بهمنشیر هم قربانی سد گتوند شد!/ کشاورزی آبادان و خرمشهر در معرض نابودی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم آبادان در مجلس، رودخانه بهمن‌شیر به‌عنوان تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی این شهر را قربانی جدید سد گتوند دانست.

جواد سعدون زاده با بیان مطلب فوق اظهار کرد: یکی از مواردی که این روزها زنگ خطر را برای زندگی و تأمین آب شرب و کشاورزی در شهرستان آبادان به صدا درآورده است، شوری بیش از حد رودخانه بهمن‌شیر به‌عنوان تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی این شهر است.
وی افزود: رودخانه اروند که زمانی بخشی از آب شرب و کشاورزی آبادان و خرمشهر را تأمین‌ می کرد در مدت اخیر بر اثر بی‌توجهی به‌کلی شور شده و از مدار تأمین آب خارج‌شده و امروز تنها امید آبادان، وجود رودخانه بهمن‌شیر است.
سعدون زاده توضیح داد: رودخانه کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود. شاخه نخست به‌سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته و پرآب‌ترین دهانه یا بهمن‌شیر، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شیر و سپس به خلیج‌فارس می‌ریزد. طول رودخانه بهمن‌شیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود چهار متر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون تنها منبع تأمین آب شرب و کشاورزی آبادان، رودخانه بهمن‌شیر است اما در ماه‌های اخیر به دلایل کاملاً مشخص از جمله برداشت بی‌رویه آب در بالادست و از سرشاخه‌های رودخانه کارون و همچنین رها شدن نمک پشت سد گتوند به رودخانه کارون، شوری آب بهمن‌شیر به ۶ هزار میکروموس رسیده است.
سعدون زاده ادامه داد: این در حالی است که استاندارد شوری قابل‌قبول برای رودخانه‌های تأمین کننده آب، یک هزار و ۵۰۰ میکروموس و در بدترین حالت، دو هزار و ۵۰۰ میکروموس است.
وی بیان کرد: این میزان شوری آب که به نظر می‌رسد در آینده بازهم افزایش یابد، حیات انسان‌ها و کشاورزی به‌خصوص نخیلات در آبادان با آن ارزش بالای ارزی ارز آوری برای کشور به دلیل صادرات خرما را به‌شدت تهدید می‌کند به‌گونه‌ای که اکنون نخیلات آبادان به‌کلی در معرض نابودی قرار گرفته اند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار کاهش شوری رودخانه بهمن‌شیر عنوان کرد: رسیدگی سریع به وضع لایه‌های نمکی پشت سد گتوند که در حال آزاد شدن هستند و نمک زیادی به رودخانه کارون و در نهایت بهمن‌شیر وارد کرده است، می‌تواند تا حدودی شوری این رودخانه را کاهش دهد.
سعدون زاده افزود: همچنین احداث سد سلولی در منتهی‌الیه رودخانه بهمن‌شیر در منطقه چوئبده می‌تواند راهکار حل مشکل شوری بهمن‌شیر باشد به‌گونه‌ای که این سد با کمک سد سلولی دهانه بهمن‌شیر در روستای منیخ در خرمشهر، می‌تواند یک حوضچه کارآمد و مطمئین برای تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه ایجاد کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از مسئولان متولی امر آب و رودخانه‌ها در خوزستان انتظار داریم با اقدامات عملی و ضربتی، بتوانند نه‌تنها باعث احیای نخیلات و کشاورزی که باعث نجات حیات انسان‌های مجاور رودخانه در آبادان باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.