پرده نقره ای آبادان در خاموشی محض

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با وجود وعده‌های مدیران شرکت پالایش نفت آبادان مبنی بر راه‌اندازی مجدد سینما نفت، این سینما همچنان در تعطیلی به سر می‌برد.
دیگر یادمان نیست آخرین بار کی بود. شاید یک سال پیش، شاید هم بیشتر. یادمان نیست از آخرین باری که در شهر خودمان برای تماشای یک فیلم به سینما رفتیم، چقدر گذشته. یادمان هست در تنها سینمای شهرمان چه همایش‌ها و سمینارها و افتتاحیه و اختتامیه‌هایی برگزار شد و یادمان هست که همین زمستان گذشته، این سینما رنگ کنسرتی را به خود دید، اما فیلم، نه!
سینما را برادران لومیر اختراع کردند، ۱۲۰ سال پیش در پاریس. حالا در صد و بیست سالگی پرده نقره ای، تک سینمای درخشان شهری که بهترین و بیشترین سینماهای یک کشور پهناور را در اختیار داشت، در خاموشی محض فرو رفته است. تابلوی بزرگی که بیش از یک سال است هیچ پوستری بر آن نقش نبسته و بنای عظیم و زیبایی که خیلی وقت است هیاهوی هیچ تماشاگری را به خود ندیده است.
*این سینما حق ماست، سهم ماست!
آبادانی‌ها این روزها خسته و بی‌رمق‌اند. عملا هیچ برنامه شاد و مفرحی نیست که برای آن‌ها در سطح شهر اجرا شود و هیچ مسئول و دست‌اندرکاری هم نیست که به اندازه یک میهمانی افطاری برای اطرافیانش، زمانی را صرف برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط اجتماعی و افزایش نشاط مردم شهر کند. به هرکس می‌گوییم نشاط، می‌گوید «مرکز خرید» و به هرکس می‌گوییم، سینما، می‌گوید «مگر تنها مشکل شهر ما سینماست؟» در خیابان‌های شهر قدم می‌زدم و به چهره عصرگاهی مردم آبادان می‌نگریستم. چهره‌ها تفاوت چندانی با هم نداشتند، چه آن‌ها که روزه بودند و چه بقیه که روزه نگرفته بودند. هر دو گروه خسته‌اند. در گرمایی بی‌اندازه به این طرف و آن طرف می‌دوند تا روز را به شب برسانند و بعد از ۱۶ ساعت روزه‌داری، در کنار خانواده افطار کنند و جانی تازه بگیرند و فردا، روز از نو روزی از نو!
سینما نفت یکی از المان‌های شهر آبادان است. بنایی عظیم و منحصر به فرد که توسط مهندسان انگلیسی ساخته شده و از لحاظ ساختار معماری و شکل بیرونی در کشور تک است. این سینما به عنوان بزرگترین و مهمترین سینمای آبادان، منحصرا متعلق به شرکت پالایش نفت آبادان است. بنابراین هرگونه تغییرات در سیستم اجرایی و یا امکانات سینما، تنها در حوزه تصمیم‌گیری شرکت نفت است. بر همین اساس وقتی تعطیلی سینما به طول انجامید، به سراغ مسئولان و مدیران پالایشگاه رفتیم تا چرایی این مسئله را از آن‌ها جویا شویم. علت تعطیلی طولانی مدت سینما، سیستم قدیمی آن عنوان شد و مدیران پالایشگاه در پاسخ به این سوال که چرا این سیستم، مدرن نمی‌شود، هزینه بالای خرید سیستم دیجیتال را مطرح کردند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.