صندوقهای رای حماسه ای دیگر را خلق کردند، افزود: از مردم آبادان می خواهیم که خیلی تحت تاثیر شایعات گسترده در خصوص خرید و فروش رای قرار نگیرند. دستگاه های مربوطه اعم از دستگاه قضا و ضابطین مربوطه برابر با اندازه دغدغه مردم و شاید هم دو برابر آن بر سلامت و امانتداری در انتخابات دغدغه و تاکید دارند.

وی اظهار کرد: همانطور که پیشتر نیز گفته شد واقعیت به اندازه شایعات نیست و مردم تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند و یقین بدانند که دو مورد تخلفی را که برایشان پرونده تشکیل شده چنانچه ادله اش تحصیل شود به طور قطع با آن به شکل قانونی برخورد می کنیم.

شیرعلیزاده تصریح کرد: البته در مورد جرائم انتخاباتی واقعیت مطلب آن است که قانون مربوطه به این موارد چندان کارآمد نیست. نخست آنکه قوانین مربوط به سالهای قبل است و دیگر آنکه میزان مجازاتهای در نظر گرفته شده چندان بازدارندگی ندارد به همین دلیل شاید آن مواردی که کشف شود، ادله لازم کسب شود و با آن برخورد قانونی صورت می گیرد به دلیل نداشتن بازدارندگی لازم به تنهایی سبب ریشه کنی این پدیده نشود.

وی یادآور شد: در موضوع جرائم انتخاباتی بهتر آنکه به جای برخورد قضایی از بُعد فرهنگی به قضیه توجه شود.

دادستان دادگاههای عمومی و انقلاب رای را نشانه بلوغ سیاسی و اجتماعی افراد خواند و گفت: کاندیداها و مردم باید بدانند که ارزش آرا با پرداخت و یا دریافت مبلغی چه زیاد و یا کم قابل مبادله نیست.

شیرعلیزاده با اشاره به مهم و تاثیرگذار بودن اقدامات فرهنگی دراین زمینه افزود: از سوی دیگر نیز بایستی قانونگذار با تغییر درقانون مربوطه با تخلفات انتخاباتی، ضمانت اجرایی محکم تری را در قالب مجازاتهای بازدارنده تر پیش بینی کند تا برخورد قانونی، بازدارنده باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.